Corydoras Panda , zwakkeling??


6 jaar geleden kocht ik in mijn toenmalige aquarium een groepje van 7 Panda's. 5 dood binnen 2 maanden. Groepje aangevuld met 6 stuks, en weer wat dode panda's binnen een paar maanden. Daarna bij aan andere aquariumzaak, die de panda's van een hobby kweker koopt, weer 10 stuks gekocht. Geen problemen met die groep. Inmiddels al vele Panda's in mijn aquarium geboren en af en toe wat bijgekocht. Heb nu een mooie groep van 40-45 stuks en al jaren geen uitval. Mijn gevoel zegt dat sommige partijen gewoon zijn doorfokt...
 
Tja.. brings back memories.. had ik ooit ook met (jonge) Panda's, begreep er niks, veel teveel uitval.. ik weet de aantallen niet meer maar kocht bij 2 verschillende adressen leuke groepjes en die gingen dat ik mij zo kan herinneren voor een te groot deel hemelen in een kort tijdsbestek.
Ik koos er toen voor een groepje volwassen exemplaren (of op z'n minst halfwas) te halen bij De Rifwachter (Mag ik dat zeggen?) en die floreren vanaf die dag (nu een jaar of 8 oid) en vermeerderen spontaan als ik even niet oplet ;) en met name als ik iets te fris ververs.. Trouwens, jongbroed uit eigen aquarium red het bij mij ook niet altijd, maar veruit de meesten toch wel.
Mega-leuke visjes.. en vanaf halfwas ervaar ik ze vooralsnog als oersterk.
 
Laatst bewerkt:
Nicole
Ben niet op mijn tenen getrapt,maar zoals eerder al door een ander forumlid vermeld geven we een mening,daar is dit forum voor om erbij of ernaast te zitten dat maakt niet uit,we praten over een probleem en discusieren hierover,jij weet of kent het probleem niet en ik ook niet daarom delen we alleen een mening.
 
heb ook wat panda`s verloren , maar ook vrij veel julii`s dood gehad , die kunnen blijkbaar ook niets hebben
 
Hier ook wisselende ervaringen.
Het zijn mijn favo Corys.
Ik heb er momenteel 11 zwemmen in delen gekocht en in 4 jaar tijd denk ik 8 uitgevist.
Ik heb dus ook kleurverschil in de pandas alsof er weer verschil is in de kweker.
De 1 is donkerder dan de ander.
 
Mijn Sterbais schijnen echt wel sterk te zijn. Heb al wat problemen gehad, en die doen het echt wel goed.
Groeien mooi, goed actief.
 
Inmiddels een paar weken terug 14 stuks bij een Hobby kweker in Oss opgehaald. ( nog bedankt voor de tip!!) en verdomd als het niet waar is, ik heb er nu na 2 weken nog steeds 17 ( 3 van de 1ste groep en 14 van de kweker).
Ze waren zeker 1 cm langer dan de exemplaren bij de LFS en daarnaast ook dikker. Hope ndat het nu goed blijft gaan. Zwerven gezamelnijk door de hele bak, ook in de midden lagen. Leuk gezicht!
 
Even een update ,heb er inmiddels nog 15 over, alle van de kweker en nog 1 van de10 eerder in de LFS gekochte, deze laatste is nog steeds (veel) kleiner dan de visjes van de hobby kweker.
 
Hier ook een update, sinds ze verhuisd zijn en een eigen aquarium hebben zonder algeneters, geen uitval meer gehad. dus wijdt ik het aan de voeding van algentabletten waar ze van mee-aten waar ook mijn caredinagarnalen aan dood gingen
 
dat zou kunnen natuurlijk , maar ik dacht dat cory`s alleseters waren dus zou den ze dat wel gewoon moeten kunnen eten lijkt me , maar goed , je weet het soms maar nooit ,
ik gooi van die platte tabletjes in de bak voor de cory`s en er zijn een paar andere vissen bij die blijkbaar alleen dat maar willen eten , voor de rest halen ze de neus op :) :) en mijn helena slakken zijn er ook dol op
 
dat zou kunnen natuurlijk , maar ik dacht dat cory`s alleseters waren dus zou den ze dat wel gewoon moeten kunnen eten lijkt me , maar goed , je weet het soms maar nooit ,
ik gooi van die platte tabletjes in de bak voor de cory`s en er zijn een paar andere vissen bij die blijkbaar alleen dat maar willen eten , voor de rest halen ze de neus op :) :) en mijn helena slakken zijn er ook dol op
Cory's zijn ook alleseters, in een topic van mij in het voedingsgedeelte van dit forum, ben ik dieper ingegaan op het onderwerp, ga het niet weer allemaal herhalen maar er zitten bepaalde stofjes in die algentabletten waar de wat zwakkere soortjes niet tegen kunnen
 
ok , ja , heel goed mogelijk uiteraard , dat is het nadeel van gespecialiceerd voer voor bepaalde vissen
 
Wat ik in de loop der tijd heb begrepen is dat als je de cory's in de bak plaats je het beste het licht uit kan laten ( zo min mogelijk stress ) en ze een dag ofzo in het donker moet laten. Maar of dat dat een uitval verklaart over een langere periode.......
 
Ik heb ook veel corydoras en wat mij opvalt is dat de grotere exemplaren sterker zijn en dat de visjes van 2 cm of kleiner minder goed bestand zijn tegen vervoer, verplaatsen, en andere veranderingen. Koop de visjes jong volwassen is mijn advies vanaf minimaal 3 cm!
 
Maar dit geld eigenlijk voor de meeste vissoorten, sommige soorten zijn echt sterk maar de meeste soorten zijn al zo jong geimporteerd, dan overgebracht naar een winkelier, dan weer verkocht. Hebben dus een hele stresvolle periode achter de rug wat zich later zal wreken. Ook de visjes die van kwekers komen worden vaak erg jong verkocht 2 cm of zelfs kleiner heb ik zelf ervaren. De beestjes zijn gewoon kwetsbaar en dan kan alles fataal worden, verschil in water waarden, overgang van voer, visbestand, en stress dus. Als ik visjes koop dan koop ik de visjes die al wat langer bij een winkelier zitten en iets groter zijn, de meeste zijn dan al verkocht en de overblijvers iets gegroeid. Ik heb zelden uitval.
 
En van kwekers koop ik liever iets grotere exemplaren, dan maar iets meer betalen.
 
Update: Van mijn C. Panda zwemmen er nog 13 vrolijk rond in mijn bak, Zwerven de hele bak door en leggen VEEL eitjes, maar ja, met maantjes en moenkhousia's blijft daar niks van over.
 
Kwam dit topic toevallig tegen. Drie weken geleden 8 Pandaatjes aangeschaft (bij de lfs) alle 8 doen het prima. Zijn al aardig gegroeid eten goed en zwemmen fanatiek in de bak rond. Er is dus nog hoop betreft de Pana's
 
Dit is een veel gekweekte soort, ik denk dat 'ie wel in de top 100 staat.
Ik denk dat 'ie wordt gekweekt door zowel serieuze kwekers als goed bedoelende amateurs en broodkwekers.
Of de vissen sterk zijn hangt er dan maar net vanaf waar je vis vandaan komt.
 
Kwam dit topic toevallig tegen. Drie weken geleden 8 Pandaatjes aangeschaft (bij de lfs) alle 8 doen het prima. Zijn al aardig gegroeid eten goed en zwemmen fanatiek in de bak rond. Er is dus nog hoop betreft de Pana's
Met 3 weken kun je nog niks zinnigs zeggen over de gesteldheid van deze vissen:sorry:
 
Ik heb een aantal maanden geleden 15 C Panda in mijn 1,5 meter bak gedaan, helaas zijn er een aantal weken geleden geleden tijdens de hittegolf 11 omgevallen. Heel jammer want ik vind het leuke bewegelijke Cory’s en had daarom besloten de groep toch weer aan te vullen dit gaat tot op heden goed 🤞🤞. Ik denk dat ze temperatuursschommelingen gewoon heel slecht verdragen............?
 
Ik heb een aantal maanden geleden 15 C Panda in mijn 1,5 meter bak gedaan, helaas zijn er een aantal weken geleden geleden tijdens de hittegolf 11 omgevallen. Heel jammer want ik vind het leuke bewegelijke Cory’s en had daarom besloten de groep toch weer aan te vullen dit gaat tot op heden goed 🤞🤞. En denk dat ze temperatuursschommelingen gewoon heel slecht verdragen............?

Heb ze hier op 32graden gehad in het verleden, maar zonder problemen.

weet niet of je nog een bepaalde methode hebt gebruikt om je bak te koelen? maar anders zit wellicht daar het probleem in.
 
Hangt er standaard in, ook zorgt de uitstromer van mijn filters voor voldoende opervlakte beweging.
 
Update: Nog steeds 13 pandas die de hele bak doorstruinen. Paren veel , zijn gek op groepsex......Maar nog geen jonkies gezien, Maantjes zijn weg en voor de rest alleen wat wat klein spul rondzwemmen, Mijn garnalen worden met de dag brutaler en zwemmen gewoon kris kras door de bak. Denk dat ik een Betta ga halen..
 
Als je jonkies wil, dan denk ik dat je best de eitjes apart houdt.

Ik oogst de eitjes, doe ze in een potje van ca 0,5l wat ik in de bak hang (temperatuur) en daar dan een luchtsteentje in en een paar druppels esha.
Na 4 dagen heb ik dan jonkies.

In de bak of in een drijfbakje schimmelen de eitjes meestal, of ze worden opgegeten.
 
Wat ik heb gedaan in mijn corydorasbakken bij de dwergjes, is lomariopsis lineatamos op de bodem gelegd een fiks aantal plukken, daar kunnen de baby's in schuilen en vinden er voldoende voedsel
 
Dat zijn echt wel goede tips! Dank je wel!! Ben wel laat met reactie..veel aan mijn hoofd gehad, laatste tijd.
 
Ik doe dit topic toch weer even heropenen, hopelijk is dat niet erg. Wil graag mijn ervaring aan het verhaal toevoegen.
In mijn Lido 200 had ik 9 cory panda. Nu nog maar 1.
Ik ben 2 weken op vakantie geweest, co2 heb ik voor het weggaan uitgezet omdat ik dat voor die 2 weken niet zonder toezicht durfde te laten staan. Lampen gedimd, van 9 uur naar 7 uur gezet. Nouja, zoals ik hier op het forum heb gelezen, heb ik dit goed aangepakt.
Ik kom terug van vakantie, alles draait nog zoals ik het achter heb gelaten en ik zie 1 dode cory. Dat was nog te overzien, dacht dit waarschijnlijk wel door de hitte gekomen zou zijn. Alle andere vissen helemaal joepie de poepie en lekker bezig in de bak, niets aan de hand. Dezelfde avond spot ik nog een dode cory panda.


Ivm jetleg, heb ik het aquarium pas na 2 dagen ververst, maar op die tweede dag, nog twee dode cory's. Dus ik het water meten, geen nitriet of ammoniak of andere afwijkende waarden, en toch direct het water ververst. Ik heb dit water express op 24 graden toegevoegd om geen grote temperatuur shock te geven, normaal gebruik ik altijd gewoon koud water. Dezelfde avond, nog twee dode, de volgende dag weer twee omgevallen. Ze verstoppen zich, hebben nauwelijks kracht om naar boven te zwemmen, pakken een hapje lucht om vervolgens weer op de grond te gaan liggen en ondersteboven te sterven.
Er zwemt er nu nog ééntje rond.
Al de andere vissen, robijnzalmpjes, kardinalen, otto's, zwemmen lekker door. Er s geen verandering van het voer, geen afwijkende water waarden.
Ik schat dat ik deze cory's ruim 9 maanden in de bak heb zitten, gekocht bij een lokale viskwekerij en winkel.
 

Terug
Bovenaan