corydorassen die dood gaan


graspol61

Well-known member
Lid geworden
9 december 2018
Berichten
513
Leeftijd
62
Locatie
Rotterdam
Website
graspol61.nl
Bij mij zijn 2 corydoras hastatus dood gegaan met week elk tussen !
Alle waardes zijn goed rustige vissen als medebewoners temp. is 24 graden genoeg water beweging veel planten 3 stukken kienhout en schuilplaats voor de groep 12 stuks nu zijn er nog 10 over (corydoras hastatus) samen eten wel goed.
De bodem is fijn grind wat niet scherp is , ik zie geen beschadigde baardjes .
Begrijp er niks van ze eten goed en de rest van de vissen tonen normaal gedrag die zijn zelfs tam eten uit hand .
De overige corydoras hastatus tonen een normaal speels gedrag zover ik het kan beoordelen.
 
Helena slakken tikte je Nicolientje ???
Ja die heb ik 2 stuks zou die de oorzaak kunnen zijn ?
Wan de rest van de vissen zijn er nog allemaal !
 
Ja helenaslakken pakken alle bodembewoners is mijn ervaring en ervaring van diverse klanten van ons, vaak word ik beschimpt en uitgelachen als ik zoiets opper, maar onbekend maakt onbemind denk ik dan maar
 
Persoonlijk had ik een groep van 20 en na een jaar nog maar 2. Zaten in een vergelijkbare bak als dat jij hebt, maar zonder helena's. Ik zag ook echt de lijkjes liggen. Waar ik destijds aan zat te denken is dat de bak ondanks de planten niet zuurstofrijk genoeg was, of een bepaalde bacterie/ziekte. Ze vielen bij mij ook zonder verklaarbare rede om. Ondervoeding was het ook niet, aangezien de vrouwtjes wel elke dag nog eitjes legden.
 
Dat begrijp ik ook niet.
Ik observeer de vissen en zeker de andere ook maar ziet geen indruk maken van te weinig zuurstof of ziekte .
Nou ja ik zie het wel .
Deze heb ik nog geen etjes zien leggen wel dat ze paai gedrag vertonen :)
 
Al jaren Helenas en Corys samen hier, nog nooit problemen mee gehad.
 
Kan mij het ook niet voorstellen maar je het weet het nooit met dieren .
En dan wil ik wel achter zien te komen waarom 2 hastatus zijn dood gegaan hopelijk worden er niet meer.
 
Goede morgen allemaal,

Dit was de vraag van Bertus om een foto van mijn aquarium te laten zien.
Hier is die dan hopelijk kan Bertus het zien !!!

28 dec 2018.jpg
 
Goede morgen allemaal,

Zoals je het ziet is den oppervlakte smoezelig dat komt ze hebben net eten gehad en ruimen het niet op die @#$%$@#$!% vissen :(.
 
Bij mij gaan er ook Corydoras Aeneus Albino dood zonder enige verklaring,zo zwemmen ze nog vrolijk rond en de andere dag zijn ze dood.
ik zie ze wel van tevoren dat ze wat witter worden.
Ikzelf denk dat ze heel gevoelig zijn voor bepaalde ziektekiemen die altijd in je bak aanwezig zijn.
Leuke bak overigens.
 
Bij mij gaan er ook Corydoras Aeneus Albino dood zonder enige verklaring,zo zwemmen ze nog vrolijk rond en de andere dag zijn ze dood.
ik zie ze wel van tevoren dat ze wat witter worden.
Ikzelf denk dat ze heel gevoelig zijn voor bepaalde ziektekiemen die altijd in je bak aanwezig zijn.
Leuke bak overigens.
Nou luidt de klok ergens bij mij, maar waar die klepel is?
Ik heb hier op het forum iets gelezen over veel uitval bij de Corydoras anaenus albino, ik weet alleen niet meer waarom. Of het nou met het vele kweken te maken had. Ik heb geen idee met welke zoekwoorden ik dat topic weer kan vinden.
 
Goede middag ,

Dank je Henry.
Ik heb net 5 bijlzalmen gekocht .
En nog geen dode corydoras aan getroffen gelukkig vindt het altijd zielig :(
Ik begrijp het ook niet de uitval der corydorrassen ¿¿¿¿¿¿
 
Geef je dierlijk voedsel aan je Corydoras? Dat is namelijk wel noodzakelijk.
 
Idd, wat voer je de vissen? Wellicht overbevolking van de bak? Dat je filter de bioload niet aan kan en de corydorassen net de druppel zijn geweest? Wellicht icm stress van het verhuizen dat die het eerste het lootje leggen?
 
Hallo allemaal,

Dank je voor de reactie Mike :)

Ik voer de vissen één keer in den week levend en soms diepvries wat snel zinkt en wat blijft drijven granulaat (soort geperste vlokken) speciaal voer voor kleine vissen en droogvoer.
Algeters Otocinclus vita krijgen alg tabletjes af en toe daar eten de corydoras ook van.
Waterwaardes zijn goed controleer ik regelmatig met druppel test (meest betrouwbare) !
Maar wat je tiept betreffende stress dat zou wel kunnen zijn .
Nu blijven ze allemaal leven 10 stuks nu :)
 
Goede morgen allemaal,

Bedankt voor de leerzame reacties !!!

Ik heb nog een vraag en die luid als volgt ik heb 4 marmer bijlzalmen gekocht erge leuke beestjes maar ik wil er meer bijkopen mogen ook andere soort bijlzalmen door elkaar in één bak samen ?
 
Je Corydoras moet je vaker levend of diepvries voer geven. Toch wel 3x per week.

Dit soort wil ook niet al te warm. 22 graden is zat! En daardoor geen goede combinatie met Bijlzalmen.

Het is mooier als je Bijzalmen van één soort samen houdt,
 
Goeden avond,

Dank je voor de reactie Botia.

Ik heb nu 9 bijlzalm zwemmen bovenlaag.
En die cory's krijgen regelmatig diepvries en of levend voer maar niet drie keer in de week ik zal dat doen .
En temp. is 24 graden, zie het overal 20 tot 27 en bij sommige 24 tot 30 graden <<< dat lijkt mij wel te veel .
 
Hier zitten mijn Panda's ook op 24 graden, afgelopen zomer was het 29 graden in de bak, gelukkig geen uitval gehad.
 
Goede morgen allemaal,

Dank je Patrix voor je reactie.

Wat Botia geschreven heeft zit wel een waarheid in betreffende voeren en wel hier om :
De cory's kregen te weinig kans om voer te pakken vanwege andere vreters dus heb ik eerst grote vreters voer gegeven en daarna cory's zo apart mogelijk en ziet ze met dikkere buikjes zwemmen :)
 
Toen ik mijn grote bak nog had met veel grote eters deed ik het voer in een trechtertje, beetje water erbij en het vliegt naar beneden.

Muggelarven gaf ik soms zelfs tot dicht bij de Panda's met een pincet, dat krijgen ze hier maar één keer per week trouwens.
 
Als de vissen in de bovenste water lagen te agressief eten kan je het overwegen om het voer van de bodem bewoners met een buis toe te dienen. Dan merken ze het in de meeste gevallen niet op voor de corys er bij zijn. Die techniek pas ik toch toe bij minder snel zinkend voer
 
Goede morgen luitjes,

Tja dat is wel een tip Madscan !
Dank je !
 
Hier zitten mijn Panda's ook op 24 graden, afgelopen zomer was het 29 graden in de bak, gelukkig geen uitval gehad.
Dat ze een wat hogere temperatuur overleven zegt weinig. Vaak leven de dieren een stuk minder lang dan haalbaar.

De Corydoras panda kun je prima in een onverwarmd aquarium houde,n waar de temperatuur best af en toe mag zakken naar een graad of 17. De dieren worden dan ook een stuk ouder,

Vaak wordt een Corydoras door verkeerde omstandigheden niet ouder dan een jaar of 3. Terwijl ze een stuk ouder kunnen worden dan de gemiddelde kat of hond! Ik weet zelfs van een Corydoras sterbai (wensen wel een hoge temperatuur) van 43 jaar.
 
haha, nee dat valt wel mee hoor;)

Ik pak een plukje van die wormen en leg dat dicht bij ze neer, ik heb er maar 7 en ze zitten meestal samen.
 
Corydoras zijn visjes met darmademhaling. D.w.z. dat ze allemaal op gezette tijden naar het wateroppervlak moeten om lucht te happen. Zeker in warmer water. Daar zit nou net de clou...…!
Enerzijds doen de Cory's dat met een rotvaart, ze kunnen dan zomaar tegen de dekruit aanknallen, raken enigermate versuft en kunnen dan vervolgens niet meer naar boven om adem te halen, ze VERDRINKEN!!
Ook kan het zijn dat ze "longontsteking" krijgen, zeker als de luchttemperatuur ( bv snachts) 5 of meer graden kouder is dan het water van je bak..
Verder is het zo dat als je erg veel planten hebt, je bode uitgeput raakt en dan gaat er een rottingsproces op gang komen, waarvan jij helemaal niks merkt, maar de onderste laag water, zeker bij weinig doorstroming, raakt sterk vervuild met rottingsgassen, als de Cory's die via de kieuwen opnemen, gaan ze ook dood, in een verder op het oog "gezonde "bak.

Deze oorzaken heb ik helaas, tot mijn eigen schade en rot ervaringen, zelf mogen meemaken. Heb heel veel soorten Cory's gehad en zo af een toe ging het om genoemde redenen helemaal fout.
 

Terug
Bovenaan