Wat is er nieuw

corydoras Paleatus

• Onderwerp starter Onderwerp starter MauriceB
  • Startdatum Startdatum
M

MauriceB

Guest
Blijft toch 1 van mijn favorieten,
als je het forum doorzoekt en het internet kom je erg tegenstrijdige berichten tegen van mensen die deze vis in de vijver houden ,
je leest wel zou moeten kunnen maar daar doe ik het niet voor is er iemand die ze buiten houd met succes en wat zijn de ervaringen.

deze vis zou temperaturen van 4-30 graden aan moeten kunnen.
ik zoek namelijk nog een bodemvis en daar zou deze mooi voor in aanmerking komen.
ik heb ze zelf al eerder buiten gehouden maar dat was enkel in de zomer en dan doen ze het erg goed

4 graden? Een corydoras Paleatus?
Dat is toch wel wat weinig, de minimum temperatuur is dacht ik toch 22 graden?

Ik weet nu wel niet als het zou kunnen, dit laat ik aan de echte kenners over.

Heb er zelf geen ervaring mee maar deze vissen konden in het aquarium erg grote schommelingen aan, wat C�dric zegt klopt dus niet helemaal. 4 graden is de minimumtemperatuur omdat deze laag het zwaarst is en dus naar de bodem zal zakken(als ik het goed onthouden heb). Het hangt er ook van af hoe diep je vijver is. Wel lijkt het me verstandig om de vijver ijsvrij te houden aangezien ze af en toe naar lucht happen, weet alleen niet of dat ook bij deze temperaturen geldt.

C�dric Vleminckx zei:

Dat klopt niet. De vissen worden ook wel gevonden in gebieden waar het water kouder is. Misschien kan de vis 4 graden wel aan, maar voor hoe lang is dit en ervaart de vis dit niet als zeer onprettig?

Ik kan ook wel -10 aan maar prettig is een ander verhaal 🙂

Ik heb eens een man gesproken die ze jaren heeft gehouden in een vijver van 2 meter diep. Ook tijdens strenge winters. Wel lag deze vijver zonnig.

2 meter diep klinkt niet logisch lijkt me geen meerwaarde voor zulke kleine visjes wel koi die hebben die ruimte nodig maar ik denk dat ik er idd maar van moet af zien misschien kan het wel maar of ze het nou lekker vinden
Vijver ligt zonnig en is 90 cm diep dat warmt beter op dan 2 meter.

Dan toch de oranje keelspringbaars maar, eerst ff sparen

Ik zou het gewoon wagen als ik jou was.

we denken er over na, eerst vakantie

Om eerlijk te zijn lijkt het mij ook gewoon mogelijk hoor. Heb nu barbus semifasciolatus buiten zwemmen en die doen het fantastisch 😀

Gaat erom dat ze ook de winter buiten blijven he weet niet of dat duidelijk was

Als je en diepe vijver hebt, en GEEN doorstroming op de bodem dan gebeurd er swinters iets wat ervoor zorgt dat het water NOOIT bevriest daar onderin.

Water heeft zijn grootste fysiologische dichtheid en weegt het meeste bij een temperatuur van 4*C.
Dat betekent dat ook bij zeer strenge en langdurige vorst het onderin de vijver gewoon 4*C blijft, dit zal dan ook NOOIT bevriezen. Meng je echter de waterlagen door lucht-of andere pompen te gebruiken, dan kan OOK een 2 meter diepe vijver tot op de bodem bevriezen.

Welnu, als je vissen uit de wat gematigde zones van onze planeet, szomers al in de vijver zet, zullen zij bij het dalen van de temperatuur in een soort winterslaap gaan en nauwelijks zwemmen of eten, hun metabolisme gaat op spaarstand.

Probleem bij Corys is echter hun DARMADEMHALING, zij moeten af en toe atmosferische lucht inslikken en als er ijs op de vijver ligt dan moeten ze a) door de koudere waterlagen en b)een open plekje (wak o.i.d.) hebben, maar de lucht die ze happen ligt beneden 0*C en kan wel ver beneden het vriespunt liggen. Daar kunnen Corys NIET tegen en ze zullen daaraan dan ook sterven.

Ludger zei:
C�dric Vleminckx zei:

Dat klopt niet. De vissen worden ook wel gevonden in gebieden waar het water kouder is. Misschien kan de vis 4 graden wel aan, maar voor hoe lang is dit en ervaart de vis dit niet als zeer onprettig?

(bijna) overal vind je de informatie dat de minimaaltemperatuur 22 graden dient te zijn. Daarom is het ook wat misleidend. Had er nog nooit over gehoord.

Daarom is ook het forum met mensen die er verstand van/ervaring mee hebben zo handig! Googlen kunnen we allemaal natuurlijk wel 😉

Dank je bigsmoke heel helder en logisch .

ik heb al meerdere malen gehoord dat mensen deze soorten jaar rond buiten houden en idd tot 4c
zelf heb ik daar geen ervaring mee maar je kunt het altijd proberen
wat betreft de darm ademhaling kan ik me voorstellen dat hier weinig problemen mee komen omdat koud water veel meer zuurstof kan opnemen en de stofwisseling en activiteit van de vissen is bij die temperaturen veel lager.

C�dric Vleminckx zei:
Ludger zei:
C�dric Vleminckx zei:

(bijna) overal vind je de informatie dat de minimaaltemperatuur 22 graden dient te zijn. Daarom is het ook wat misleidend. Had er nog nooit over gehoord.
Dat is verouderde informatie. 22 graden is hun bovengrens zo ongeveer. 15-22 graden kan je voor hen aanhouden al kunnen ze ook kouder.

Kijk het word interessant zo

De paleatus was ongeveer de eerste Corydoras die ze 100 jaar geleden al hielden omdat hij prima in koud waterbakjes kon. En in de huizen van vroeger met de ruitjes van enkel glas kon het snacht's erg kou worden in de winter.

Er zijn verslagen van vervoer van de C paleatus en ook andere soorten in het laadruim van een (onverwarmd) vliegtuig. Na de transatlantische vlucht alles dood, behalve de Cory's....!

Zijn geharde vissen, en kunnen erg veel hebben, maar er zijn grenzen!

Dit zegt Jelle Touwen in een ander topic.

Jelle Touwen zei:
blablabla zei:
Nu even kijken of er ook corydoras soorten zonder verwarming kunnen. Ik ben enthousiast! 😀

De eerder genoemde Corydoras paleatus is daar een goed voorbeeld van, kan erg goed koel gehouden worden, is in onze vijver zelfs winterhard.

Botia zei:
C�dric Vleminckx zei:
Ludger zei:
C�dric Vleminckx zei:

Dat is verouderde informatie. 22 graden is hun bovengrens zo ongeveer. 15-22 graden kan je voor hen aanhouden al kunnen ze ook kouder.

Dat wist ik niet. 😉

Ik zie dit bericht nu pas. Inderdaad hebben wij in de vijver Corydoras paleatus. In het najaar vangen we voor de zekerheid altijd een koppel uit. Maar de laatste jaren hebben ze zich winterhard getoond.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan