Corydoras Sterbai jonkies - voeding en huisvesting


FidoAqua

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 april 2020
Berichten
238
Hallo allemaal!

Ik heb sinds kort 2 Cory Sterbai babies, ze zijn nu 2,5 dag oud.
Ik was overvallen door de plotse eier afzetten en terwijl ik verwonderd naar de eitjes op het aquarium zat te kijken, deden de kardinalen en platy's zich tegoed aan alle eitjes die ze konden vinden.

Ik heb er uiteindelijk 3 van kunnen redden (totaal was denk ik rond de 20-25). van deze 3 zijn er 2 uitgekomen en 1 leek soort van doodgeboren (wellicht was de eizak al beschadigd oid).

Ze zitten in een groot vershoudbakje met een paar liter water aquarium water en een luchtsteentje.

De eierzak is bijna weg dus de tijd komt om te voeren. Nu heb ik daarover 2 vraagjes:

  1. Hoe lang mag voer in dat bakje blijven liggen voordat het voor de jonkies gevaarlijke stoffen gaat produceren?
  2. Hoe verschoon ik dat t best zonder dat er voer achterblijft?
    • Mijn eerste idee is een 2e vershoud bakje ernaast. aquarium water erin, luchtsteentje overzetten en de jonkies erbij. Alleen hoe doe ik dat laatste zonder stress te veroorzaken, hoe krijg ik die jonkies makkelijk over?
    • Een andere optie is het voer afhevelen, eigenlijk zoals ik nu de waterverversing ook doe. Alleen vraag ik me af of er dan niet voer deeltjes achterblijven die schadelijke stoffen gaan veroorzaken?
Ik heb ze net voor t eerst gevoerd met een mix van Dr. Basleer baby/nano voer en een klein beetje verpoedert HS Aqua Artemia pellets
 
Laatst bewerkt:
Helaas geen reacties. Dan ga ik dit topic maar gebruiken om mijn eigen bevindingen te delen, hopelijk heeft een ander daar nog iets aan.

De jonkies uit de 2 uitgekomen eitjes doen het nog steeds goed en beginnen zichtbaar te groeien, vooral in lengte. Ze zijn nu 6 dagen oud.

Opgesomt wat ik heb gedaan en ervaren vanaf de eitjes tot nu:

  • Toen ik de 3 eitjes had gevonden welke nog niet waren opgegeten, heb ik deze zsm uit het aquarium gehaald. Ik heb dit gedaan met een bakje onder water en voorzichtig mijn vinger langs de eitjes gehaald totdat ze ofwel aan mijn vinger bleven plakken, of in het bakje onder water vielen. Het schijnt dat de eitjes geen seconde in aanraking met lucht mogen komen, maar of dat ook echt klopt weet ik dus niet, maar heb dat risico niet genomen.
  • Ik had een kweekbakje voor in het aquarium, echter heeft die een bodem van gaas en dat is voor Corydoras jonkies niet handig wanneer je moet beginnen met voeren, dat valt dan door de bodem omdat ze ofwel stofvoer moeten hebben of artemia.
  • Ik had eerst een verhoudbak gepakt, vrij breed (ong formaat brooddoos). Deze goed schoongemaakt met warm water, en daarna nog een minuut gevuld met kokend water tegen evt bacterien.
  • Dit bakje gevuld met aquarium water, luchtsteentje erin gedaan en de eitjes erin geplaatst.
  • 2 x per dag een waterverversing gedaan, maar dit was voornamelijk omdat de temperatuur langzaam terugliep van 24 graden naar 21,8. Op zich geen probleem, alleen bij lagere temp duurt het uitkomen langer (en ik ben ongeduldig :) )
  • Na 3 dagen leek er iets uitgekomen, echter bleek later dat t eizakje opengegaan was en helaas het dode visje er half uit hing.
  • na in totaal 5 dagen had ik voor het boodschappen doen nog gekeken, helaas, eitjes niet uitgekomen. een half uur later na de boodschappen keek ik weer en had ik 2 visjes erbij. Zo snel gaat dat dus blijkbaar :)
  • Na 2,5e dag was de eierzak flink geslonken, al blijft het lastig te zien wanneer die nou echt weg is. Voor de zekerheid dus maar begonnen met voeren.
  • Hier stuitte ik op t probleem van het gekozen bakje:
    • omdat het bakje erg breed is (veel oppervlak) en de jonkies moeten 'zwemmen in het voer' (omdat ze nog niet goed voer kunnen zoeken), moest er in zon groot bakje relatief veel voer. Wellicht is dit minder erg als je veel jonkies heb, ik heb er echter maar 2.​
    • door de hoeveelheid voer, stijgt de nitriet in het bakje best hard. Zelfs met 3x per dag zon 70-80% water wisselen ging dat na 24 uur naar 1 mg/l of zelf wat hoger. Gelukkig hadden ze daar tot dat punt nog geen merkbaar last van.​
    • Toen heb ik ze snel overgezet naar een schoon kleiner bakje. vanwege de kleinere bodem oppervlakte hoeft er minder voer in, echter zit er ook minder water in dus het blijft oppassen. Wellicht zou het kunnen helpen een stukje siporax uit mijn filter in het bakje te doen, dit heb ik echter nog niet geprobeerd.​
  • Als extra preventie tegen de nitriet, doe ik het volgende:
    • 3x ('s ochtend, middag, avond) per dag waterwissel, zoveel als mogelijk zonder dat de kleintjes boven water komen. Tijdens de ochtend waterwissel doe ik deze dubbel. ik ververs eerst 1 keer, dan met filterwatten de bodem afnemen en dan nog een keer.​
    • bij het verversen, wat ik doe middels hevelen met een stukje luchtslang, zuig ik zoveel mogelijk voer weg wat er nog ligt.​
    • Het kan zijn dat ik ze over een week weer even naar een schoon bakje moet overbrengen als de nitriet toch teveel blijft stijgen. Echter de kleinjtes overbrengen is niet makkelijk en geeft ze snel stress.​
  • Als voer gebruik ik een mix van Dr. Basleers baby/nano voer, gecombineerd met fijngemalen artemia pellets (die ik de ouders normaliter voer). Ik doe een klein beetje in een plastic bakje met wat aquarium water, en na een paar minuutjes zuig ik dat op met een spuitje, en druppel dit in het kweekbakje zodat er verspreid over de bodem overal wel wat voer ligt.
Dit zijn mijn bevindingen tot zover en ik wordt telkens handiger in t toch best vele werk wat erin gaat zitten.
Oh ja, dr ligt een witte envelop onder, dan zie je de kleintjes een stuk beter dan met een zwarte ondergrond.

Nu, na ong een week, worden ze zichtbaar langer en minder "bol". Dat minder bolle kan ook zo lijken omdat ze langer worden, t blijft nog klein spul :)


De tip die ik voor nu alvast kan meegeven:

Als je een drijfend kweekbakje hebt met dichte bodem en gaas aan de zijkant voor doorstroming, dan scheelt dat al een hele hoop werk, omdat je niet meer hoeft te verversen en de nitriet gewoon door je normale filter wordt afgebroken/omgezet.

Verder is het enorm leuk om er mee bezig te zijn en ook spannend. Er zijn genoeg verslagen te lezen van (meer ervaren) hobbyisten of zelfs kwekers waar het toch soms mis gaat.

Hopelijk heeft iemand hier al wat aan en ik zal periodiek wat updates plaatsen. Ik zal ook kijken of ik wat foto's kan uploaden
 
Laatst bewerkt:
Wat fotos
 

Bijlagen

  • eitjes-spraybar.jpg
    eitjes-spraybar.jpg
    270.8 KB · Weergaven: 201
  • kweekbak-setup.jpg
    kweekbak-setup.jpg
    282.2 KB · Weergaven: 203
  • kweekbak.jpg
    kweekbak.jpg
    194.4 KB · Weergaven: 206
  • Jonkies-uitgekomen.jpg
    Jonkies-uitgekomen.jpg
    39.1 KB · Weergaven: 196
  • Jonkies-3dagen.jpg
    Jonkies-3dagen.jpg
    136.9 KB · Weergaven: 199
  • Jonkies-6 dagen.jpg
    Jonkies-6 dagen.jpg
    87.8 KB · Weergaven: 191
Ik kon geen antwoord geven op de vragen aangezien ik het nog beter moet gaan lezen maar ik volg dit topic omdat ik ook de sterbai heb zitten. De Rambo onder de corydoras.
 
kunnen ze al goed zwemmen ? Zo ja, dan misschien toch even iets minder voeren per keer
 
Ik kon geen antwoord geven op de vragen aangezien ik het nog beter moet gaan lezen maar ik volg dit topic omdat ik ook de sterbai heb zitten. De Rambo onder de corydoras.

Ja op zich kunnen ze best ok zwemmen. zeker als ik water ga verversen komen ze flink in actie. verder vinden ze het erg fijn om onder het luchtsteentje te chillen. Maar ik zat idd ook al te denken aan minder voer omdat ze meer zwemmen en actief zijn.

Ik kon geen antwoord geven op de vragen aangezien ik het nog beter moet gaan lezen maar ik volg dit topic omdat ik ook de sterbai heb zitten. De Rambo onder de corydoras.

Dat geeft ook niet, het is geen verwijt ofzo :)

Alleen omdat ik moest gaan beginnen met voeren was het iets waar ik snel een methode moest kiezen. Die heb ik ondertussen zelf uitgevogeld en dat is vooralsnog gelukkig goed gegaan.
 
wat leuk baby corry.s ik zou niet teveel tegelijk voeren maar wel zeker 6 keer per dag
laat het voer een minuut of 10 liggen en dan het restand eruithalen water eruithalen doe ik met een luchtslangtje en met bijvullen van vers water doe ik dit in het buisje van de sponsfilter zo hebben ze er geen last van verder zou ik na de laatste voeding een grote waterwissel doen zover mogelijk en verder wens ik je natuurlijk veel plezier met het kleine grut heb je ook foto.s
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo te zien komt de volgende lichting eraan! :love:

moeders heeft eitjes tussen dr vinnen
 

Bijlagen

  • Moeder-eitjes-vinnen.jpg
    Moeder-eitjes-vinnen.jpg
    233.4 KB · Weergaven: 250
Ik gebruik een grote pipet om het restafval van de bodem weg te halen. Daarbij kijk ik wel of ik de kleintjes niet opzuig.

Eieren gaan bij mij in een bakje die aan de buitenkant van het aquarium hangt. voorbeeld zie


Uitgekomen eitjes gaan in een inside breeder box: voorbeeld zie. Water hoef je hier niet te verversen. Ik verplaats ze met de grote pipet. Dit is ook het bakje waar ik de voerresten weghaal met een pipet. Dat doe ik elke dag. Je kan hier enkele slakjes bij doen, die het een beetje schoonhouden. Maar let op dat de slakken geen eieren leggen, want je hebt snel een overschot.

Zodra ik ze groot genoeg vindt, gaan ze bij mij naar een uitzwembak. Waar ik een zandbodem in heb.

Dit is een methode die voor mij goed werkt.
 
Uitgekomen eitjes gaan in een inside breeder box: voorbeeld zie. Water hoef je hier niet te verversen. Ik verplaats ze met de grote pipet. Dit is ook het bakje waar ik de voerresten weghaal met een pipet. Dat doe ik elke dag. Je kan hier enkele slakjes bij doen, die het een beetje schoonhouden. Maar let op dat de slakken geen eieren leggen, want je hebt snel een overschot.

Ah jij hebt de Ziss BL-2 die dus een plastic bodem heeft? ik heb de BL-3 maar die heeft gaas bodem. Ik heb wel gelezen dat er een optionele plastic bodem voor is, maar die heb ik nog niet gevonden. Als iemand daar een linkje van heeft ben ik zeer dankbaar :)

Heb je daar nog apart een luchtsteentje in trouwens, of is de flow van je aquarium voldoende?
Bij mij zou bijv. een deel vd spraybar richting het gaas blazen, dus een luchtsteentje voor circulatie lijkt me dan niet nodig?
 
Laatst bewerkt:
wat leuk baby corry.s ik zou niet teveel tegelijk voeren maar wel zeker 6 keer per dag
laat het voer een minuut of 10 liggen en dan het restand eruithalen water eruithalen doe ik met een luchtslangtje en met bijvullen van vers water doe ik dit in het buisje van de sponsfilter zo hebben ze er geen last van verder zou ik na de laatste voeding een grote waterwissel doen zover mogelijk en verder wens ik je natuurlijk veel plezier met het kleine grut heb je ook foto.s

Omdat t zo klein is vind ik het moeilijk in te schatten of ze gegeten hebben, vandaar dat ik t langer laat liggen.

Foto's staan btw in mijn 2e bericht in dit topic als bijlage, ik neem aan dat iedereen die kan zien?
 
Ah jij hebt de Ziss BL-2 die dus een plastic bodem heeft? ik heb de BL-3 maar die heeft gaas bodem. Ik heb wel gelezen dat er een optionele plastic bodem voor is, maar die heb ik nog niet gevonden. Als iemand daar een linkje van heeft ben ik zeer dankbaar :)

Heb je daar nog apart een luchtsteentje in trouwens, of is de flow van je aquarium voldoende?
Bij mij zou bijv. een deel vd spraybar richting het gaas blazen, dus een luchtsteentje voor circulatie lijkt me dan niet nodig?
Nee, ik gebruik daarop geen beluchting.
 
Zodra ik ze groot genoeg vindt, gaan ze bij mij naar een uitzwembak. Waar ik een zandbodem in heb.

Dit is een methode die voor mij goed werkt.
Na hoeveel dagen doe je dat? Bij mij zitten ze nu 12 dagen in een kweekbakje, maar heb een grotere bak (20L) klaar staan...
 
Uitgekomen eitjes gaan in een inside breeder box: voorbeeld zie. Water hoef je hier niet te verversen. Ik verplaats ze met de grote pipet. Dit is ook het bakje waar ik de voerresten weghaal met een pipet. Dat doe ik elke dag. Je kan hier enkele slakjes bij doen, die het een beetje schoonhouden. Maar let op dat de slakken geen eieren leggen, want je hebt snel een overschot.

Mijn LFS was zo vriendelijk om me kostenloos mijn bl-3 om te laten ruilen voor een BL-2, dus de jonkies zijn ondertussen lekker (afgescheiden) ondergebracht in het aquarium
 
Kunnen de kleinjtes ook last hebben van teveel stroming eigenlijk? t gaas van t kweekbakje hangt nu recht tegenover een stukje uitgang van de spraybar, met voeren zie ik t best rond stromen. De kleintjes worden niet naar 1 kant gedrukt ofzo dus ik denk dat t wel meevalt, maar voor de zekerheid toch de vraag :)
 
Hier nog wat foto's. De jonkies zien er best creepy uit zo in close up :)

vwb de eitjes heb ik mijn twijfels. Linksonder lijkt fuzzy (maar kan ook schaduw van de flits zijn), rechtsonder lijkt de eizak kapot (wat ik in mijn eerste lichting ook had met 1 eitje). Alleen die in het midden lijkt nog goed, maar t blijft verdomde lastig te zien.

PS. alle zwarte kringeltjes op de foto is stof, op mn lens of onder het bakje, het bakje zelf is zeker schoon.
 

Bijlagen

  • eitjes-batch2-4dagen.jpg
    eitjes-batch2-4dagen.jpg
    110 KB · Weergaven: 194
  • jonkies-8dagen.jpg
    jonkies-8dagen.jpg
    247.9 KB · Weergaven: 189
  • jonkies-8dagen-2.jpg
    jonkies-8dagen-2.jpg
    216.5 KB · Weergaven: 185
Laatst bewerkt:
Een kleine update:

De laatste lichting eitjes lijken niets te worden. 1 was beschimmeld, 1 andere bleef vrij wit. slechts 1 was wel donkerder geworden, echter is die vanavond precies 7 dagen oud, dus ik verwacht niet dat die nog uit gaat komen helaas :(

De jonkies gaan goed zo lijkt het. ik zoek online nog wat vergelijkingsmateriaal omtrent de grootte na 2 weken, ze zijn nu 8-9 mm.
1 vd 2 verlaat nu af en toe de bodem en gaat op het gaasje aan de zijkant zitten, mogelijk omdat daar wat vuil/voerdeeltjes op zitten. Ik was eerst even bang dat ie mss vast gezogen zat oid, maar gezien het de instroomkant is lijkt dat erg onwaarschijnlijk. En voorzichtig wat water richting em spuiten zorgt ervoor dat ie gewoon weer weg zwemt.

Wat ik me ook nog afvraag is, hoe actief horen ze te zijn. Ik zie ze af en toe wel druk zwemmen, maar ze liggen ook vaak gewoon stil op de bodem. Ik weet dus niet of dat normaal is voor jonkies of dat deze actiever horen te zijn. Zou het een idee zijn om iets minder voer per keer in het bakje te doen zodat ze wat meer actief op zoek moeten?
 
Nog een zijdelings gerelateerde vraag aan jou @Grant :

vanwege wat baardalg probleempjes raadde iemand mij een stootkuur met easycarbo aan. Heb jij daar toevallig ervaring mee icm de jonkies die in een breederbox in de tank zitten? Zouden ze daar last van kunnen hebben?
 
Misschien veiliger om je water te laten zakken tot de baardalg en dan met een kwastje/plukje watten de aangetast delen met easycarbo in te deppen, dit een 5 minuten zo laten en dan water weer aanvullen. Laat je bladeren te lang in pure carbo dan verbranden ze.
 
Ik heb heel weinig baardalg op mn planten (anubias uitgezonderd), het is vooral mijn achterwand en een stuk kienhout (wat er helaas niet uit kan). Ik doe al spot treatment met een spuitje en dat werkt ook erg goed (filter even 5 min uit, alg inspuiten en na 5 minuten filter weer aan). Gaat al erg de goede kant op, ik denk dat zon 70% van de achterwand weer BA vrij is.
Maar de stootkuur leek me interessant als ik t meeste weg heb en dan die kuur om alles wat ik niet zie nog weg te krijgen.

En nee, planten spuit ik idd niet in met carbo. als er een blad erg aangetast is snoei ik em weg, mn planten groeien toch hard zat.
 
De laatste lichting eitjes lijken niets te worden. 1 was beschimmeld, 1 andere bleef vrij wit. slechts 1 was wel donkerder geworden, echter is die vanavond precies 7 dagen oud, dus ik verwacht niet dat die nog uit gaat komen helaas
Zoals verwacht hebben de laatste eitjes het niet gered. Nu dag 8, en er veranderd al een tijdje niets aan het ene donkere eitje, dus die gaat ook maar weg. In ieder geval heb ik nog de 2 jonkies van 2 weken oud waar ik ervaring mee op doe en hopelijk redden ze het. Ik heb eigenlijk geen idee wanneer ze een "veilige" leeftijd bereiken, ik heb ook wel gelezen bij mensen dat ze na 12 weken nog jongen verloren, laten we hopen dat dat niet bij mij gebeurd.
 
even een foto update, ze beginnen al op cory's te lijken! (al blijft het maken van een scherpe foto nog lastig ;) )
 

Bijlagen

  • 20201113_120012.jpg
    20201113_120012.jpg
    237.7 KB · Weergaven: 156
Afwachten maar Fido en de kans is groot dat je snel weer eitjes hebt.
Ja, al doe ik even geen verversing met kouder water meer, mag van mij wel even rustig blijven, eerst even ervaring met deze opdoen. Daarnaast druk zat met werk en studie, dus vindt het niet heel erg als er voorlopig even geen nieuwe eitjes gelegd worden. Daarnaast wil ik de tijd die ik overheb even besteden aan het vervangen van een aantal planten. De cabomba aquatica met zn lelijke wortelgroei overal langs de steel stoort me mateloos en ook de ludwigia mini super red is niet helemaal wat ik wil, die mist wat body (had em ook maar gratis gekregen.
 
Ik probeer ook al een tijdje jonge sterbai te krijgen, maar de eitjes krijgen steeds een witte schimmel of alg? Heb jij dat niet en hoe komt het dan?
 
Gewoon de eitjes in d ebak laten zitten en dan zorgen dat er voldoende schuilplekken zijn voor de jonkies. Ga ajb niet kloten met antischimmelspul want dat werkt resistentie in de hand en word naar mijn mening veel teveel gepromoot terwijl het juist ontmoedigd zou moeten worden
 
Ik probeer ook al een tijdje jonge sterbai te krijgen, maar de eitjes krijgen steeds een witte schimmel of alg? Heb jij dat niet en hoe komt het dan?

Ik haal ze zsm uit de bak en doe ze in een apart kweekbakje (gewoon een plastic vershoudbakje, zie mijn foto's bij mijn 2e post). dat vullen met aquarium water en een zuurstof bruissteentje erin. In de dagen die volgen moeten de eitjes telkens donkerder worden (dat is het visje dat ontwikkeld). Als ze wit blijven of witter worden dan moet je die er eigenlijk snel uithalen, kans ik groot dat die idd gaan schimmelen. Mocht je twijfelen kun je er ook een 2e bakje naast zetten waar je de wat wittere eitjes in doet voor t geval ze t toch nog gaan doen. maar 1 beschimmeld eitje 'infecteert' vrij snel de andere dus daar moet je wel snel bij zijn.

En schimmel hoort er helaas gewoon bij, er zal altijd uitval zijn, maar zolang je dus oplet dat de schimmel niet ook overspringt naar de goede eitjes moet er altijd wel een deel uitkomen.

Gewoon de eitjes in d ebak laten zitten en dan zorgen dat er voldoende schuilplekken zijn voor de jonkies. Ga ajb niet kloten met antischimmelspul want dat werkt resistentie in de hand en word naar mijn mening veel teveel gepromoot terwijl het juist ontmoedigd zou moeten worden

In de bak laten zitten zou ik niet doen. De andere vissen in de bak gaan al snel aan de eitjes knabbelen en ik heb meerdere verhalen gelezen dat ook de corydoras zelf de eitjes kunnen eten.
Daarnaast loop je ook nog t risico dat de jonge visjes in je filter verdwijnen, het is superklein spul.

Wat ik dus wel heb gedaan is, nadat ze uit gekomen zijn, ze in een breeder box doen die in het aquarium hangt. Dan heb je geen zuurstof pompje meer nodig en loop je ook niet t risico dat de nitriet waardes van het water te hoog worden wanneer je begint met voeren.

Ik begrijp overigens niet helemaal wat je bedoelt met "resistentie". antischimmel middel bij eitjes in een apart bakje kan nooit resistente schimmel opleveren. Ik lees van genoeg kwekers dat ze het gebruiken (esha 2000 geloof ik). Ik heb dat zelf niet gedaan, maar ik ben dan ook geen fanatieke kweker, ik vind het gewoon leuk :)
 
Ik haal ze zsm uit de bak en doe ze in een apart kweekbakje (gewoon een plastic vershoudbakje, zie mijn foto's bij mijn 2e post). dat vullen met aquarium water en een zuurstof bruissteentje erin. In de dagen die volgen moeten de eitjes telkens donkerder worden (dat is het visje dat ontwikkeld). Als ze wit blijven of witter worden dan moet je die er eigenlijk snel uithalen, kans ik groot dat die idd gaan schimmelen. Mocht je twijfelen kun je er ook een 2e bakje naast zetten waar je de wat wittere eitjes in doet voor t geval ze t toch nog gaan doen. maar 1 beschimmeld eitje 'infecteert' vrij snel de andere dus daar moet je wel snel bij zijn.

En schimmel hoort er helaas gewoon bij, er zal altijd uitval zijn, maar zolang je dus oplet dat de schimmel niet ook overspringt naar de goede eitjes moet er altijd wel een deel uitkomen.



In de bak laten zitten zou ik niet doen. De andere vissen in de bak gaan al snel aan de eitjes knabbelen en ik heb meerdere verhalen gelezen dat ook de corydoras zelf de eitjes kunnen eten.
Daarnaast loop je ook nog t risico dat de jonge visjes in je filter verdwijnen, het is superklein spul.

Wat ik dus wel heb gedaan is, nadat ze uit gekomen zijn, ze in een breeder box doen die in het aquarium hangt. Dan heb je geen zuurstof pompje meer nodig en loop je ook niet t risico dat de nitriet waardes van het water te hoog worden wanneer je begint met voeren.

Ik begrijp overigens niet helemaal wat je bedoelt met "resistentie". antischimmel middel bij eitjes in een apart bakje kan nooit resistente schimmel opleveren. Ik lees van genoeg kwekers dat ze het gebruiken (esha 2000 geloof ik). Ik heb dat zelf niet gedaan, maar ik ben dan ook geen fanatieke kweker, ik vind het gewoon leuk :)
Als je op de laatste pagina van mijn fototopic kijkt zie je mijn oplossing, wij kweken al heel wat jaartjes corydorasjes en laten altijd de eitjes zitten, en wat jij hebt "van horen zeggen" hebben hun ook "van horen zeggen" er word gigantisch veel nagepraat van elkaar zonder daadwerkelijk eigen ervaringen.
En esha2000 word vaak gebruikt inderdaad tegen schimmel, maar daarmee kweek je dus resistentie, uitleg: https://www.rivm.nl/antibioticaresi...elmatig tegen,helpen de antibiotica niet meer.
Resistentie is een enorm groot probleem aan het worden juist door prutsers van hobbykweek (ook in andere dierenwerelden) die dus veel teveel die middeltjes vooral preventief gebruiken, er gaan heden ten dage meer mensen dood aan resistente bacterien dan in het verkeer.
 
Als je op de laatste pagina van mijn fototopic kijkt zie je mijn oplossing, wij kweken al heel wat jaartjes corydorasjes en laten altijd de eitjes zitten, en wat jij hebt "van horen zeggen" hebben hun ook "van horen zeggen" er word gigantisch veel nagepraat van elkaar zonder daadwerkelijk eigen ervaringen.

Daarom breng ik het ook niet als feit en zeg ik er bij dat ik het ergens gelezen heb, zodat iedereen weet dat het geen bewezen feit is en men daarmee zelf de credibiliteit moet inschatten.
En het is wel een feit dat zogauw er (bij mij) eitjes door de cory's gelegd worden, de karndinalen en platies er meteen aan gaan knabbelen, dus mijn advies om de eitjes over te brengen naar een aparte bak of kweekbakje wanneer je er andere vissen in hebt blijft onveranderd.

En esha2000 word vaak gebruikt inderdaad tegen schimmel, maar daarmee kweek je dus resistentie, uitleg: https://www.rivm.nl/antibioticaresi...elmatig tegen,helpen de antibiotica niet meer.

Je ziet hierbij een hoop factoren over het hoofd. Sowieso is een schimmel geen bacterie, maar ook schimmels kunnen resistent worden (daar zijn ook artikelen over). en ik weet in de basis hoe resistentie opbouw werkt. Wat ik bedoelde te zeggen is als je in een gescheiden bakje tijdens de eitjes fase antischimmel toe zou dienen, waarvan het water toch weggegooid wordt na een aantal dagen, dan zie ik daar weinig tot geen risico in vwb opbouw van resistentie door de schimmel, omdat het een afgescheiden en tijdelijk eco systeem is. Dat is totaal niet te vergelijken met het menselijk lichaam waarbij door veelvuldig gebruik van antibiotica er uiteindelijk bacterien ontstaan die resistent zijn en, omdat die dus niet dood gaan, overleven en zo de resistentie blijft bestaan.
Sowieso de hele vergelijking met bacterien en mensen is niet handig om je punt te beargumenteren. Er gaan daar zoveel meer en andere factoren bij gepaard dat de vergelijking gewoon niet werkt.

Begrijp me niet verkeerd, ik promoot het gerbruik van een antischimmel bij de eitjes niet, ik gebruik het immers zelf ook niet.

Resistentie is een enorm groot probleem aan het worden juist door prutsers van hobbykweek

Allereerst zou ik je willen adviseren om niet zulke sterke bewoording en oordeling te gebruiken ("prutsers van hobbykweek"). Ik weet ook niet zeker wie je daar allemaal mee bedoelt, maar ik denk dat je zonder dit soort bewoording ook best je punt kan maken.

In perspectief geplaatst: realiseer je je dat, zonder dat je bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek naar schimmelresistentie mbt gebruik van antischimmel middelen bij viskweek kan aanleveren wat jouw punt ondersteund, je voor de anonieme lezer ook gewoon een "van horen zeggen" persoon kan zijn waarvoor je zelf waarschuwt in je reactie.
Ik beweer zeker niet DAT dat zo is, maar de link naar een RIVM artikel over antibiotica resistentie bij mensen is geen onderbouwend bewijs dus er is niets wat aantoont dat wat jij zegt ook echt een feit is.

Dat gezegd hebbende wil ik deze sub-discussie graag stoppen (je kan me in een pb bereiken, dan kunnen we rustig verder discussieren als je dat leuk vind) want ik hou dit graag aan als ervaringstopic, en deze discussie neigt offtopic te gaan.
Ik neem je advies wel mee in mijn ervaringsoverzicht (zie samenvatting hieronder) wat ik uiteindelijk door een forumbeheerder in mijn hoofdpost wil laten tonen. (want nogmaals, ik deel je mening over het gebruik van allerlei preventieve middeltjes)

Kort samengevat:

Ik gebruik (preventief of reactief) geen antischimmel middelen bij mijn corydoras eitjes. Ik denk ook niet dat dit nodig is als je niet perse grote hoeveelheden wil laten overleven EN gewoon tijdig eventueel beschimmelde eitjes verwijderd uit het kweekbakje
Er zijn kweekverslagen van kwekers die preventief antischimmel middel gebruiken om een zo hoog mogelijk overlevingspercentage te bereiken van de gezonde/bevruchte eitjes.
Er zijn ook kwekers die het gebruik van preventieve middelen afraden en zorgen hebben mbt het ontwikkelen van resistentie bij deze schimmels tegen antischimmel middelen.
 
Wat prima werkt wanneer je de eitjes in een apart bakje doet is een elzenprop bij de eitjes stoppen in het bakje, deze laat je 1 dag zitten en zorgt ervoor dat de eitjes een soort van beschermlaagje hebben. Daarnaast elke dag schoon water.
Jonge posthoornslakjes toevoegen werkt ook goed, die ruimen de schimmel grotendeels op en blijven van de goede eitjes af (geen volwassen slakken toevoegen).
 

Terug
Bovenaan