Wat is er nieuw

Corydoras Paleatus race

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wentelsteefje
  • Startdatum Startdatum
W

Wentelsteefje

Guest
Ik vraag me af of het gedrag van mijn Corydoras Paleatus normaal is?
De beestjes racen vrijwel contineu langs de voorruit. Vrijwel altijd met minimaal 6 a 7 maar soms ook wel met 11 of 12

Op het moment dat ik voer is binnen een seconde alles op de bodem en dan zie ik ze zeker een uurtje of 2 niet sjeezen maar zodra er niets meer te knagen is en de bak weer blinkend schoon, dan hangen de eerste al weer in de stroom tegen de voorruit.

Ze zien er allemaal heel blij uit eigenlijk maar het zwemmen gaat met zo'n enorm tempo dat ik er al moe van word als ik er naar kijk lol. Die lichaampjes die vibreren met 500 bpm geloof ik ;-)

De bak is morgen 3 weken en de Cory's zitten er 5 dagen in. 2 dagen daarvoor bestonden de bewoners uit 12 fantoomzalmpjes. Het valt me op dat deze 2 soorten regelmatig spelen met elkaar. Zwemmen dan stukjes met elkaar mee. Cory achter Fantoom en vise versa. Erg leuk om te zien.

Geen van de tot nu toe 24 visjes heeft schade aan vinnen, lijf of baardhaartjes. Iedereen lijkt kerngezond! 🙂

Is dit speelse gedrag van de Corydoras Paleatus bij jullie bekend? Ik denk zelf niet aan stress want ze eten alles goed en zien er gezond en sterk uit.

Hier een link naar een filmpje wat ik van ze heb gemaakt.

Dit is duidelijk stress. het verdwijnt meestal na een week of 2 en is een zeer bekend verschijnsel.

Het is wel heel veel vis voor een bak wat net 3 weken staat.

Stress...??? Ben eerder benieuwd of de TS net een verversing had gedaan met koeler water. Waarom ik dat vraag, is omdat ik het eerder plaats onder paai gedrag.

Dat gedrag had ik ook regelmatig.
Verder vond ik het gedrag in het filmpje veel lijken op het gedrag in dit filmpje,
http://www.youtube.com/watch?v=hrK9xpWgR5g

@Botia

Ik dacht ook aan stress maar niets wijst daar op naast dit racen. Ze zijn heel relaxed na het voeren, ook als ik wat onderhoud doe aan planten etc dan gaan ze rustig liggen en niet altijd ver uit de buurt van waar ik bezig ben maar gewoon zo van "mij maak je niets" als 's avonds het licht uitgaat en er alleen nog verlichting van de huiskamer in de bak schijnt dan zit het hele spul al snel weer op de bodem op een enkele na die heel rustig fourangeerd. Al mijn waterwaardes zijn vooralsnog uitstekend.

De bak staat morgen 3 weken. Na 2 weken heb ik er eerst een scholletje Fantoomzalmpjes in uit gezet. Uiteraard nauwlettend gedrag en waterwaardes in de gaten gehouden. Alleen de temp was een probleem maar dat is niet meer. Die is constand 25.1 tot 25.6 nu. Ik heb de bak opgestart met Bacto van HS.

@Meksjoef

Ik heb nu 2 maal 1/5 waterverversing gedaan en het gedrag was niet anders dan voor de verversing. Ik zie geen verschil eigenlijk. Uiteraard is het na het verversen even een kwartiertje druk door alle bewoners maar volgens mij is dat meer toe te wijten aan die gekke enge slang en grote meneer voor de ruit die dan weg zijn. Mijn druppeltesten meten telkens nagenoeg dezelfde waardes die uitstekend zijn.

Ik meet nu in de opstartfase en met opbouw van het visbestand elke 3 dagen. Dit wil ik over een week eens in de 5 dagen gaan doen en uiteindelijk eens per maand als ik de bak en het gedrag een beetje eigen ben.

Ikzelf heb ook gedacht aan een soort paai gedrag. Ik zie namelijk 4 paartjes... Het zijn contineu deze 4 koppeltjes die 2 aan 2 met dezelfde bewegingen en route door de bak heen zwemmen en tegen kienhout of andere dingen aanschuren. Maar aan de andere kant zijn het nog jonge visjes dus dacht ook weer aan speelgedrag.

Ik moet wel zeggen dat ik het erg leuk vind hoe de Paleatus zich gedragen maar als dit zo blijft dan is dit dus een erg druk levendig visje die niet bij vissen kunnen die rust behoeven. Ik wilde om het visbestand voor mij volledig te maken alleen nog 2 klein blijvende L nummers en 5 manen maar op dit moment moet ik daar vanaf zien want dat gaat dan niet goed denk ik.

Wat voer je ze en hoevaak voer je ze? wellicht zoeken ze naar voedsel en zal het gedrag verdwijnen als je wat meer gaat voeren.

Je zegt dat de temperatuur geen probleem is met 25/26 graden, maar dit is veel te warm voor Corydoras paleatus. Denk aan Chinese danio's die belachelijk druk zijn omdat ze meestal te warm worden gehouden..

Je fantoomzalmpjes mogen ook best koeler dus ik zou de temperatuur naar 22 graden brengen en kijken hoe de visjes zich dan gedragen.

-edit
Ik was vergeten dat jij degene bent die problemen had om de temperatuur naar beneden te krijgen. Daarom had ik je geadviseerd om vissen te kiezen die graag wat warmer zitten (dus niet de vissen die je nu hebt).

Ik voer ze 2 tot 3 keer per dag op verschillende tijdstippen om te voorkomen dat er regelmaat is in het aanbieden van voedsel. Zo blijven ze ook langer zoeken denk? Ik geef droogvoor bestaande uit pellets, granulaat en flakes. Telkens echt wel voldoende in mijn beleving. Ze zitten namelijk zeker 2 uur op de bodem elke mm af te snuffelen voor voer resten. Daarna zie je ze over al het hout en planten gaan voor de eventuele laatste restjes. Ik kan daarna geen kruimeltje bespeuren dus ze werken effectief hahaha... ik wilde niet meer gaan voeren omdat alle visjes er gezond en niet te mager uit zien.

Ja dat zou best de oorzaak kunnen zijn dat je alleen droogvoer geeft, corydorasjes zijn namelijk levend aas eters en doen het beter als je regelmatig -diepvries- muggenlarven geeft, ik denk dat ze dus duidelijk iets te kort komen en dat ze dus opzoek zijn (meervallen zijn hele inteligente vissen) . Naar mijn mening doe je er slim aan om diepvriesmuggenlarven met regelmaat te gaan voeren.

Is 25 graden dus te warm?? Ohw jee... Dan zal ik alle kleppen maar even openzetten en de plafond ventilator aan om het vandaag terug te koelen? Zijn er meerden van jullie die net als Jones de temp te hoog vinden? Ik had namelijk 25 graden gezien bij deze visjes. 25 graden was dan wel de bovengrens. En de man van de aquariumzaak zei ook 25 graden voor een gezelschapsbak?

Ik ga van de week ook levend en diepvriesvoer halen. Dat stond al op de planning. Alleen bij muggenlarven had ik nog wat twijfel omdat ik ergens had gelezen dat je dit beter niet kon voeren omdat daar parasieten in kunnen zitten die ook de vrieser overleven??

Ja klopt Jones, maar ik heb nu maar 2 lichtbalken aan en de temp blijft nu mooi stabiel. Of op langer termijn mijn planten zo mooi blijven groeien moet ik nog bekijken. Maar ik vind het geen probleem als er planten vervangen moeten worden voor planten die net even minder krachtig licht behoeven. Ik heb nu deze 2 soortjes dus pas de rest wel hier op aan. (Licht, temp, voeding, visbestand)

Dit is echt een miljard% stress! Een heel bekend verschijnsel en dat gaat binnen 2 weken over. Dit heeft geen andere oorzaken.

Het is gene paargedrag (zijn ze ook wat te klein voor) en het heeft niets met warmte te maken (Maar ze zitten wel te warm).

Beredeneerd vanuit de stress reactie van andere diersoorten en zelfs mensen. Onder stress is er dan toch nauwelijks of zelfs geen natuurlijk gedrag? Katten, honden en zelfs mensen eten niet of nauwelijks. Diersooten kruipen weg of zijn schikachtig.
Dit is totaal niet aan de orde bij deze vraatzuchten 🙂 ikzelf denk dus niet aan stress maar ik ben dan ook geen aquariaan maar een newbie met visjes ;-)

Dit is een super bekend verschijnsel bij Corydoras soorten en de oorzaak is stress. Je ziet het ook vaak bij dierenzaken als ze net binnen zijn.

Maar ik heb ook maar 25 jaar ervaring met deze vissen. 😉Ik kan er naast zitten. 😛

Ik sluit me aan bij Botia. Dit gedrag is echt heel normaal na het overzetten. Het is niet dat je Corydorassen er ongelukkig onder zijn maar ze moeten gewoon hun stress kwijt en dat doen ze op deze manier. Het kan best een tijdje duren voordat ze helemaal tot rust zijn gekomen en aan de nieuwe situatie zijn gewend, maar uiteindelijk gebeurt dat altijd.

Ik twijfel niet aan je kennis Botia. In mijn beleving ook niet echt nodig om extra aan te geven dat je het met 25 jaar ervaring mis kan hebben.

Ik wacht het gewoon nog even af, ze zien er gezond en vitaal uit dus maak me op dit moment geen zorgen om het welzijn van mijn Cory's ;-)

Ik gaf het aan omdat er ook zat mensen wat roepen die nauwelijks ervaring hebben.

Onze C. trlineatus deden dit ook na introductie in hun bak. Ze zwommen continu langs de achterwand tegen de stroming in om zich daarna te laten meevoeren door die stroming: leek wel wildwaterbaantje spelen. Het was gedaan hiermee na een aantal weken.

Wel vraag ik me iets af: we hebben drie toevalskweekjes gehad (allemaal van een andere leeftijd) en elk vertoonden ze ook op een bepaalde leeftijd dat race gedrag. Wel niet zo lang en ook niet langs de achterwand tegen de stroming in.

De vraag is: is het ook hier stress? Want overgeplaatst zijn deze diertjes nooit.

~ Ivo

@Botia ik begrijp het thnx ;-)

Wellicht heb je gelijk over de stress.
Ik associeer het met paaigedrag, aangezien ik soortgelijk gedrag had als in de filmpjes. Omstreeks die periode heb ik toen ook jongen gehad, al kan ik de exacte week niet zeggen, waardoor dat misschien na die "2 stressvolle" weken geweest kan zijn.

Toch ben ik verder benieuwd, waarop je baseert dat het stress zou zijn? Ik vraag dit omdat ik dacht dat Corydoras naar het oppervlakte zwemmen (lucht happen), wanneer ze gestressed zijn. Dit zie ik ze niet doen namelijk... Maar ook ik met mijn bij lange na geen 25 jaar ervaring, kan het zomaar mis hebben.

Botia zei:
Maar ik heb ook maar 25 jaar ervaring met deze vissen. 😉Ik kan er naast zitten. 😛

Een beetje een mindere opmerking :S 25 jaar ervaring wilt niet zeggen dat je alwetend bent, en het per definitie dan ook juist hebt :S Bij menig aquariumzaak hebben ze zoveel jaar ervaring, en toch heb ik nog nooit grotere klets voorbij horen komen als uit hun mond.
Die opmerking siert je dan ook absoluut niet... En het komt dan ook arrogant over :S

Botia zei:
Ik gaf het aan omdat er ook zat mensen wat roepen die nauwelijks ervaring hebben.

Doel je daarmee op mij?

Mascha&Ivo zei:
Onze C. trlineatus deden dit ook na introductie in hun bak. Ze zwommen continu langs de achterwand tegen de stroming in om zich daarna te laten meevoeren door die stroming: leek wel wildwaterbaantje spelen. Het was gedaan hiermee na een aantal weken.

Wel vraag ik me iets af: we hebben drie toevalskweekjes gehad (allemaal van een andere leeftijd) en elk vertoonden ze ook op een bepaalde leeftijd dat race gedrag. Wel niet zo lang en ook niet langs de achterwand tegen de stroming in.

De vraag is: is het ook hier stress? Want overgeplaatst zijn deze diertjes nooit.

~ Ivo

Precies dezelfde ervaring hier...

Update:

De Paleatusjes zitten heel de dag lekker te woelen op de grond of liggen doodstil op hun favoriete plekje. Zodra ik zo goed en zo kwaad kan inschatten dat zij het tijd vinden om weer wat te eten en de bodem volledig afgestruind en opgeruimd is dan komt zo langzamerhand het hele spul weer lekker speels tegen de stroming in zwemmen. Het eerste half uur zijn het er vrijwel altijd 7 en daarna loopt het langzaam op tot 12, dit duurt dan een minuut of 10 en dan neemt het weer rustig af tot de eerste 7. Eigenlijk is er sinds de aanschaf nog niets veranderd. Het blijft geweldig om te zien trouwens.

Ze zien er allemaal gezond uit zonder enige beschadiging.

Het is nu 20 dagen nadat ze de duik in hun nieuwe thuis gemaakt hebben 🙂

Lekker laten spelen dus 😉 oud kun je nog lang genoeg zijn 🙂

Noem het toeval of niet maar ik heb een andere setup met een nieuwe uitstroombuis, daarmee de stroming uit mijn bak en nooit meer een Cory zien racen. Ze blijven allemaal lekker relax op de bodem.

Ik bedoel hiermee niet dat er geen leven meer in zit want ze spelen voortdurend tussen de rustperiodes in 🙂

Interessant onderwerp.
Stress ontstaat natuurlijk door iets dat niet goed zit en net zoveel draagkracht als een mens heeft om het aan te kunnen heeft ook een vis dit.

Voordat we Corydoras panda hadden, hadden we Corydoras albino aneues. Deze vloog na het eten ook steeds door het water langs de ruiten.
Om gek van te worden.
Andere vissen werden als boksbal gebruikt.

De verkoper vertelde dat panda's rustiger zijn dan albino's, dwz. veel rustiger. (Dan ligt het aan de soort denk je dan).

De panda vertoonde dit gedrag enkel als er soortgenoten bij werden gezet om daarna weer rustig te scharrelen en gezellig over de bladeren te glijden met nieuwe soortgenoten of vier op een rij te doen.
Zo horen ze zich dus te gedragen en als ze lastig worden gaan ze maar voor straf naar hun kamer ;-p.

Maar na het verplaatsen in het andere aquarium veranderde het gedrag, echt racebaantje spelen. Net zoals de albino's constant.
Om gek van te worden.
Heb ergens vernomen dat dit na een week over moet zijn.
Een volle week lang tegen vliegende Cory's aankijken?

Anders klopt er iets niet in het aquarium.

mijn corydoras sterbai racen ook al 5 dagen door de bak. Ik hoop echt dat dat snel minder wordt. In de winkel lagen ze allemaal lekker langs elkaar te grondelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan