Ik doe dit topic toch weer even heropenen, hopelijk is dat niet erg. Wil graag mijn ervaring aan het verhaal toevoegen.
In mijn Lido 200 had ik 9 cory panda. Nu nog maar 1.
Ik ben 2 weken op vakantie geweest, co2 heb ik voor het weggaan uitgezet omdat ik dat voor die 2 weken niet zonder toezicht durfde te laten staan. Lampen gedimd, van 9 uur naar 7 uur gezet. Nouja, zoals ik hier op het forum heb gelezen, heb ik dit goed aangepakt.
Ik kom terug van vakantie, alles draait nog zoals ik het achter heb gelaten en ik zie 1 dode cory. Dat was nog te overzien, dacht dit waarschijnlijk wel door de hitte gekomen zou zijn. Alle andere vissen helemaal joepie de poepie en lekker bezig in de bak, niets aan de hand. Dezelfde avond spot ik nog een dode cory panda.
Ivm jetleg, heb ik het aquarium pas na 2 dagen ververst, maar op die tweede dag, nog twee dode cory's. Dus ik het water meten, geen nitriet of ammoniak of andere afwijkende waarden, en toch direct het water ververst. Ik heb dit water express op 24 graden toegevoegd om geen grote temperatuur shock te geven, normaal gebruik ik altijd gewoon koud water. Dezelfde avond, nog twee dode, de volgende dag weer twee omgevallen. Ze verstoppen zich, hebben nauwelijks kracht om naar boven te zwemmen, pakken een hapje lucht om vervolgens weer op de grond te gaan liggen en ondersteboven te sterven.
Er zwemt er nu nog ééntje rond.
Al de andere vissen, robijnzalmpjes, kardinalen, otto's, zwemmen lekker door. Er s geen verandering van het voer, geen afwijkende water waarden.
Ik schat dat ik deze cory's ruim 9 maanden in de bak heb zitten, gekocht bij een lokale viskwekerij en winkel.