Corydoras wordt gebeten door guppys


C

Caaaaarolaa

Guest
Hoi,
ik heb een nieuwe aquarium. Helaas heb ik problemen met de nitriet in mijn bak waardoor inmiddels 13 vissen zijn overleden. Nu is er nog 1 corydoras Sterbai over en 6 guppy’s 4 vrouwen 2 mannen. Nu jagen de guppy’s de corydoras op en bijten hem. De nitriet is nu 0,3 ik ververs elke dag 50% voeg nite out toe en bacteriën..

Kan iemand mij helpen?
 
Hey zou helpen als je wat meer vertelt over je aquarium. Je zegt dat je veel dode vissen heb gekregen door een nitriet probleem, kan het misschien zijn dat je teveel vissen in een te klein aquarium hebt gedaan? Hoe groot is je aquarium?

Ook is een nitriet probleem een mogelijk gevolg van een slecht balans in je aquarium. Van wat ik nu hoor zou ik zeggen dat het wellicht het verstandigst is om je vissen (tijdelijk) ergens anders te onderbrengen en je aquarium opnieuw te laten indraaien. Die slechte balans is namelijk ook vaak de grondlegger van meer problemen zoals alg en ziektes en kan voor veel beginners de hobby verpesten.

Ik noem maar wat suggesties hoor, ik ben wel benieuwd naar wat meer info over je aquarium. :)
 
Denk eigenlijk dat d ebak net nieuw is en d evissen er te snel zijn in gedaan en daardoor die nitrietpiek.
Dat guppen vervelend gaan doen komt vaak omdat z everkeerd gehouden worden (te klein aquarium) guppen zijn ware adhd-ers dus bergen energie en in ene klein aquarium kunnen ze dat niet kwijt en gaan dan vervelend doen.
Mijn vraag is dan ook: hoe groot is het aquarium in cm?
 
Denk eigenlijk dat d ebak net nieuw is en d evissen er te snel zijn in gedaan en daardoor die nitrietpiek.
Dat guppen vervelend gaan doen komt vaak omdat z everkeerd gehouden worden (te klein aquarium) guppen zijn ware adhd-ers dus bergen energie en in ene klein aquarium kunnen ze dat niet kwijt en gaan dan vervelend doen.
Mijn vraag is dan ook: hoe groot is het aquarium in cm?
Vandaar mijn opmerking over de balans die mogelijk ontbreekt, vaak in nieuwe bakken.
 
Mijn bak is 60 liter en er zitten 6 guppy’s in en 1 cory. De corydoras hangt nu telkens in een plant en ademt heel snel. Vandaag weer 50% ververs maar nitriet blijft rond de 0,3 helaas.. de vissen zijn er pas na 3 weken in gegaan en daarna nog een paar na 4 weken
 
Afmetingen: 60 x 30 x 41 cm aquarium draait nu 6 weken helaas kan ik ze niet ergens anders onder brengen
 
Als je 50% ververst en de nitriet blijft op 0.3 staan dan klopt je test niet of er zit nitriet in je leidingwater. Een 50% verversing met schoon water zal er altijd voor zorgen dat je nitriet ook met 50% zal dalen en indien dat niet zo is gaat er bij het meten iets fout, Voor de zekerheid, test eens een glas kraanwater en wat krijg je dan te zien?
 
Ik heb gisteren een nieuwe n02 test gekocht. Kraan water is wel gewoon geel als ik dit test. Nog meer verversen? Ik ververs het water voeg nite out en bacteriën toe en test dan 2 uur later het water blijft oranje..
 
Mijn bak is 60 liter en er zitten 6 guppy’s in en 1 cory. De corydoras hangt nu telkens in een plant en ademt heel snel. Vandaag weer 50% ververs maar nitriet blijft rond de 0,3 helaas.. de vissen zijn er pas na 3 weken in gegaan en daarna nog een paar na 4 weken

Wat sowieso helpt tijdens schadelijke pieken en een oningedraaide bak is elke dag verversen. Ik moest ook een paar vissen onderbrengen en heb toen kort een bakje neergezet en ververste iedere dag 50 procent van het water. Ging prima. Natuurlijk niks voor lange termijn dat..
 
ik heb een CF150 filter zat bij het aqua 60 led aquarium van ciano. Ik ververs nu elke dag 50%. Geef heel weinig voeding maar moet wel iets geven omdat de guppy’s elkaar anders aanvallen.. ik ga het morgenochtend weer doen en dan s avonds weer meten zonder nite out
 
Helaas heeft ook het niet toevoegen van nite out niet geholpen vanmorgen ververst en zojuist gemeten 0,8 dus nog hoger geworden opnieuw ververs vissen zijn erg wild en hebben rode kieuwen. Corydoras beweegt nog amper maar ademt nog wel. Wanneer ik mijn filter weer aanzet komen hier witte stukjes uit schoonmaken tijdens een nitriet piek mag niet.. er zit een water reinigings blokje bij het filter kan dit mogelijk nog een oorzaak zijn?
 
Heel erg vreemd. Met 6 guppy en 1 corydoras zo snel nitriet opbouwen lijkt mij haast onmogelijk en ik vermoed dat er een andere oorzaak moet zijn. Het gedrag wat je omschrijft doet ook denken aan nitriet vergiftiging dus je meting zal correct zijn.

Snel weer water verversen (die gewoon 80 tot 90%) en dus wel weer nite out gebruiken, blijkbaar helpt dat in jouw geval dus wel. Wat precies de oorzaak is, ik durf het echt niet te zeggen.

Wat voor voer geef je en hoeveel? Je geeft al aan heel weinig te geven maar dat is natuurlijk subjectief. Kun je eens een foto plaatsen van het aquarium?
 
Ik heb vandaag 2 x 50% gedaan dus eigenlijk 100% ververs ga over 1 uur weer meten. Ik voer tetra mini maar om de dag en dan 8 snippertjes. Hierbij een foto
 

Bijlagen

  • 308A113C-1D62-4D59-8DEB-CEA0A2D598D1.jpeg
    308A113C-1D62-4D59-8DEB-CEA0A2D598D1.jpeg
    124.1 KB · Weergaven: 185
Van ciano zat bij het filter: Water clear is een filterpad die schadelijke stoffen zoals zware metalen uit het water filtert. Op deze manier wordt stress bij de dieren voorkomen en blijft het water gezond en kristal helder. Ook zorgen deze pads in een vroeg stadium dat algen geen kans krijgen. 1 pad gaat 30 dagen mee.
 
Dat is zeoliet en actieve kool in 1.
Moet om de paar weken vervangen worden omdat het verzadigd raakt. Met zout geeft het alle opgenomen stoffen weer vrij en dus krijg je nitriet piek.

Kost uiteindelijk veel geld.
Beter maak je een biologische evenwicht zonder dit spul.
 
Mee eens dat je dat spul beter niet kunt gebruiken maar het verklaart mijn inziens niet de huidige problemen. Of wordt er ergens zout toegevoegd? Nu ineens verwijderen zou best eens negatief kunnen gaan werken, tenzij er natuurlijk zout wordt toegevoegd. Dan direct zeoliet verwijderen.

Om eerlijk te zijn begrijp ik het niet zo goed. Twee keer 50% water verversen op een dag en dan nog een hoog nitriet gehalte meten is gewoon gek.
 
Voeg je toevallig piswater toe? Zo niet, zou ik zeggen dat je iedere dag 80% water ververst zonder het grind aan te tasten wanneer je het toevoegt, zodat er geen afvalstoffen opstuiven.

Als dat niet werkt lijkt dat mij bijzonder. Let er ook op dat je warmte van het water dat je toevoegt gelijk is als het gene wat in je aquarium zit.

Succes
 
ik zou zeggen zet het hele spul in een andere bak want dit gaat volgens mij helemaal verkeerd
 
Nou koraal op zich is onschuldig het maakt het water harder en voor de guppen is dat niet erg voor de sterbai wel.
Maar het kan wel een bron van zout zijn en in combi met zeoliet is dat dodelijk ivm het hergenereren en loslaten van ammonium wat naar nitriet wordt omgezet.
Ik zou die witte crystal clear er uit halen daar komt de meeste ellende vandaan gok ik zo.
 
Ik ben het met Raoul eens en voer ook voor de zekerheid een paar dagen niet. Wel als alles eruit is weer een flinke wissel doen zodat je zo min mogelijk nitriet hebt.
 

Terug
Bovenaan