Wat is er nieuw

Corydorus met velletjes.

karin

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2024
Leeftijd
41
Gisteren twee nieuwe corydoras panda gehaald om het groepje wat te vergroten. Vandaag zie ik deze velletjes op 1 van de vissen. Heel eerlijk weet ik niet zeker of het een nieuwe is of eentje die al in de bak zat. Is dit een bact. infectie?
En zo ja loop ik dan het riscio dat ze het straks allemaal hebben?

No2 en nh4 zijn prima op orde...

1000081934.jpg
1000081933.jpg

Laatst bewerkt:
Een andere vis waarvan ik wel zeker weet dat ie gisteren uit de winkel is gekomen is heel grijs. Ik dacht dat het wellicht een kleurvariaties was, of transportstress, maar nu ik google lijkt dat ook een teken te kunnen zijn van een slechte huid. Klopt dat?
1000081936.jpg

Zou denken aan iets schimmel achtigs.
Je kan ze een zoutwater dip geven.

Catappa blad toevoegen en 1 eikenblad(gedroogd/bruin), zorgen dat je pH ~6 is kan ook dit soort narigheid helpen voorkomen.

Dank voor je reactie!
Catappa heb ik reeds gedaan. Actieve kool uit het filter gehaald. Eikenblad zou ik moeten halen.
Kan een zoutbad bij Corydoras? Ik had er naar gezocht, maar las online dat ze daar niet goed tegen kunnen.

Ja die ph is een dingetje....

Zoutbadje van een paar minuten kan weinig kwaad, werkt wel enkel als ze niet al tever heen zijn.

In een ander draadje al eens gehad over de ph omlaag brengen en inhoeverre de noodzaak daarvan.

Stel dat ik dat zou willen gaan doen zonder schommelingen (want dat is volgens menig bron slechter dan hoge ph) ....hoe pak ik dat aan? Met een ph rond 8-8,2, kh 6, gh 7.

Want spul zoals ph min wordt vrijwel overal waar ik lees afgeraden en gooi ik een heel bos Catappa in die bak daarmee gaat de ph niet naar 7,5 en zeker niet naar 6.

Blijft iets met co2 of osmose water over als ik het goed begrijp en dat klinkt als nog wel wat gedoe...

In een ander draadje al eens gehad over de ph omlaag brengen en inhoeverre de noodzaak daarvan.

Stel dat ik dat zou willen gaan doen zonder schommelingen (want dat is volgens menig bron slechter dan hoge ph) ....hoe pak ik dat aan? Met een ph rond 8-8,2, kh 6, gh 7.

Want al gooi ik een heel bos Catappa in die bak daarmee gaat de ph niet naar 7,5 en zeker niet naar 6.

Zou met osmosewater beginnen, daarnaast kun je kijken naar eikenbladeren, extract hiervan, filteren over turf...
Eenmaal juiste ph zou je ook waterwissels met osmosewater+eikenbladextract (juiste ph) kunnen doen

Het is natuurlijk aan jou of je de weg van de lage pH in wilt gaan. Een pH van rond de 6 beperkt inderdaad het aantal bacteriën in het water. Maar dat is één manier. Met een goede filtering bereik je hetzelfde. Het is niet de pH op zichzelf die voor je corydoras iets uitmaakt.

Net even in LFS geweest, daar hebben ze water getest en voor wat ze kunnen meten was het helemaal schoon, alles wat ik thuis ook al gemeten had + nog iets met geleidende deeltjes.

Dus wat dat betreft kan het inprincipe niet aan het water liggen.

Kan natuurlijk ook gewoon een vis zijn die al iets onder de leden had...

Heb nu van de winkel esha 2000 mee gekregen.
Ze adviseren om hiermee het hele aquarium te behandelen. Ik maak me daarbij wel wat zorgen om de garnalen en de slakken....

Esha 2000 is zonde van je geld. Als je al medicatie wilt gebruiken zijn er betere alternatieven.
Medicatie zal een aanslag op garnalen, slakken en filterbacterieen hebben, als andere dieren niks hebben dan beter eerst de aangetaste dieren buiten het aquarium behandelen.

Ja ik durf het inderdaad niet aan om het zo in de bak te gooien.

Welke alternatieve medicijnen zijn beter?

In.dit geval manaus trichosal misschien een optie, maar dan wel in aparte bak behandelen (kan in plastic bak of kuipje).

Zelf wel de ervaring dat als ze dit eens gehad hebben het wel de.gevoelige vissen blijven

Ga ik me even in verdiepen!
Vandaag gelukkig geen velletjes meer te zien. Alleen nog een klein wit stipje in de staart.
Ik hoop dat het misschien toch wat opgelopen schade van het uitvangen was.
Houd het goed in de gaten en mocht behandelen toch nodig blijken heb ik inmiddels spullen voor een quarantaine bak in huis.

En mocht het een terugkerend beeld worden is ph verlagen/ osmose water wellicht toch iets om verder te gaan verkennen.

Al lijkt het me ook nog een puzzel worden in combinatie met de sulawesi slakken. Wellicht dat ik wat dat betreft toch in onmogelijke combinatie ben gestapt.

Ieder geval dank voor het meedenken!

Hoe gaat het ondertussen met de cories, is het witte al helemaal weggetrokken?

Ja! Alles weg. Ik kan de vis in kwestie ook niet meer herkennen.

Zijn broer is nogsteeds wel echt een stuk grijzer dan de rest, al heb ik soms het idee dat er iets meer kleur terugkomt.
Maar erg fijn dat het zich niet verspreid heeft ook erg fijn dat ik niet dat middel in het hele aquarium gedaan heb met het risico dat het meer kwaad dan goed deed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan