Wat is er nieuw

Corydora's trilineatus groeien niet.

Limona

Member
Lid geworden
19 februari 2024
Leeftijd
71
Ik heb 3 volwassen corydora's trilineatus en om het groepje wat uit te breiden heb ik 5 kleintjes erbij gekocht. In het begin leek dat goed te gaan, de kleintjes waren levendig en zwommen met de grote vissen mee. Nu na anderhalve maand lijken ze helemaal niet gegroeid, ze zitten veel vaker verstopt en ik zie ze ook bijna niet eten. Volgens de man van de dierenwinkel is de kans groot dat de volwassen corydora's de kleintjes wegjagen bij het voer zodat ze niet genoeg kunnen eten. Dat leek me bijna onmogelijk bij deze vreedzame vissen. Maar nu ik een tijd gekeken heb lijkt het er toch op. De volwassen vissen lijken nooit genoeg te krijgen van eten, vooral als ze tubifex krijgen gaan ze helemaal los en de kleintjes worden opzij geduwd. Heeft iemand hier ook ervaring mee ? Of moet ik toch naar andere oorzaken kijken ?

Maak eens een foto waarop het verschil te zien is en ook even een overzicht foto van de hele bak.

Kleintjes hebben veel voer nodig, goed verspreid voeren en dan bij voorkeur diepvries muggenlarven, daphnia, tubifex en artemia.

Wat voor aquarium zitten ze in, met wat voor bodem, welke temperatuur en waterwaarden.
Wat zijn de medebewoners, wat voor verlichting en zijn er drijfplantjes of iets dergelijks.

Vaak zijn de aangeboden trilineatus al niet echt van superkwaliteit.

Dank voor je bericht. Het is een 80 cm ( Juwel 125) aquarium met de bijbehorende verlichting , een zandbodem en aardig wat planten . De enige andere bewoners zijn vuurgarnalen. De waterwaardes heb ik nu niet paraat maar zal ik morgen testen. De kleintjes waren wel mager toen ik ze kocht maar wel levendig.

Ik denk nu ik de reactie lees dat ze veel en gevarieerd voer nodig hebben dat het toch ligt aan wat ik ze voer. Ze krijgen normaal gesproken per dag 2 kleine sinking wafers van Hikari afgewisseld met een cookies tablet van Dennerle. En 2x in de week een blokje gevriesdroogde tubifex. En 1x per week een algentabletje. Voor mijn volwassen cory's lijkt dat genoeg maar voor de kleintjes waarschijnlijk niet. Ik heb nu het licht al uit wat wat tropisch visvoer in de bak gestrooid en zie dat ze daar wel van eten. Dus is ga wat diepvriesvoer kopen en wat anders voeren. Dank.

Heb je inmiddels al wat foto's kunnen maken?

Bij die kleintjes is veel voer belangrijk en helemaal als ze mager uit de winkel komen.
Verse uitgekomen artemia nauplii kun je ze ook vrij snel mee vetmesten.
Die grotere hebben wat meer werk om er veel van naar binnen te schrokken en als je een redelijke hoeveelheid voert pakken de kleintjes een hoop mee omdat het leeft.
Daarnaast zit het bomvol met voedingsstoffen.

Goed dan ga ik me daar even in verdiepen want die moet je zelf kweken begrijp ik. Hierbij een foto. Dit is het grootste kleintje en meest actieve, die is wel in de lengte gegroeid maar is naar mijn idee nog steeds mager.

Bijlagen

• IMG_8603.jpeg
    IMG_8603.jpeg
    841.1 KB · Weergaven: 8
Blupgup ze werden meegegeven in een plastic zak.

Die mag inderdaad wat dikker.
Let wel dat de grote een vrouwtje is en de kleine volgens mij een mannetje dus de bouw is sowieso anders.

Artemia uit laten komen is niet zo heel moeilijk, wat eitjes in zout water met een luchtpompje kiepen en 24 tot 36 uur later kun je ze voeren.
Hoef je geen dure kweekset voor aan te schaffen want er zat goedkope en zelfbouw oplossingen voor mocht je het willen proberen.

Probeer eerst maar even goed diepvries te voeren, zeker een half blokje per dag mag wel, hele zal wat te veel zijn gok ik.
Even het filter een kwartiertje uit zodat het goed zakt en goed verspreiden.

De maandagtip van Gino: probeer eens klein granulaat, zoals dit hieronder. Dat krijgen die snuitjes beter (en schoner) naar binnen dan een tablet.

Het is inderdaad zo dat levende artemia als de crème de la crème wordt gezien. Je vissen worden er niet slechter van. Maar het is ook wel veel werk. Goed droogvoer (pak iets met veel dierlijk eiwit) is ook helemaal prima om vissen mee groot te brengen.

20250908_212702.jpg

Sera Viformo en de dierlijke tabletten van voervoorvis.nl , diepvries witte muggenlarvenzijn prima voor ze. Maar veel afwisseling is sowieso goed voor ze, niet teveel tabletten voor groeneters geven.
Artemia is wel goed voor ze maar zal ze niet snel veel dikker maken.

De reden dat ik vroeg hoe ze ingepakt zijn is dat sommige winkels geen idee hebben dat corydoras bij stress en slechte waterkwaliteit hun darmademhaling gebruiken (hiervoor schieten ze naar boven en nemen een hap lucht, ook in het zakje waarin ze vervoerd worden. Als hierin zuurstof wordt gepompt ademen ze dit in en verbranden. Ze kunnen hierdoor dood gaan en veel tijd aan kwijt zijn om goed te herstellen. Ook wil je niet dat ze met hun 10'en in een zakje zitten aangezien ze gif los kunnen laten door stress en hiermee hun zelf en soortgenoten het moeilijk kunnen maken.

Laatst bewerkt:
De reden dat ik vroeg hoe ze ingepakt zijn is dat sommige winkels geen idee hebben dat corydoras bij stress en slechte waterkwaliteit hun darmademhaling gebruiken

En geen enkele winkel verpakt ze dubbel.
Een van de verdedigings mechanisme is de vinnen spreiden zodat ze niet doorgeslikt kunnen worden door een grotere vis.
Mogen geen hoeken in de zak zitten want daar kunnen ze met hun vinnen vast in komen te zitten en tevens de zak lek prikken.

Dank jullie wel allemaal, voorlopig genoeg om mee aan de slag te gaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan