Cpo kreeftjes gaan dood


F

Flishxx

Guest
Hoi,
Ik had 2v 1m cpo kreeftjes in mn 40 liter aquarium. Afgelopen week is er eentje overleden, ik denk dat het komt door de vervelling. Nu is er weer eentje dood gegaan en ik vraag me echt af hoe dit nou zou kunnen. Ik zit zelf in letland op het moment dus mijn ouders zorgen voor de dieren. Mijn ma dacht dat het kreeftje die vandaag overleden is ook moest vervellen.
Ze heeft gewoon met koud water ververst.
Wat kan er fout zijn gegaan?
 
Als ze heeft ververst met niet al teveel koudwater dan zal dat weinig invloed hebben en wat kouder water is dacht ik juist goed om te verschalen. Ik heb ze destijds ook gehad in een 60 liter en ook die hebben het niet gered. Weet je zo de waterwaarden van je bak en is de gh ook hoog genoeg?

Btw, hoelang had je deze cpo al?
 
Ja dat koude water is inderdaad goed om te verschalen, daarom vind ik het raar dat het niet goed gelukt is en dat ze zelfs dood zijn gegaan. Het mannetje leeft nog wel gelukkig, maar dat is wel een beetje logisch omdat ie al mijn garnalen heeft opgevreten. De waterwaarden weet ik niet. Ik heb ze ook wel eens in een 60 liter gehad, die gingen ook allemaal dood in een korte tijd.
Kan het zijn dat het aan de ph waardes ligt van mijn kraanwater? Die zijn volgens mij 7.5
 
Je hebt koud en koud.

Weet je of de dode kreeftjes nog helemaal intact waren?

In mijn geval had het mannetje het vrouwtje ontleed.
 
Ja ze waren nog heel, het mannetje was ook niet agrrssief tegen de vrouwtjes ofzoiets.
 
Oke dan zal dat het niet zijn. Die van mij was in het begin ook niet aggressief. Totdat ze in 10 stukjes lag.
 
Ja het mannetje is extreem agressief naar de rasboras en de garnalen. Hij heeft zelfs alle garnalen opgegeten, dus euh ja.
 
Je kan beter ook geen cpo houden bij garnalen of vissen heb ik ervaren en een ph van 7.5 moet goed zijn lijkt me zo toe. Hoelang had je ze dan al?
 
De ene zat echt vast in de vervelling, er was zegmaar een nieuwe poot al te zien maar dr oude velletje zat er nog op en kwam er niet af. Bij degene die vandaag overleden is weet ik het niet, maar mijn moeder zei dat ze een beetje bleek was geworden, dus ik weet niet wat dat betekend?

Ik heb het mannetje iets van 5 maanden, en de vrouwtjes denk 2 maanden.
 
Als die bleek was.. ziet je moeder dan misschien niet het vel voor de kreeft aan?
 
Ok dus geen oude cpo s in elk geval. Misschien toch een idee om eens je waarden te laten testen. Had je voldoende beplanting en schuilplekken want wel toevallig dat juist de vrouwen beide dood zijn.
Heb je toevallig een foto van je bak?
 
Ik heb zeker genoeg schuilplekken, heb geen foto maar ik heb zo'n stuk hout met javavaren en mos, en allemaal stenen waar ze onder kunnen.

Ik denk niet dat mijn ma de vervelling voor de kreeft aanziet, maar ik kan vragen voor een foto.
 
Oke dit zijn de foto's, ze lag op haar zij maar mn moeder heeft dr omgedraaid om te kijken of ze echt dood was. Is er iets te zien? Ze zegt trouwens dat haar buik wit is.

IMG-20190320-WA0009.jpg


IMG-20190320-WA0011.jpg
 
wat ik wel zie is erg veel vuil op de planten en de bodem. Aan de cpo zie ik zo niets en misschien toch handig om de waarden eens te laten testen. Is je filter schoon en heeft die voldoende capaciteit en is de circulatie goed want dat vuil overal bevreemd me wel.
 
Weet niet of ik het goed zie maar het lijkt of de cpo delen van zijn pootjes mist, ook zie ik geen lange antennes en lijkt het of er een stukje van de schaar mist. Maar verder wat john hierboven zegt.
 
Dit vuil is indd een beetje een probleem de laatste tijd. Ik heb een sponsfilter en zuig heel vaak het vuil weg . Ik moet wel zeggen dat ie op een wel heel vies plekje dood is gegaan, de rest van de bak is nog niet de helft zo vies. Dat plantje is ook een plantje die ik een laatste kans wilde geven want die was dood aan het gaan.
Toen ik nog garnalen had was het vuil een stuk minder dus euh ja. Is het een idee om de levende cpo naar mn 60 liter te zetten en dan nieuwe garnalen ga kopen zodat alles weer schoon word?
Ik wil ook mn water gaan testen indd, wat kan ik daar het best voor gebruiken?
 
Voor het testen kun je het beste druppeltesten gebruiken en een koffertje heb je al voor rond de 39 euro. Welke sponsfilter gebruik je en heb je daarmee voldoende circulatie en hoevaal spoel je die spons uit?? Voer je misschien teveel of...?? Er moet een oorzaak zijn voor al dat vuil namelijk.
 
Ik maak de sponsfilter eigenlijk niet schoon, want gaan de goede bacteriën dan niet weg? De circulatie is prima en ik voer ook niet teveel. Is er een goedkopere manier om water te testen ? :)
 
Zo'n testkoffer is zwaar overbodig, 3/4 van die testen gebruik je nooit, kun je beter losse druppeltestset kopen, vooral je NO2 en Ph zijn de belangrijkste
 
Okay, welke zijn van goedkope kwaliteit?
 
Ja goedkope kwaliteit moet je niet willen want dan zou je testsrips kunnen doen (die zijn het allergoedkoopst) maar die wijken meer dan 50% af en dan is goedkoop duurkoop, ikzelf ben erg tevreden over de druppeltests van het merk Columbo
 
Okey, bedankt. Welke zijn van goede kwaliteit?
 
Ik heb een aantal sera druppeltesten gevonden, zijn deze goed?
 
Ik ben tevreden over sera maar heb eerlijk gezegd geen vergelijkings materiaal.
 
Okay, dus als ik testen koop voor ph en no2 is het goed?
 
Dat zou wel kunnen, maar de filter is niet persé klein hoor. Dus een grotere sponsfilter?
 
Zou wellicht moeten kunnen op een 40 liter bakje maar dat vuil is er niet voor niets.
 
Bodemrot kan dat? ik heb de bodem echt vorige week nog een gedeelte vervangen met nieuw zand en alle smurrie weg gezogen. Hoe ziet bodemrot eruit? Ik zal een nieuwe sponsfilter kopen, maar deze moet dan eerst indraaien. Kan ik de oude uitknijpen boven de nieuwe?
 
Dat zal niet heel veel opleveren. Beter laat je ze gewoon allebei een maandje draaien en dan de oude weg.
 
Ja alleen dan moet ik een hele nieuwe luchtpomp kopen, want degene die ik nu heb heeft maar 1 uitgang.
 

Terug
Bovenaan