Corydoras sterbai op zand en grind


DenDaFF

Well-known member
Lid geworden
12 november 2018
Berichten
222
Leeftijd
41
Jullie ervaringen met zand/grind voor corydoras?
Hier tegengesteld gedrag van wat ik had verwacht.

Schooltje corydoras sterbai (15 stuks), een 2 a 3 tal jaar gehad op zandbodem (jbl sansibar white). Echt zo goed als NOOIT in de bak gezien. Als ze al eens enkele seconden zichtbaar waren zeer schuw en schrikken, telkens verstopt onder hout en stenen.
Afgelopen week bodem en aquarium helemaal omgegooid. Nieuwe bodem afgerond kwartsgrind dennerle.
Cory's zwemmen leuk rond, komen zelfs eten bij het licht, gondelen mooi in groep rond: geweldig om te zien :)
Wel jammer, ook al was het zandbodem, al hun snorretjes zijn foetsie.

Ik wijt (gok) het aan het jbl zand, dat dan toch niet ideaal voor hun (wel zeer fijn). Waarom ze zich niet toonden verder , geen idee.
Wel blij dat ze het stuk voor stuk overleefd hebben, had er na 2 jaar maar een paar meer verwacht.

IMG-2488.jpg
 
Kan je niet iets in je zand hebben gehad waardoor ze niet wilde grondelen? Bacterie ofzo dat ben je met een nieuwe bodem wel kwijt. Mooi dat je ze nu wel ziet(y)
 
Je zou inderdaad denken aan een bacterie. Dat is de oorzaak van het verdwijnen van de baarddraden, in tegenstelling tot slijtage wat vaak gezegd wordt. Ben benieuwd of ze nu weer aangroeien. Zelf heb ik het nog fijnere grind van Dennerle (nanokies heet dat) voor mijn dwerg corys. Helaas zijn ze wel eg schuw bij mij ook al heb ik ze al twee jaar. Als ik in de winkels kijk, valt me altijd op dat de grotere corys veel minder schuw zijn dan mijn dwerg corys.

Ik vind de Sterbai super mooi. Vooral dat oranje lijntje op hun vinnen is erg leuk.
Veel plezier toegewenst met je corys!

Groetjes Gerda
 
Geen idee of ik iets in zat had wat er niet thuishoorde, niets tegengekomen in elke geval of geen sterfte zonder oorzaak, ...
ondertussen wel nog wat gegoogled en soortgelijke zaken tegen gekomen met sansibar zand.
Maar dat is nu dus weg en cory's zwermen terug vrolijk door de bak ^^
 

Terug
Bovenaan