CPO en planten voeding / voedingsbodem


Frank de B

Member
Lid geworden
27 december 2019
Berichten
18
Leeftijd
53
Locatie
Drechtsteden
Hallo.
Ik wil in m'n 60*30 bak een koppel/trio CPO en (vuur) garnalen gaan houden.
Nu kwam ik ergens iets tegen over wel of niet planten voeding geven in een bak met CPO.

Ik wil dat wel gaan doen, voedingsbodem e/o vloeibare voeding geven maar ga me toch afvragen wat jullie ervaringen hier mee zijn of welke gedachten over hebben. Ik vraag me ook af hoe jullie je planten dan voeden?
Ik zou de vloeibare voeding van HS geven welke ook bij garnalen kan.

Ik wel een nette bak maken, beetje aquascape look en ook de beplanting netjes hebben.
Ik ben ook geneigd ( maar liever niet! ) om geen cpo te houden als dit een issue zou zijn.

Ik lees graag jou reactie en ervaring!

Grt
Frank
 
Het maakt niet uit welke plantenvoeding je gebruikt, zolang je niet (extreem) overdoseert zijn ze allemaal veilig voor garnalen en kreeftjes.

Als je echt voor een aquascaping look wilt gaan zou ik een soil nemen, niet strikt noodzakelijk misschien, maar maakt het wel gemakkelijker om een mooi resultaat te halen.
ADA aquasoil, Tropica soil, HELP soil, Dennerle scapers soil, colombo flora base etc, keuze genoeg.
 
Voedingsbodems zijn een drama, zodra je 1 plant wil verzetten komt die voedingsbodem mee en maakt het geheel heel rommelig, daarnaast zijn voedingsbodems vrij snel uitgewerkt en is het eigenlijk weggegooid geld. Dan kun je inderdaad beter doen wat hierboven geadviseerd word (een soil nemen) daar zitten alle voedingsstoffen in die planten nodig hebben
 
CPOs houden van niet te schoon water.
En ze klimmen graag in planten
Ik zou geen plantenvoeding bij CPOs doen.
En CPOs op zand houden.

Kijk wat de wensen zijn van de dieren en pas daar je aquarium op aan.
Ook garnalen houden niet van ijzer.
 
Wij hebben onze 2 Cpo's in een bak van 60x40, met veel planten en een rommelige inrichting met veel hout en wat stenen en veel plekken waar ze zich kunnen verschuilen tijdens het vervellen.

Wij houden onze cpo's in schoon water met voldoende voeding in het water om onze planten goed te houden bij gemiddeld licht.
Plantenvoeding is hier dus geen probleem, schoon water ook niet.

Wel letten we goed op de waterwaarden, dat we voldoende mineralen in het water houden en in de voeding, om het vervellen goed te laten verlopen.
 
Ik geef ook niet aan vies water uiteraard moet je wekelijks water verversen maar niet meer dan 10%.
Heb jij maar 2 CPOs of ook al nakweek?

Ik heb sinds 3 maanden 2 CPOs en daar zijn nu al 2 generaties bij gekomen en de 3e is onderweg.
Ik tel er minimaal 30 op dit moment.

Rommelige bak is inderdaad ook een pre.
Veel bladeren en schuilmogelijkheden, vooral als er 1 zwanger is. Hier zitten ze in een 40x28x28 aquarium.
 
Ik geef ook niet aan vies water uiteraard moet je wekelijks water verversen maar niet meer dan 10%.
Heb jij maar 2 CPOs of ook al nakweek?

Ik heb sinds 3 maanden 2 CPOs en daar zijn nu al 2 generaties bij gekomen en de 3e is onderweg.
Ik tel er minimaal 30 op dit moment.

Rommelige bak is inderdaad ook een pre.
Veel bladeren en schuilmogelijkheden, vooral als er 1 zwanger is. Hier zitten ze in een 40x28x28 aquarium.

3 x nakweek in 3 maanden, dat is heel wat.
Wij hebben 2 cpo's en ik heb geen nageslacht gezien. We hebben er ook niet op gelet eigenlijk. We zien ze niet vaak.

Wij wisselen wekelijks tussen de 20 en 50% water. Als dat betekent dat we geen nageslacht krijgen vind ik dat prima. We hebben ze niet voor de kweek.
De bak is wat ons betreft ook een mooi maatje voor 2 kreeftjes.
 
Het is dan ook de vraag of je man en vrouw heb.
Als er klein spul is dan zie je die vanzelf wel.
Het zijn leuke beestjes wij zien ze wel regelmatig. En zodra er eten in gedaan wordt is het dringen.
Ik raad je aan om minder water te wisselen dat is echt beter voor je kreeftjes.
10% is genoeg. Planten behoren ondergeschikt te zijn aan de dieren, dat is onze filosofie. Het is niet van belang wat jij wil maar wat je dieren nodig hebben.

Een aquascape met kreeften is dan ook een lastige combi.
Bij een mooie aquascape hoort veel plantenvoeding en Co2. Dat vinden de kreeftjes niet fijn.

Als de kreeften goed kweken hebben ze het naar hun zin en zitten ze goed mbt waterwaardes.
3 x nakweek in 3 maanden, dat is heel wat.
Wij hebben 2 cpo's en ik heb geen nageslacht gezien. We hebben er ook niet op gelet eigenlijk. We zien ze niet vaak.

Wij wisselen wekelijks tussen de 20 en 50% water. Als dat betekent dat we geen nageslacht krijgen vind ik dat prima. We hebben ze niet voor de kweek.
De bak is wat ons betreft ook een mooi maatje voor 2 kreeftjes.
 
Ik doelde op niet te veel verversen.
Kraanwater wat je toevoegt is drinkwater dus schoon. Als je 50% wekelijks ververst is je aquariumwater schoner dan dat je 10% ververst.
 
oke, sorry. ik denk ook aan om de week 20 procent te gaan verversen.

Ik heb jou 'prachtige' bakken gezien in een andere onderwerp maar nog niet jou cpo's..
 
Ik heb de CPO bak ook nog niet echt goed op de foto staan.
Heb we een video online staan.

Hier gebeurde het zeg maar.
Op mijn kanaal vind je meer videos van onze bakken (12 bakken inmiddels)

Vanavond geconstateerd dat mevrouw CPO geen eitjes meer heeft dus de 3e leg is een feit.

Hier had ze nog eitjes
IMG_20191215_183548.jpg
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan