Wat is er nieuw

Corydoras opeens heel actief

• Onderwerp starter Onderwerp starter Convantol
  • Startdatum Startdatum
C

Convantol

Guest
Mijn Corydoras Sterbai zijn opeens heel actief, ze zwemmen heel de bak rond tegen de ruiten en kom in alle lagen van de bak.

Over 3 dagen zaten ze vaak gewoon stil op de bodem. Soms eten zoeken maar zeker niet constant zo heel de bak door zwemmen tegen alle ruiten.

Is dit nu positief gedrag of niet?

(Moet zeggen dat ik 1 ding veranderd heb, dat eventueel KAN belangrijk maar dit hoeft zeker niet de reden zijn. Ik wil toch graag eerst jullie mening horen of dit positief sterbai gedrag is of negatief voor ik zeg wat er aangepast is kwa waterwaarden want ik wil geen vooroordelen of dergelijke!)

Dat kan idd, stress gedrag noemen we dat.

Als er wat verplaatst is,of een plant, kan er een gas vrijkomen,Of ammonium is omhoog.

Of ze gaan misschien wel eitjes leggen...

Dus het kan goed of slecht zijn?

Namelijk mijn Bio CO2 is net op, maar men nieuwe mix suiker/gist moet iets mee mis zijn want het begint niet te reageren dus is er minder CO2 in het water al 2 dagen, dus wel een hogere PH...

Weet nu nog niet wat ze het liefste hebben :/

En hebben Corydoras graag stroming? Heb gistere filter uit gekuist dus stroomt dubbel zo hard nu tot hij wat dichtslibbed.

Convantol zei:
Dus het kan goed of slecht zijn?
Weet nu nog niet wat ze het liefste hebben :/
Als je nu volgende keer een topic opent, geef dan meteen alle info a.u.b. Je wilt geen vooroordelen, maar wat je bereikt met het bewust weglaten van informatie (en dat dan ook nog eens te benoemen: 'ik heb lekker wat informatie achtergehouden') is dat mensen gaan gokken wat er nu precies ontbreekt. Niet gek dus dat je niets met de gegeven antwoorden kan omdat ze zo uiteen lopen.

Wat ik denk? Stress.

~ Ivo

Naja, anders gaan mensen te snel naar dat ene ding kijken en zoeken ze niet meer naar andere oplossingen naar mijn mening.

Nu heb ik ook antwoorden zoals dat het aan amonium kan liggen of ze zelf eieren gaan leggen. Had ik meteen verteld van BIO CO2 had 99% van de mensen enkel hiernaar gekeken dus mijn doel is eigenlijk wel bereikt.

Ieder zijn mening natuurlijk.

Ondertussen heb ik de BIO CO2 weer op gang gekregen, kijk morgen wel of hun stress gedrag afneemt of niet.
Meeste denken toch wel stress dus. Als dit gedrag morgen minder is met de CO2 aan kan ik dan besluiten dat ze deze CO2 (en dus lagere PH) wel graag hebben?

Heb gisteren de filter helemaal uitgekuist, de sponzen enkel uitgespoeld in aquariumwater dus denk het niet, maar zou toch iets daardoor kunnen zijn? Amonium ofzo? Ga volgende keer toch meer opletten met kuisen en maar helft van de sponzen echt uitkuisen dan.

Ik hou jullie op de hoogte zodat anderen hier laters misschien iets aan hebben, thanks voor alle replies!

Toevallig net water ververst?

Bij mij willen de cory's nogal eens dit gedrag vertonen na een waterwissel...vaak daarna ook eitjes leggen.

Mtt.

Als de waterkwaliteit in orde is zou ik het voorlopig gewoon op paargedrag houden. Corydoras gaan volgens mij niet op een verandering van Co2 reageren (een te hoog misschien wel maar op een te laag niet)
Goed in de gaten houden. lees eens over het paargedrag van deze meervalletjes, het is vrij typerend gedrag.

Gistere 10% om de filter uit te kunnen kuisen 😛
Ik zal eens een flinke waterwissel doen als ze weer rustig kijken en dan kan ik zien of het door de waterwissel is als ze weer gek gaan doen.
(Heb dit wel nog nooit echt gezien bij mijn waterwissels)

Ik ga me eens verdiepen over het paargedrag dan, alhoewel ik niet echt van plan ben om meteen te kweken het kan interessant zijn 🙂

Nogmaals dank voor alle reactie, ze helpen me verder.

Convantol zei:
Als dit gedrag morgen minder is met de CO2 aan kan ik dan besluiten dat ze deze CO2 (en dus lagere PH) wel graag hebben?
Nee, dat kun je niet.

Los van wat een bepaalde soort qua pH op prijs stelt is er ook nog zoiets als een verandering waarop gereageerd wordt. Er zijn veel uiteenlopende waterwaarden die kwalitatief allemaal prima zijn, echter een (snelle) schommeling tussen deze los van elkaar allemaal prima zijnde waarden kan net zo goed een stressbron zijn. Net zoals dat een graadje temperatuurverschil wel eens wilt uitnodigen tot afzetten van eitjes.

Zoals reeds gevraagd: toevallig recent ververst?

~ Ivo

Convantol zei:
En hebben Corydoras graag stroming? Heb gistere filter uit gekuist dus stroomt dubbel zo hard nu tot hij wat dichtslibbed.

Om uit te sluiten dat ze hier misschien een beetje hyper van worden zou je tijdelijk even de stroming kunnen verminderen door de uitlaat tegen het glas aan te richten of iets dergelijks.

Mijn Corydorasjes (Panda) hebben geen last van 'hier en daar' lekker wat pittige stroming.. en op de bodem zijn meestal wel genoeg plekken te vinden waar de stroming wordt geremd door beplanting, hout of stenen..

Convantol zei:

Corydorassen kunnen wel tegen wat stroming, als er ook maar rustplekken voor ze zijn. (bijv. een steen waarachter amper stroming is.)

De corydoras hebben graag stroming.
Had zelf ook mijn filter gekuist, was toen ook meer stroming in mijn aquariumen ze zwommen toen meer rond achter 1 corydoras een vrouwtje en een tijd later had ik eitjes in mijn gezelschapsbak 😀

Ben het deels eens met babysnake. Corys reageren op wijzigingen in watersamenstelling en stroomsnelheid(op welke wijze dan ook). CO2 op dus wellicht stijgt de Ph wat wat het dignaal geeft, jahoeeeeeeeee eitjes afzetten voor het te laat is.

Ben het overigens ook met Ivo eens : Als je een antwoord wilt horen, geef dan alle info en maak er geen raadspelletje van. Ik ben daar zelf (en vele andere denk ik) snel mee klaar. We proberen mensen hier te helpen zonder er een spelletje van te maken. Daar zijn andere fora voor volgens mij.

1 ding : Heb je het filter niet TE grondig schoongemaakt.

Groet,
Aad

Corydoras zijn nu helemaal rustig, dus dat is goed. Niets speciaal meer gedaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan