Corydoras sterbai, groepgrootte?


Thijs.ariens

Well-known member
Lid geworden
27 april 2024
Berichten
134
Leeftijd
23
IMG_4212.jpeg


15 guppen gaan uit de bak plus me 3 garnalen, huidige visbestand is dan:
- 2x electric blue ramirezi
- 4x gourami oranje
- 3x algeneter ancistrus
- 10 barbeeltjes

Is het goed om 10 corydoras sterbai toe te voegen of is dit teveel? Hebben zij genoeg ruimte in me bak onderin denkje? Of zou ik er 6-7 in doen?
 
Het hout met die anubius in t midden gaat weg
 
Ik vraag me af of de combi van 3 ancistrussen, een koppel ramirezi's en dan ook nog cory's (of het nu een kleine of een iets grotere groep gaat zijn) een goed idee is. Zeker als de ramirezi's gaan broeden kunnen ze elkaar goed inde weg gaan zitten.
 
Ik vraag me af of de combi van 3 ancistrussen, een koppel ramirezi's en dan ook nog cory's (of het nu een kleine of een iets grotere groep gaat zijn) een goed idee is. Zeker als de ramirezi's gaan broeden kunnen ze elkaar goed inde weg gaan zitten.
Kan de ancistrussen altijd nog vervangen. Hoe kunnen die beestjes in de weg zitten?
 
Ik vraag me af of de combi van 3 ancistrussen, een koppel ramirezi's en dan ook nog cory's (of het nu een kleine of een iets grotere groep gaat zijn) een goed idee is. Zeker als de ramirezi's gaan broeden kunnen ze elkaar goed inde weg gaan zitten.
Corydoras moet ik maar t risico nemen, weet niet of 7 of 10 veel uit maakt qua grootte
 
Ze zitten elkaar in de weg omdat corydorassen geen territoriumgrenzen respecteren. Terwijl cichliden (dus de ramirezi's) juist bijzonder territoriaal kunnen zijn. Het kan behoorlijk stressvol zijn als je buurman de hele tijd met zijn neus in je slaapkamer staat, terwijl je net bezig bent baby's te maken....(Ik heb het maar even naar mensentermen vertaald).
Ancistrussen gaan elkaar graag uit de weg (tenzij ze een tijdelijk paartje vormen) en worden dan vervolgens ook nog eens door de ramirezi's weggejaagd. Ik hoop voor ze dat ze dan toch nog een rustig plekje weten te vinden in je bak.
Het gevolg van deze mix vissen kan zijn, dat er slachtoffers vallen, door te veel stress worden vissen ziek en kunnen daardoor dood gaan.
 
Hoe groot is die bak?
 
Wat betreft groepsgrootte van de cory's: als je het de cory's vraagt, willen ze met z'n tienen zijn: hoe meer zielen hoe meer vreugd. Omdat ze meestal met elkaar samen optrekken, maakt het voor de andere vissen niet zo gek veel verschil of het een kleinere of grotere groep is.
 
Is dit dezelfde bak als in jouw andere topic? Zo ja, is het dan niet overzichtelijker als we het bij een van deze twee topics houden, want je stelt in beide topics ongeveer dezelfde vraag.
 
Is dit dezelfde bak als in jouw andere topic? Zo ja, is het dan niet overzichtelijker als we het bij een van deze twee topics houden, want je stelt in beide topics ongeveer dezelfde vraag.
Ja, zal andere topic weghalen. Kreeg daar geen reactie door slecht onderwerp
 
Bij ancistrussen heb je ook met het volgende te maken: als het mannen zijn gaan ze vechten als ze groter zijn en als je een man en vrouw hebt gaan ze jongen als konijnen en kan je ze soms gratis nog niet kwijt.
Als ik een borstelneus heb, heb ik er altijd maar eentje vanwege deze redenen.
 
Bij ancistrussen heb je ook met het volgende te maken: als het mannen zijn gaan ze vechten als ze groter zijn en als je een man en vrouw hebt gaan ze jongen als konijnen en kan je ze soms gratis nog niet kwijt.
Als ik een borstelneus heb, heb ik er altijd maar eentje vanwege deze redenen.
Oh prima, zijn nu nog kleintjes. Als het geslacht zichtbaar word kan ik dit aanpassen en ze zetten in een andere bak.
 
Bekijk bijlage 376034

15 guppen gaan uit de bak plus me 3 garnalen, huidige visbestand is dan:
- 2x electric blue ramirezi
- 4x gourami oranje
- 3x algeneter ancistrus
- 10 barbeeltjes

Is het goed om 10 corydoras sterbai toe te voegen of is dit teveel? Hebben zij genoeg ruimte in me bak onderin denkje? Of zou ik er 6-7 in doen?
Voor nu rust nog de vraag of ik 7 of 10 corydoras in deze bak van 100 cm moet doen?
 
Het aantal cory’s maakt niet uit. Het gaat er vooral om of je ze wilt combineren met de ramirezi’s. Die zwemmen elkaar in het vaarwater en hebben last van elkaar zoals genoemd is.
 


Het aantal cory’s maakt niet uit. Het gaat er vooral om of je ze wilt combineren met de ramirezi’s. Die zwemmen elkaar in het vaarwater en hebben last van elkaar zoals genoemd is.
ja, ik wil ze combineren. Kijk wel hoe het uitpakt. Stel er is een nestje? Wat als je die gewoon weghaald? Misschien dat ze dan minder defensief zijn. Of werkt dat niet zo
 
Het aantal cory’s maakt niet uit. Het gaat er vooral om of je ze wilt combineren met de ramirezi’s. Die zwemmen elkaar in het vaarwater en hebben last van elkaar zoals genoemd is.
In een meter bak, ga ik er maar vanuit dat die blauwe krengen wel een fijne plek vinden
 
10 sterbai zal geen probleem zijn in 1m, territorium kennen ze zeker niet maar zijn over het algemeen ook niet bang aangelegd. Verwacht eigenlijk niet dat een ramirezi een corydoras wat aan zal doen, hooguit dat ze wat gestressed raken door de corydoras, al hadden de ramirezis die ik heb gehad eigen nooit problemen met hen.

Zou je ancistrussen wel tot 1 geslacht beperken zoals al is aangegeven i.v.m. de nakweek die erg snel kan gaan. Als je geen aparte bak voor de jongen hebt krijgt je aquarium hierdoor een behoorlijk hogere belasting wat weer andere problemen gaat opleveren door de afvalstoffen.
 
10 sterbai zal geen probleem zijn in 1m, territorium kennen ze zeker niet maar zijn over het algemeen ook niet bang aangelegd. Verwacht eigenlijk niet dat een ramirezi een corydoras wat aan zal doen, hooguit dat ze wat gestressed raken door de corydoras, al hadden de ramirezis die ik heb gehad eigen nooit problemen met hen.

Zou je ancistrussen wel tot 1 geslacht beperken zoals al is aangegeven i.v.m. de nakweek die erg snel kan gaan. Als je geen aparte bak voor de jongen hebt krijgt je aquarium hierdoor een behoorlijk hogere belasting wat weer andere problemen gaat opleveren door de afvalstoffen.
Top bedankt!
 
Ligt het aan mij of krijg ik soms de indruk dat sommige mensen hier gewoon een bevestiging willen hebben van iemand?
 
Ligt het aan mij of krijg ik soms de indruk dat sommige mensen hier gewoon een bevestiging willen hebben van iemand?
Gedeeltelijk wel, maar als je iets graag wilt, zoek je naar een weg. Maar zelfs als TS ondanks de adviezen tóch besluit voorde combi te gaan, weet hij wel dat hij op moet letten hoe het gaat en zal eerder ingrijpen bij twijfel.
 
Daar hopen we dan maar op.
 
Ligt het aan mij of krijg ik soms de indruk dat sommige mensen hier gewoon een bevestiging willen hebben van iemand?
Is denk ik ook wel normaal als je de vraag in de vorm van een voorstel vraagt en niet een open vraag stelt.

Daarnaast is de combinatie van dwergcichliden in een gezelschapsaquarium met corydoras niet heel ongewoon.
 
Ligt het aan mij of krijg ik soms de indruk dat sommige mensen hier gewoon een bevestiging willen hebben van iemand?
Naja, meningen zijn verdeeld. Ik vind het forum erg nuttig en leer van zulke gesprekken. Zoals van de ancistrus. Je hebt ook mensen die niet eens op een forum kijken. Denk dat iedereen de vissen probeert de combineren die hij of zij leuk vind. Soms is dat grenzen opzoeken. Of jij moet alleen bakje tetra s hebben staan.
 
Gedeeltelijk wel, maar als je iets graag wilt, zoek je naar een weg. Maar zelfs als TS ondanks de adviezen tóch besluit voorde combi te gaan, weet hij wel dat hij op moet letten hoe het gaat en zal eerder ingrijpen bij twijfel.
Dank
 
Corydoras zijn pantsermeervallen en die kunnen wel tegen een stootje verdragen door veel cichlides en als je er inderdaad 10 ofzo inzet dan voorzie ik persoonlijk geen problemen wat dat betreft😀
 

leuk, kan ik woensdag mijn guppen overzetten naar een andere bak en 10 corydoras sterbai toevoegen
 
Niet doen, je gaat je ramirezi hier heel ongelukkig mee maken. Aan alle kanten drukte, de barbelen erboven en de corydoras die overal doorheen banjeren. Ik zou sowieso geen corydoras en bodemgerichte dwergcichliden combineren en een meterbak is daarvoor zeker te klein.
 
Hou het forum up to date over hoe het verloopt. De meningen zijn duidelijk verdeeld
 
Iedereen mag doen wat hij/zij wilt. En nee, ik heb geen bakje met alleen maar tetra’s. Ik moet ook weleens afwegen of ik nog vissen bij wil voegen ja of nee, want de keuze is groot en soms denk je dat het qua volume van de bak wel kan maar of de vissoorten met elkaar overeenkomen weet ik niet altijd. Zoekende op internet, vragen op dit forum of aan de LFS levert weleens tegenstrijdige informatie op. Dan kan het inderdaad een kwestie van uitproberen zijn. Ook niet alle vissen gedragen zich zoals in de soortomschrijving beschreven staat. Je kan geluk hebben, maar ook pech. Deze week heb ik nog drie Amblyceps cf. mangois in mijn India-bak gedaan terwijl er ook al twee Schistura sp. Crimson in zwemmen die volgens de soortomschrijving agressief kunnen zijn tegen soortgenoten of vissen die erop lijken. Maar ja, die Amblyceps kom je vrijwel nooit tegen, dus ik kon de verleiding niet weerstaan 😉.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen mag doen wat hij/zij wilt. En nee, ik heb geen bakje met alleen maar tetra’s. Ik moet ook weleens afwegen of ik nog vissen bij wil voegen ja of nee, want de keuze is groot en soms denk je dat het qua volume van de bak wel kan maar of de vissoorten met elkaar overeenkomen weet ik niet altijd. Zoekende op internet, vragen op dit forum of aan de LFS levert weleens tegenstrijdige informatie op. Dan kan het inderdaad een kwestie van uitproberen zijn. Ook niet alle vissen gedragen zich zoals in de soortomschrijving beschreven staat. Je kan geluk hebben, maar ook pech. Deze week heb ik nog drie Amblyceps cf. mangois in mijn India-bak gedaan terwijl er ook al twee Schistura sp. Crimson in zwemmen die volgens de soortomschrijving agressief kunnen zijn tegen soortgenoten of vissen die erop lijken. Maar ja, die Amblyceps kom je vrijwel nooit tegen, dus ik kon de verleiding niet weerstaan 😉.
Ik kan zeker volgen dat er binnen de soort ook individuele verschillen zijn. Ik heb bijvoorbeeld een honinggoerami-man in mijn Rio 180 en hij is de king van de bak: hij zwemt constant langs de voorruit heen en weer. Hij geeft me eigenlijk het gevoel dat de bak te klein is voor hem maar ja… eerder schuw en vreedzaam staat er bij de beschrijvingen…
 
Vind persoonlijk apistos niet te veel moeite waard om rekening mee te houden
 

Terug
Bovenaan