Corydoras Sterbai witte dove plek


Koen1122

Active member
Lid geworden
29 september 2020
Berichten
32
Leeftijd
34
  • Wat is je bakmaat ?
  • Lido 120 liter. 61 x 41 x 58 cm

  • Hoelang draait de bak ?
  • Iets meer dan 1 jaar.

  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
  • Gemeten met colombo aquatest
  • 28 nov 2020
    GH -
    pH 7,5
    KH -
    NO2 0,0 mg/l
    NH3 0,0 mg/l
    NO3 0,0 mg/l
    PO4 - mg/l

    1 dec 2020
    GH -
    pH -
    KH 6
    NO2 0,0 mg/l
    NH3 0,0 mg/l
    NO3 0,0 mg/l
    PO4 0,0 mg/l

    16 dec 2020
    GH -
    pH -
    KH -
    NO2 0,0 mg/l
    NH3 0,0 mg/l
    NO3 5 mg/l
    PO4 0,0 mg/l

    20 september 2021
    GH -
    pH 7.5
    KH -
    NO2 0,0 mg/l
    NH3 0,0 mg/l
    NO3 0,5 mg/l
    PO4 0,5 mg/l
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
  • Ingebouwde filter, geen idee hoeveel debiet?
  • Ik heb mijn filter aangepast door de samenstelling te veranderen naar (boven naar beneden: blauwe grove spons, biopad wit wattenlapje, groene sponzen en 500 g siporax
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? Eens in de drie tot vier weken, 50 %
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
  • Corydoras sterbai
  • Wat zijn de medebewoners ?
  • Black mollys 2 volwassen, 2 kleine
  • 1 gouden molly
  • 11 neons
  • Garnalen( vuur,blauw, bruin? Doorzichtig?)
  • Slakjes..
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
  • Nee
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
  • Witte waas, dove plek op de huid. Een corydoras is een paar weken geleden overleden en die had dezelfde plek boven op zijn hoofd.
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc) niets ik dacht dat het een soort vervelling was.
  • Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ?
  • Dit is twee maanden geleden ongeveer begonnen.
  • Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? Redelijk lang, 5 maanden denk ik.
  • Heb je een foto van de symptomen? Ja
 

Bijlagen

  • 20210919_190249.jpg
    20210919_190249.jpg
    244.8 KB · Weergaven: 96
Aangetaste slijmlaag is dat (iedere vis heeft een slijmlaag die de vis beschermd tegen invloeden van buitenaf) komt 9 v/d 10 keer door verkeerde waterwaardes ik zou je verversbeleid wat aanpassen en naar 2x p/m 35% doen (vaker wat minder verversen is beter dan 1x een hele plons verversen) en een tds-meter kopen dan kun je de geleidbaarheid meten (hoe viezer je bak hoe hoger d egeleidbaarheid) een tds-meter meet d eviezigheid die je met andere testen niet meet.

En ik zou de vis zelf even een een voogle kuurtje geven dat verhoogd de weerstand van de vis https://www.aquastorexl.nl/easy-life-voogle-250-ml.html
 
Aangetaste slijmlaag is dat (iedere vis heeft een slijmlaag die de vis beschermd tegen invloeden van buitenaf) komt 9 v/d 10 keer door verkeerde waterwaardes ik zou je verversbeleid wat aanpassen en naar 2x p/m 35% doen (vaker wat minder verversen is beter dan 1x een hele plons verversen) en een tds-meter kopen dan kun je de geleidbaarheid meten (hoe viezer je bak hoe hoger d egeleidbaarheid) een tds-meter meet d eviezigheid die je met andere testen niet meet.

En ik zou de vis zelf even een een voogle kuurtje geven dat verhoogd de weerstand van de vis https://www.aquastorexl.nl/easy-life-voogle-250-ml.html
Bedankt voor je bericht Nicolientje. Ik heb nog wel wat vragen over die tds meter? Welke raad je aan? En hoe werkt dit precies, meet ik dan eerst mijn kraanwater en dan vergelijk ik dit met het aquariumwater oid?

En die kuur, verhoogd dit enkel de weerstand, geen bijeffecten?
 
Bedankt voor je bericht Nicolientje. Ik heb nog wel wat vragen over die tds meter? Welke raad je aan? En hoe werkt dit precies, meet ik dan eerst mijn kraanwater en dan vergelijk ik dit met het aquariumwater oid?

En die kuur, verhoogd dit enkel de weerstand, geen bijeffecten?
Die tds-meter werkt met een sensor en je kan inderdaad heel goed vergelijken door eerst je water waarmee je altijd ververst te meten en daarna je aquariumwater (voordat je ververst) dan weet je tenminste wat. Zelf heb ik er 1tje bij wish gekocht maar in NL zijn ze ook te koop

Die kuur is geen antibioticum dus doet niks negatiefs aan je water of dergelijke en ondersteund de weerstand en het herstellend vermogen van de vis
 
Nog een foto
 

Bijlagen

  • 20210920_135831.jpg
    20210920_135831.jpg
    320.3 KB · Weergaven: 72
Als ik even kritisch mag zijn.... "waterwaarden" lossen niet de slijmlaag op van willekeurige vissen uit het bestand. Zeker niet als die waterwaarden okee zijn volgens de testen. We kijken hier gewoon naar een ziekte, waarschijnlijk bacterieel.

Zoals wel vaker met foto's is het moeilijk voor een buitenstaander om er goed iets op te zien/vast te stellen.

@Koen1122 Lijkt wat jouw vissen hebben hier sterk op? (zie onder) Of is het anders?


vraag.jpg
 
Als ik even kritisch mag zijn.... "waterwaarden" lossen niet de slijmlaag op van willekeurige vissen uit het bestand. Zeker niet als die waterwaarden okee zijn volgens de testen. We kijken hier gewoon naar een ziekte, waarschijnlijk bacterieel.

Zoals wel vaker met foto's is het moeilijk voor een buitenstaander om er goed iets op te zien.

@Koen1122 Lijkt wat jouw vissen hebben hier sterk op? (zie onder) Of is het anders?


Bekijk bijlage 331426
De slijmlaag lost ook niet op nee, het tast de slijmlaag aan en daardoor word de slijmlaag wittig/dof
 
Okee, maar welke stof zou er in dit verhaal dan voor die aantasting moeten zorgen? Ik heb nog nooit gehoord (behalve in theorie) van uitgestelde waterverversingen die tot weggebrande vissen o.i.d. zouden leiden. En waarom wordt slechts één vis (en ook maar een gedeelte van de vis) aangetast en niet alle vissen?
 
Okee, maar welke stof zou er in dit verhaal dan voor die aantasting moeten zorgen? Ik heb nog nooit gehoord (behalve in theorie) van uitgestelde waterverversingen die tot weggebrande vissen o.i.d. zouden leiden. En waarom wordt slechts één vis (en ook maar een gedeelte van de vis) aangetast en niet alle vissen?
Welke stof de oorzaak is: vervuiling ansich, daarom ook het advies een tds-meter te kopen want die meet de echte vervuiling en meten is weten.
Waarom de ene vis wel de andere niet? zelfde als met mensen, de ene heeft meer weerstand dan de ander maar doe je niks gaan ze uiteindelijk allemaal
 
Een TDS-meter geeft ongeveer aan hoeveel opgeloste stof er in water zit, inclusief nitraat en dat soort dingen. Het is inderdaad goed als hulpmiddel te gebruiken om te bepalen hoe vaak/veel water er moet worden ververst. Dat ben ik met je eens. :) Maar als je niet specifieker kan zijn over wat "vervuiling" is en hoe die invloed heeft op een vis, vind ik dat maar een lastige om heel blij van te worden. :p En dan blijkbaar ook nog verschillen tussen vissen in chemische weerstand, ehhh.....
 
Een TDS-meter geeft ongeveer aan hoeveel opgeloste stof er in water zit, inclusief nitraat en dat soort dingen. Het is inderdaad goed als hulpmiddel te gebruiken om te bepalen hoe vaak/veel water er moet worden ververst. Dat ben ik met je eens. :) Maar als je niet specifieker kan zijn over wat "vervuiling" is en hoe die invloed heeft op een vis, vind ik dat maar een lastige om heel blij van te worden. :p En dan blijkbaar ook nog verschillen tussen vissen in chemische weerstand, ehhh.....
Ja sorry het naadje van de kous weet ik ook niet, weet alleen datgene wat ik hierboven geschreven heb
 
Als ik even eerlijk mag zijn: ik vind het jammer dat er in een topic als dit door TS niet verder gegraven wordt naar wat de oorzaak van de verschijnselen kan zijn. Dat wordt nu een beetje in het midden gelaten en er wordt een willekeurige "behandeling" geprobeerd. Ik denk niet dat die vis het gaat redden op deze manier. En dat vind ik zielig. :-/
 
Als ik even kritisch mag zijn.... "waterwaarden" lossen niet de slijmlaag op van willekeurige vissen uit het bestand. Zeker niet als die waterwaarden okee zijn volgens de testen. We kijken hier gewoon naar een ziekte, waarschijnlijk bacterieel.

Zoals wel vaker met foto's is het moeilijk voor een buitenstaander om er goed iets op te zien/vast te stellen.

@Koen1122 Lijkt wat jouw vissen hebben hier sterk op? (zie onder) Of is het anders?


Bekijk bijlage 331426
Sorry je vraag is even aan mijn aandacht ontsnapt. Nee, dit ziet er vele malen erger uit dan wat er met mijn corry aan de hand is.. hier nog een foto, krijg het helaas niet scherper. Ik ben ondertussen wel begonnen met voogle. Dit zou hoe dan ook geen kwaad kunnen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210921-223633_Gallery.jpg
    Screenshot_20210921-223633_Gallery.jpg
    491.3 KB · Weergaven: 75
Ter aanvulling, de vis eet goed, zwemt normaal, schuurt niet, beweegt niet op en neer langs het glas en gedraagt zich heel normaal.. ik zie dit verder ook niet bij de andere vissen.. ik heb me suf gezocht op internet maar ik probeer eerst maar deze kuur want om nou heftigere middelen oid te proberen gaat me nogal ver met wellicht alle gevolgen van dien. Mocht je aanbevelingen hebben hoor ik die natuurlijk graag.
 
Oh mooi! ^^

Deze foto is wat duidelijker. Hij lijkt er inderdaad minder erg aan toe dan de vis op de voorbeeldfoto. Toch is hier waarschijnlijk hetzelfde aan de hand: een bacteriële infectie. Voogle kan daarbij ondersteunen, maar persoonlijk zou ik nu (want dit is echt al gevorderd) zeker antibiotica inzetten. Eerst wachten of een mildere behandeling werkt, is vaak dodelijk. Zoveel negatieve gevolgen hebben antibiotica nou ook weer niet, dat wordt vaak overdreven in deze hobby.

Is wel moeilijk aan te komen. Je beste optie (voor de breedste werking) zou een combinatie zijn van seachem kanaplex en seachem metroplex. (Het liefst door het voer heen als dat lukt.) Maar of je die besteld krijgt in Nederland.... Andere optie is sera baktotabs. Daarvan is voor mij onzekerder of het tegen deze specifieke bacterie zal werken, maar ik zou het zeker overwegen. Ik heb er nog wat van liggen, PM evt maar.
 
Ter aanvulling, de vis eet goed, zwemt normaal, schuurt niet, beweegt niet op en neer langs het glas en gedraagt zich heel normaal.. ik zie dit verder ook niet bij de andere vissen.. ik heb me suf gezocht op internet maar ik probeer eerst maar deze kuur want om nou heftigere middelen oid te proberen gaat me nogal ver met wellicht alle gevolgen van dien. Mocht je aanbevelingen hebben hoor ik die natuurlijk graag.
Ik zie geen bacteriele infectie en denk ook niet dat het slim is om zware antibiotica te gebruiken, een bacteriele infectie oogt heel anders.

Anyway: voorlopig d eingeslagen weg aanhouden en regelmatiger je water verversen
 
Zover ik me herinner is hier eerder een topic geweest met een vis met zo n grijzige gloed en volgens mij had dat wel te maken met een bacterie of parasiet.
Welk topic dat was dat durf ik zo niet te zeggen.
 
Kies je waarheid @Koen1122 . 😂 (y) Prima allemaal, haha.
Ergens in het midden denk ik!

Ben nu meerdere dagen verder en gebruik zowel voogle als een kuurtje cerpofor bactyfec van columbo (had ik nog liggen) en het gaat al beter! Bedankt allebei :)
 
ik heb een dergelijke plek een keer gezien bij een cory die consequent tegen de rand van het aqariumdeksel botste bij het luchthappen.
het begon toen ook als plek maar dat werd later een wondinfectie. Zoals gino's voorbeeld maar dan dichter op het voorhoofd.
 

Terug
Bovenaan