Wat is er nieuw

Corydoras pygmaeus en lavasteen?

anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Hallo Allemaal

Ik ben een totale beginneling wat betreft aquaria en ik ben mijn eerste aquarium aan het inrichten, een rio 125.
Ik wil er een gezelschapsbak van maken met veel planten, wat hout en stenen.
Nu heb ik nog een mooie partij lavasteen liggen, ik heb de boel al schoongemaakt en uitgekookt.
Ik wil graag corydoras pygmaus in de bak doen. maar ik weet niet goed of de lavasteen een probleem kan zijn voor de corydoras?
Zou de corydora zijn baarddraden kunnen beschadigen aan de lavasteen, of is dat flauwekul?
Ik heb JBL manado als substraat, Er is me verteld dat dat prima kan met corydoras.

Ik dacht ik kan het beter even hier vragen, tot nu toe heb ik niet altijd zo'n geweldige ervaring met het advies van de locale aquarium winkel......

Bij voorbaat dank voor de reacties

Ik heb nog eens even wat rondgekeken op het forum en ik lees ergens; " Corydoras en andere bodembewoners filteren graag zand door hun kieuwen en eten hier dan als het ware het voedsel tussenuit "
Dat is me in de aquarium winkel natuurlijk niet verteld, er werd gezegd dat corydoras prima op die bodem kunnen! Dan zou ik dus eigenlijk beter de manado bodem kunnen ruilen voor een zandbodem van heel fijn zand.
Ik las ook al dat de manado bodem heel licht is, en niet altijd even makkelijk om te beplanten... is fijn zand gemakkelijker voor een beginneling?

Een voedingsbodem doe je je planten een plezier mee; je kunt terrassen/eilanden maken met je lavasteen en soil erin met planten en eromheen zand (google op island aquascape voor een idee).
Planten in soil/zand steken is iets waar je gewoon wat handigheid in moet krijgen overigens. Je kunt op YouTube bij aquascapers kijken hoe zij te werk gaan. Vwb de combinatie lavasteen met cory's zou ik me niet al te druk maken.

Corydoras houden -> filterzand
Hoewel er genoeg voorbeelden zijn van mensen die ze er niet op houden en zeggen dat het goed gaat wil niet zeggen dat ze het niet nodig hebben/prettig bij voelen.
Sommigen maken speciale terrassen voor de planten, zou kunnen, maar meestal vermengt alles met de tijd.

Bedankt voor het advies!

Dan houd ik het in ieder geval bij de lavasteen.
Ik ga de manado soil gebruiken voor de "terrassen" waar de planten in staan.
Voor de "open plekken" zonder planten ga ik fijn zand gebruiken.
Ik ben even aan het zoeken op zwart zand, omdat ik dat eigenlijk mooier vind als een lichte kleur.

Is het een optie om de manado af te dekken met een heel dun laagje zand om het "vermengen"tegen te gaan?

Je kunt je soil afdekken, maar als je 't vermengen tegen wil gaan kun je beter stenen ertussen leggen of van die plastic terrasdelen (persoonlijk hou ik niet van onnatuurlijke materialen in m'n bak). Andere tip overigens; bij alles dat je gaat kopen in de winkel qua livestock/planten, altijd even googelen voordat je bij de kassa staat. Doe ik ook nog steeds bij alles, weet ik zeker dat ik de juiste waterwaarden etc kan bieden; wat een verkoper ook mag zeggen.
60-bak-jpg.308450

Deze scape heb ik overigens toevallig gister gebouwd. Zand tussen de lavasteen, plukken filterwol tussen alle kieren bij de lavasteen en erachter soil. Je kunt rechtsvooraan nog wat filterwol zien zitten.

Ja ik ga inderdaad met stenen een soort scheiding maken zodat de boel niet vermengt.
Ik had het volgende gevonden op internet: nautic aquarium zand zwart, korrelgroote: 0,3-0,5mm
Het leek me mooi spul en er staat verder niks bij over een eventuele kunststof coating.
Zou die korrelgrootte een mooi maatje zijn voor die corydoras of is dit tocht heel ander spul als filterzand?

Ik zie de filterwol inderdaad nog een beetje zitten, plak je dat spul ook vast, of zit het er los tussen?

Andere tip overigens; bij alles dat je gaat kopen in de winkel qua livestock/planten, altijd even googelen voordat je bij de kassa staat. Doe ik ook nog steeds bij alles, weet ik zeker dat ik de juiste waterwaarden etc kan bieden; wat een verkoper ook mag zeggen.

Ja daar was ik ook al achter gekomen.... Ik begreep dat de corydoras pygmaus qua waterwaardes en temperatuur een tolerant visje is.

Wij kweken de pygmaeus en is inderdaad een heel tolerant visje maar enorm stressgevoelig, en bij stress laten alle corydorassoorten een giftig stresshormoon vrij als waarschuwing aan d egroep dat er gevaar is. Er is 1 groot nadeel: de corydorasjes gaan er zelf aan dood aan dat stresshormoon.
Anyway, waarom vertel ik dit: om 2 redenen:
1) als je ze koopt zorg dat er niet meer dan 5 stuks in een transportzakje zitten
2) als je ze loslaat in het aquarium, gooi dan het transportwater NIET erbij
3) na het loslaten in je aquarium minimaal 24 uur over actieve kool filteren om dat hormoon er weer uit te krijgen

Om Antje aan te vullen op bovengenoemd punt 2; transportwater gooi je bij voorkeur nooit in je bak. Je weet nooit wat je dan in je bak gooit. Acclimatiseren op temperatuur en volgens druppelmethode, dan boven een emmer overgooien in een netje en dan in je bak.
En klopt dat de pygmeus een vrij ruime tolerantie heeft.
Als de link hebt naar dat grind/zand, kunnen we meekijken met je 🙂

Dank je Nicolientje voor de tips!
Ik had al het een en ander gelezen over dat stresshormoon, 5 stuks max in een zak zal ik onthouden. Ik had ook al gelezen dat je ze in een zak met veel water moet vervoeren.

Ik zal deze week ook zo'n kool filter matje kopen.

Het duurt nog wel een paar weken voor ze erin kunnen.

Hier is een link naar het zand:
https://www.aquastorexl.be/nautic-aquarium-zand-zwart-9kg.html
hier is het nog wel verkrijgbaar, maar zonder beschrijving van het spul:
https://darumakoi.nl/shop/nautic-aqua-gravel-black-sand-9-kilo/

Dank je Nicolientje voor de tips!
Ik had al het een en ander gelezen over dat stresshormoon, 5 stuks max in een zak zal ik onthouden. Ik had ook al gelezen dat je ze in een zak met veel water moet vervoeren.

Ik zal deze week ook zo'n kool filter matje kopen.

Het duurt nog wel een paar weken voor ze erin kunnen.

Hier is een link naar het zand:
https://www.aquastorexl.be/nautic-aquarium-zand-zwart-9kg.html
hier is het nog wel verkrijgbaar, maar zonder beschrijving van het spul:
https://darumakoi.nl/shop/nautic-aqua-gravel-black-sand-9-kilo/
Zo'n koolstoffiltermat is niet het handigst omdat die op termijn weer regenereert (dus alle stofjes weer los laat) slimmer is om losse actieve kool te kopen en dat dan in een pantykousje in je filter te doen en na 24 er weer uit te halen want kool filtert ook goede stofjes eruit en gebruik je dus enkel voor ditsoort dingen of als je de bak gekuurd heb met medicatie

Ok dat is goed om te weten!
Dan doe ik het op die manier, zoals je beschrijft!

In de aquariumzaak vertelde ze me dat een koolstof filtermat een goed idee is bij het opstarten van een bak.

Ik heb besloten om toch een strandje te maken van gewoon filterzand, dan hebben de eventuele corydoras het in ieder geval naar hun zin.
Ik ga de boel scheiden dmv stenen.
Bedankt voor de tips!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan