CPO kreeft onderste boven


joep.p

Active member
Lid geworden
2 januari 2023
Berichten
35
Leeftijd
23
Hoi, ik heb gister 2 voor kreeftjes gekocht en ze zitten nu samen in een bak met mos en een aantal schuil plekjes(pvcbuis en leg hol). Een van de 2 heeft eitjes omdat ik haar zo kreeg en ik heb gekeken en ik denk dat de ander een mannetje is gebaseerd op mijn garnalen kennis. Nou zag ik ze vanochtend in het leghol kruipen. Eerst het mannetje dan een paar minuten later het vrouwtje. Ze kwamen elkaar tegen en het mannetje schoot naar buiten. Toen keek ik met een lampje in het holletje en stond het vrouwtje recht op en een paar minuten later lag ze op de kop. Dan hier mijn vragen:
1, is een leg hol wel geschikt omdat er maar 1 ingang is?
2, is het vreemd dat het vrouwtje een minuutje opdekop ligt of is dat parings gedrag? Lijkt me vreemd omdat ze al eitjes heeft.
 

Bijlagen

  • IMG_20230320_073353.jpg
    IMG_20230320_073353.jpg
    139.3 KB · Weergaven: 76
  • IMG_20230320_073346.jpg
    IMG_20230320_073346.jpg
    155.1 KB · Weergaven: 73
  • IMG_20230320_073342.jpg
    IMG_20230320_073342.jpg
    174.7 KB · Weergaven: 81
  • IMG_20230320_073417.jpg
    IMG_20230320_073417.jpg
    121.3 KB · Weergaven: 76
  • IMG_20230320_073413.jpg
    IMG_20230320_073413.jpg
    115.9 KB · Weergaven: 71
Komt ze ook terug uit die houding? Misschien is een dicht hol soms minder geschikt want als de man wil paren en ze kan nergens heen dan is ze de pineut.
Ik heb ze hier destijds ook zien paren en dat gaat er soms ruig aan toe.
 
Ja uiteindelijk wel. Denk ik tenminste want wel met veel moeite. Oke dan ga ik wat anders er in plaatsen 👍bedankt voor de reactie
 
Vaak zoeken ze ook voor het werpen een rustig plekje op dus dan is het mooi als er genoeg verstopplekken zijn.
 
Ik zie net dat het kreeftje 2 poten mist dus daarom moeilijker over eind kan komen. Deze groeien wel weer terug toch?
Vaak zoeken ze ook voor het werpen een rustig plekje op dus dan is het mooi als er genoeg verstopplekken zijn.
 
Legholen zijn prima geschikt. Kreeften zoeken juist plekken op waarin ze niet van achter kunnen worden bedreigd. De vrouw heeft vrijwel altijd de overhand in de paring, want mannen zijn beduidend kleiner.
Alle kreeftachtigen gaan op de rug wanneer ze gaan verschalen. Gebeurt dit bij een dragende vrouw, dan heeft ze waarschijnlijk een schok gehad bij het overplaatsen naar je aquarium. Stress, of een te groot verschil in waterwaarden kan hier aanleiding toe zijn.
Het nest eieren is dan vrijwel altijd ten dode opgeschreven, maar je kan ervoor kiezen ze in een tuimelaar te plaatsen, of te wachten en te hopen op jong (Heel soms heb je dan het geluk dat er alsnog enkele eieren uitkomen). Beschimmelde eieren zal je altijd moeten verwijderen.

Wel vind ik persoonlijk je aquarium niet geschikt voor een koppel (of meer) CPOs. Zeker met wat minder harde schuilplaatsen (Planten doen ze sowieso niet veel mee qua verschuiling) komen ze dan niet genoeg van elkaar weg, waardoor er agressie ontstaat.
Ik heb zelf maar 7 volwassen exemplaren in mijn 440 liter bak met honderden hoeken en gaten waar ze in kunnen kruipen, en daar merk ik maar heel sporadisch dat twee individuen naar elkaar dreigen. Vrijwel altijd bij onenigheid over voedsel. Echt knokken is hier nog nooit voorgekomen.

Mannen weten overigens precies wanneer een vrouw klaar is voor de paring. Ze geeft tijdens deze tijd namelijk feromonen af aan het water. Een dragende vrouw doet dit niet, en de man zal dan ook zeker geen poging tot paren hebben ondernomen.
 
Legholen zijn prima geschikt
Ik heb vroeger ook wel mannen zien knokken en als er dan 1 in een leghol zit dan kan die geen kant op en in dat geval is iets waar een opening nog zit handiger denk ik.
Nu hangt het ook van hun karakter af en soms heb je er rotzakken bij. Dat is net als met het vangen en samengaan met vissen. Bij de een gaat het goed en bij de ander niet.
Ik had er een rotzak bij die vanaf het hout de vis probeerde te grijpen en menig hap uit de staarten had genomen.
 
Ik heb vroeger ook wel mannen zien knokken en als er dan 1 in een leghol zit dan kan die geen kant op en in dat geval is iets waar een opening nog zit handiger denk ik.
Nu hangt het ook van hun karakter af en soms heb je er rotzakken bij. Dat is net als met het vangen en samengaan met vissen. Bij de een gaat het goed en bij de ander niet.
Ik had er een rotzak bij die vanaf het hout de vis probeerde te grijpen en menig hap uit de staarten had genomen.
Wanneer een kleiner individu door een grotere in het nauw wordt gedreven kan het inderdaad slecht aflopen. Als dat een zorg is dan is het wijs een leghol met twee openingen te nemen. In mijn beleving zoeken kleinere kreeften ook kleinere holen op om dit te voorkomen. Maar als er maar enkele opties zijn...
 
Legholen zijn prima geschikt. Kreeften zoeken juist plekken op waarin ze niet van achter kunnen worden bedreigd. De vrouw heeft vrijwel altijd de overhand in de paring, want mannen zijn beduidend kleiner.
Alle kreeftachtigen gaan op de rug wanneer ze gaan verschalen. Gebeurt dit bij een dragende vrouw, dan heeft ze waarschijnlijk een schok gehad bij het overplaatsen naar je aquarium. Stress, of een te groot verschil in waterwaarden kan hier aanleiding toe zijn.
Het nest eieren is dan vrijwel altijd ten dode opgeschreven, maar je kan ervoor kiezen ze in een tuimelaar te plaatsen, of te wachten en te hopen op jong (Heel soms heb je dan het geluk dat er alsnog enkele eieren uitkomen). Beschimmelde eieren zal je altijd moeten verwijderen.

Wel vind ik persoonlijk je aquarium niet geschikt voor een koppel (of meer) CPOs. Zeker met wat minder harde schuilplaatsen (Planten doen ze sowieso niet veel mee qua verschuiling) komen ze dan niet genoeg van elkaar weg, waardoor er agressie ontstaat.
Ik heb zelf maar 7 volwassen exemplaren in mijn 440 liter bak met honderden hoeken en gaten waar ze in kunnen kruipen, en daar merk ik maar heel sporadisch dat twee individuen naar elkaar dreigen. Vrijwel altijd bij onenigheid over voedsel. Echt knokken is hier nog nooit voorgekomen.

Mannen weten overigens precies wanneer een vrouw klaar is voor de paring. Ze geeft tijdens deze tijd namelijk feromonen af aan het water. Een dragende vrouw doet dit niet, en de man zal dan ook zeker geen poging tot paren hebben ondernomen.
Wat een lang bericht😅 wat mij betreft hebben ze meer dan genoeg ruimte. Ik zal nog wat meer fotos plaatsen over hoeveel ruimte ze hebben ten opzichte van hoe klein ze zijn. Ze zitten elkaar echt niet in de weg. Echter zou ik wel nog wat meer verstop plekjes er in kunnen doen. De waterwaardes zijn prima omdat ik de bak 6 weken heb laten draaien dus daar maak ik me geen zorgen over. Het vrouwtje lag even opdekop omdat ze 2 poten mist en moeilijk overeind komt maar die scharrelt nu lekker rond opzoek naar alg en plantenresten. Ze draagt de eieren nogsteeds bij zich dus ik denk dat het wel goed komt
 

Bijlagen

  • 16794962739634733415742187184575.jpg
    16794962739634733415742187184575.jpg
    179.9 KB · Weergaven: 65
  • 16794962739634733415742187184575.jpg
    16794962739634733415742187184575.jpg
    179.9 KB · Weergaven: 58
  • 16794962946892536028204511239403.jpg
    16794962946892536028204511239403.jpg
    177.7 KB · Weergaven: 63

Terug
Bovenaan