Wat is er nieuw

corydoras Panda

karin

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2024
Leeftijd
41
In onze bak van 67 liter zitten sinds gisteren 3 corydoras panda.
Ik weet dat ze eigenlijk minimaal met 6 moeten, maar de LFS adviseerde om met 3 te starten. Omdat aantal liter wel voldoende is, maar 55 cm breed eigenlijk net te krap is. En als ze onprettig gedrag vertonen er nog 3 bij te doen.
(officiële plan was corydoras Habrosus maar die zijn op het moment nergens te krijgen)

Ik zie ze nu voor 2 om 1 of ieder apart bewegen en niet als groepje. Ook zitten ze nog veel achterin de bak en nog minder voor op het strandje.
Qua medebewoners wordt het niet super vol.
Op dit moment:
5 japonica garnalen

Tussen nu en 2 weken is de bedoeling dat er nog bij komt
- capuchino slak
- gewei slak
- 1 Betta splendense.

Vragen:
- Wat zouden jullie doen? Bij 3 laten zolang het goed gaat of sowieso aanvullen tot 6?
- Wat zijn stresssignalen op op te letten? Blijven verstoppen en veel heen en weer voor het raam heb ik al gelezen.
- Wat doen jullie qua voeding? Tijdstip, hoeveelheid? Ik heb tropical wafers van ocean nutricion (kregen ze ook in de winkel). Ik heb er gisterenavond 1 in stukjes in de bak gedaan, maar het meeste ligt er nog. En de garnalen geven er de meeste aandacht aan.
(en ik hoop dat de garnalen zich juist voorlopig even gaan voeden met de witte draden op het hout).

Dit is hoe de bak er nu uitziet.
Achterin is het nog wat leeg, daar moet nog hoge planten komen, maar de valisneria was op in de winkel. Wellicht dat ze daarom nu ook graag achterin zwemmen.

Heeft het "strandje" voorin genoeg ruimte voor 6 panda's?

Bijlagen

• 20260810_093030.jpg
    20260810_093030.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 4
  • 20260810_093027.jpg
    20260810_093027.jpg
    2 MB · Weergaven: 4
  • 20260809_211245.jpg
    20260809_211245.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 4
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik lees op de bekende informatie-websites dat ze samen kunnen met een Betta omdat ze dan in verschillende waterlagen leven. In een klein aquarium (dat van jou is het absolute minimum), zitten ze dan toch nog dicht bij elkaar. Je zou ook het schooltje Corydoras naar 5-6 kunnen uitbreiden en nadenken over de rest van de bezetting. Maar er zijn mensen met ervaring die dat veel beter weten dan ik. Ik reageer even omdat ik me zelf ook op corydoras aan het oriënteren ben voor op mijn bodem. Het zijn wel hele leuke visjes.

Mits je bak goed ingedraaid/gefilterd is kun je er nog wel wat bijzetten denk ik. 🙂 Zullen ze zeker waarderen. Dat getal van 6 is niet heilig maar is al wel weer beter dan 3.

Wat je denk ik beter kunt geven dan tabletten, is zinkend granulaat. Dus van die kleine korreltjes. Dat kunnen ze dan in één keer opslokken. Tabletjes moeten ze 100x besnuffelen, dat schiet niet echt op naar mijn mening. Ik zou trouwens het oude voer dat er nog ligt, weghalen. Idealiter hebben ze het voer binnen een minuut of 5 op. Met 1 of 2x per dag voeren.

Je bak is in ieder geval leuk ingericht voor ze! Dat heb je mooi gedaan. Geef ze wat tijd om te wennen, dan komt het wel goed. Veel corydoras-soorten zijn ook gewoon niet zo van de pottenkijkers.

de Panda is wel een van de kwetsbaarste van de Cory soorten. Dus goed op je waterwaardes letten.

Kan je de tabletten van Viformo, tabimin of dierlijke tabletten van voervoorvis aanraden.

Meeste corydoras soorten hebben een deel dierlijke voeding nodig.
3 is te weinig, 6 kan prima.

Mits je bak goed ingedraaid/gefilterd is kun je er nog wel wat bijzetten denk ik. 🙂 Zullen ze zeker waarderen. Dat getal van 6 is niet heilig maar is al wel weer beter dan 3.

Wat je denk ik beter kunt geven dan tabletten, is zinkend granulaat. Dus van die kleine korreltjes. Dat kunnen ze dan in één keer opslokken. Tabletjes moeten ze 100x besnuffelen, dat schiet niet echt op naar mijn mening. Ik zou trouwens het oude voer dat er nog ligt, weghalen. Idealiter hebben ze het voer binnen een minuut of 5 op. Met 1 of 2x per dag voeren.

Je bak is in ieder geval leuk ingericht voor ze! Dat heb je mooi gedaan. Geef ze wat tijd om te wennen, dan komt het wel goed. Veel corydoras-soorten zijn ook gewoon niet zo van de pottenkijkers.
Dankjewel voor het compliment.
En herken wel wat je zegt m.b.t de tabletjes.

Ik kijk even aan hoe het gaat als ze wat meer gewend zijn en wat meer durven. Anders idd over naar ander voer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan