Corydoras trilineatus biotoop


Jarne99

Well-known member
Lid geworden
12 december 2016
Berichten
528
Locatie
Antwerpen
Zoals sommige weten heb ik een tijdje geleden een groep C. trilineatus gekocht nadat een enkeling was meegelift als eitje op planten. Nu ben ik zelf al wat gaan rondzoeken wat hun natuurlijk biotoop is, maar ik vindt eigenlijk zeer weinig. Op basis van hun vangstlocatie, het biotoop van andere vissen in de omgeving (inclusief bepaalde corys) en het gedrag dat ze vertonen heb ik wel een inschatting gemaakt van hun potentieel natuurlijk leefgebied.
  • Kleine zijriviertjes, variabele stroming van zacht tot stevig (waarschijnlijk seizoenaal)
  • Licht gekleurd/troebel water (noch echt whitewater, noch echt blackwater)
  • Zandbodem of iets anders met fijne korrel waarin ze kunnen grondelen en door de kieuwen kunnen zeven
  • Beperkte tot matige hoeveelheid bladafval en hout, mogelijk ook hier en daar een waterplant. Echter met voldoende kale bodem in het centrum van de rivier.
Maar dit blijft natuurlijk een veredelde en geredeneerde gok.
Nu dus de vraag of er hier mensen zijn met meer kennis hierover, of mensen kennen die hier meer van afweten.
 
De eerste 2 was ik al voorbij gekomen. Planetcatfish geeft nog best wat weer, maar eigenlijk ook geen echte beschrijving van hun habitat. Ik ben al wel eens gaan zoeken naar filmpjes van die genoemde rivieren, maar elk klein zijriviertje enorm verschillen van een ander. In die video filmen ze een soort die hard lijkt op de trilineatus, maar het toch niet is. Wel een mooi beeld van een stereotiep cory-habitat.

De laatste link kende ik nog niet. Een interessante beschrijving van enkele typische maar algemene corydoras-habitats, wat eigenlijk weer wat neerkomt op wat ik hierboven had geopperd. Alleszins leuk om eens door te nemen. Bedankt voor de hulp.
 
Er zijn wel redelijk wat filmpjes online te vinden over de verschillende Corydoras-biotopen. Veel lijken op elkaar.

In de bijlage heb ik een PDF geplaatst met informatie over de verschillende rivieren. Hier zou je ook info uit kunnen halen.



Hierboven wellicht nog een leuk filmpje van een iets minder standaard Corydoras-biotoop. Kan goed zijn dat die verdwaald is hoor, maar je ziet in het begin een (ik gok) C. aeneus plotseling tussen, jawel, Apistogramma's. Nu is dit ook niet je typische Apisto-biotoop, maar wel interessant om te zien hoe veelzijdig vissen kunnen zijn.
 

Bijlagen

  • WS13002FU1 (1).pdf
    773.3 KB · Weergaven: 227
Er zijn wel redelijk wat filmpjes online te vinden over de verschillende Corydoras-biotopen. Veel lijken op elkaar.

In de bijlage heb ik een PDF geplaatst met informatie over de verschillende rivieren. Hier zou je ook info uit kunnen halen.



Hierboven wellicht nog een leuk filmpje van een iets minder standaard Corydoras-biotoop. Kan goed zijn dat die verdwaald is hoor, maar je ziet in het begin een (ik gok) C. aeneus plotseling tussen, jawel, Apistogramma's. Nu is dit ook niet je typische Apisto-biotoop, maar wel interessant om te zien hoe veelzijdig vissen kunnen zijn.

Je komt inderdaad best wel wat filmpjes tegen van veel soorten. Het is niet de eerste keer dat ik een habitat tegenkom dat zowel Apistos als Corys huisvest, een teken dat de stereotiepe habitats (kale zandbodem voor corys, zwaar bebladerde blackwaterpoel voor apistos) lang niet altijd het enige biotoop zijn waar men zo'n soorten vindt. De soort daar vind ik nu zelf wel niet zo hard lijken op de aeneus, maar geen flauw idee welke het dan wel zou zijn. Er zijn zo veel beschreven en waarschijnlijk nog een hoop onbeschreven soorten.

Die PDF is zeker interessant, hoewel het ook wel een beetje weer die nuance oproept. Als je naar beelden kijkt van kleine stroompjes in de bovenloop (whitewater) zie je dat deze niet volledig in het whitewater type passen maar vaak eerder een mix zijn van watertypes en onderling ook sterk verschillen. Dit maakt het weer zo lastig om die echte generalisatie te maken waar ik mezelf ook aan zondig.
 
Zeker. White water is een mengelmoes en niet te verwarren met clear water.

A whitewater river is classified based on its chemistry, sediments and water colour. Whitewater rivers have high levels of suspended sediments, giving the water a pH that is near-neutral, a high electric conductivity and a pale muddy, coffee and cream-like colour.

Hoe meer je richting de Amazone-rivier gaat, hoe gekleurder het water zal worden, doordat het langere tijd door het woud stroomt. Dichterbij de bergen zal iets helderder water herbergen, doch zal er redelijk wat sediment in het water zweven.
 
Zeker. White water is een mengelmoes en niet te verwarren met clear water.

A whitewater river is classified based on its chemistry, sediments and water colour. Whitewater rivers have high levels of suspended sediments, giving the water a pH that is near-neutral, a high electric conductivity and a pale muddy, coffee and cream-like colour.

Hoe meer je richting de Amazone-rivier gaat, hoe gekleurder het water zal worden, doordat het langere tijd door het woud stroomt. Dichterbij de bergen zal iets helderder water herbergen, doch zal er redelijk wat sediment in het water zweven.
Klopt, maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde met een mengeling. Sowieso bevatten veel grote snelstromende rivieren veel zwevend sediment (wat het typische whitewater creëert). In de kleine boskreekjes is dat echter enorm afhankelijk van lokale omstandigheden wat voor water je daarin krijgt, en het zijn in die kreekjes en stroompjes waarin we veel van onze aquariumvissen terugvinden. Meer beboste kreekjes gaan meer tanines bevatten, terwijl snelstromendere kreekjes relatief meer drijvend sediment bevatten. Het omliggend drainagegebied bepaalt door de bodem en het exact vegetatietype dan weer wat de pH en hardheid is van dat specifiek stroompje. Daardoor ontstaat een hele waaier aan watertypes die variëren van echt whitewater tot echt blackwater en alles ertussenin. Een echte mengelmoes dus van verschillende watertypes.

Naarmate je verder stroomafwaarts gaat heb je overigens niet enkel dat het meer gekleurd wordt door tanines, maar de tragere stroomsnelheid naarmate de rivier breder wordt zorgt er ook voor dat bepaalde sedimenten gaan bezinken.
 
Dan zit je met een biotoop voor C. trilineatus toch al vrij snel veilig? Ik denk niet dat je een troebel aquarium wilt, maar een kleine verkleuring is al snel verkregen.

Al ideeën voor medebewoners?
 
Dan zit je met een biotoop voor C. trilineatus toch al vrij snel veilig? Ik denk niet dat je een troebel aquarium wilt, maar een kleine verkleuring is al snel verkregen.

Al ideeën voor medebewoners?
Uiteindelijk zal het inderdaad een licht gekleurd water worden om op safe te spelen, maar puur theoretisch kan het ook zo zijn dat ze eigenlijk leven in echte zwartwaterkreken. Ik had het ook gewoon interessant gevonden om te zien waar ze eigenlijk in leven, ondanks dat corys zich best goed lijken aan te passen aan diverse watertypes en kleuren. Mij gaat het ook minder om het volledig nabouwen van een biotoop, maar om het begrijpen wat dat biotoop biedt aan vissen en welke structurele elementen nuttig zijn om te repliceren in het aquarium. Dat zie je ook wel terug in hoe de bak nu is. Er zijn achteraan wat planten en hout, hier en daar een dood blad, wat schaduw door drijvers en vooraan meer open ruimte. Totaal geen representatie van een echt biotoop, maar het voorziet wel een hoop functies (schuilplaats, biofilm, gedempt licht, foerageerruimte, ...) die zowel de corys, garnalen als de kardinalen op de prijs lijken te stellen.

Op deze moment zit ik overigens nog met mijn school kardinalen die vrij groot is. O.m. doordat deze eigenlijk echt blackwater en warme temperature op de prijs stellen wil ik deze op termijn wel vervangen door een andere soort. De meest waarschijnlijke kandidaat zijn zwarte rouwtetras. Die komen uit eenzelfde gebied, en uit het type rivieren dat ik in de beginpost beschreef. Tenzij ik tegen dan bewijs tegenkom van trilineatus in echte blackwaterkreekjes, dan zou ik de kans niet laten liggen om blackwaterbewoners te kiezen. De garnalen die er nu in zitten krijg ik er sowieso niet makkelijk uit, en opzich zijn het prima opruimers dus die blijven er ook in. Over X jaar als ik terug tijd en plek heb om uit te breiden zullen die wel naar een andere bak verhuizen. Misschien een bakje met boraras of andere kleine Aziatische blackwaterbewoners.
 
Uiteindelijk zal het inderdaad een licht gekleurd water worden om op safe te spelen, maar puur theoretisch kan het ook zo zijn dat ze eigenlijk leven in echte zwartwaterkreken. Ik had het ook gewoon interessant gevonden om te zien waar ze eigenlijk in leven, ondanks dat corys zich best goed lijken aan te passen aan diverse watertypes en kleuren. Mij gaat het ook minder om het volledig nabouwen van een biotoop, maar om het begrijpen wat dat biotoop biedt aan vissen en welke structurele elementen nuttig zijn om te repliceren in het aquarium. Dat zie je ook wel terug in hoe de bak nu is. Er zijn achteraan wat planten en hout, hier en daar een dood blad, wat schaduw door drijvers en vooraan meer open ruimte. Totaal geen representatie van een echt biotoop, maar het voorziet wel een hoop functies (schuilplaats, biofilm, gedempt licht, foerageerruimte, ...) die zowel de corys, garnalen als de kardinalen op de prijs lijken te stellen.

Op deze moment zit ik overigens nog met mijn school kardinalen die vrij groot is. O.m. doordat deze eigenlijk echt blackwater en warme temperature op de prijs stellen wil ik deze op termijn wel vervangen door een andere soort. De meest waarschijnlijke kandidaat zijn zwarte rouwtetras. Die komen uit eenzelfde gebied, en uit het type rivieren dat ik in de beginpost beschreef. Tenzij ik tegen dan bewijs tegenkom van trilineatus in echte blackwaterkreekjes, dan zou ik de kans niet laten liggen om blackwaterbewoners te kiezen. De garnalen die er nu in zitten krijg ik er sowieso niet makkelijk uit, en opzich zijn het prima opruimers dus die blijven er ook in. Over X jaar als ik terug tijd en plek heb om uit te breiden zullen die wel naar een andere bak verhuizen. Misschien een bakje met boraras of andere kleine Aziatische blackwaterbewoners.

P. axelrodi komt juist over het algemeen voor in clear water, al zullen ze ook weleens ergens anders gevonden worden.



 
P. axelrodi komt juist over het algemeen voor in clear water, al zullen ze ook weleens ergens anders gevonden worden.




Ze worden ook in zwaar beplant clearwater en meer blackwater gevonden. Hoewel het mij niet verbaasd dat je ze ook terugvindt in dit soort poeltjes, mijn vermoeden is dat dit een groep is die in het droog seizoen in een afgesloten clearwater poel leeft. Naarmate het droog seizoen vordert zal die poel ook wel meer richting blackwater gaan totdat de regen die tanines weer verdunt.

Edit: op seriouslyfish staat een mooi voorbeeld van kardinalen in echt blackwater, en hier op 34,55 kardinalen tussen de vegetatie.
 
Laatst bewerkt:
Meer andersom. Vaker in clear water dan in black water. Niettemin laat dit ook zien dat vissen veelzijdig zijn en zich aan kunnen passen aan verschillende (micro)biotopen.

Zoals je zegt, verandert een biotoop enorm door het jaar heen.
 

Terug
Bovenaan