Wat is er nieuw

CPO kreeftjes, welke geslacht en paren ze?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wiebelkonijn
  • Startdatum Startdatum
W

Wiebelkonijn

Guest
Ik heb een 60x30x30 aquarium met CPO kreeftjes en enkele citroengarnalen. Nu begon ik met 2 vrouwtjes en 1 mannetje. (CPO's). En toen ging helaas het mannetje dood, maar de 2 vrouwtjes hadden wel eitjes van hem gehad. Van deze worpen heb ik nu 3 (misschien 4) jongen over. Waarvan 1 nog heel klein is, groeit slecht en de andere 2 al wat groter. Wat zijn de geslachten van deze kreeftjes denken jullie? Ik heb de afbeelding op internet gezien om te vergelijken, maar wil graag jullie mening horen.

Kreeft 1
3C1A1A99-F848-4B93-BDEE-67259E3860D7-1318-00000268594A62EC_zps88f12992.jpg

253D1379-8400-48C6-92CE-F5EFEDAEFE67-1318-000002686623ABBA_zps5fccc215.jpg

Kreeft 2, dit is het allerkleinste maar lijkt wel een groeiachterstand
77422406-C7E3-410A-84C3-1956D4D13655-1318-0000026875D0662C_zpsc1eafe7b.jpg

Kreeft 3
A27AB7FD-D9C8-4708-AE1B-0C41EE59311A-1318-000002687CB6B0FD_zpse73e35f3.jpg

Toen ik deze foto's maakte, sprong een van de oudere (dus een vrouwtje) op een kleintje en hield deze heel stevig vast voor een paar minuten lang. Het kleintje had heel zijn staart opgekruld en bewoog niet. Betekent dit dat dit 'vrouwtje' dan eigenlijk een mannetje is, of bespringen vrouwtjes ook weleens de mannetjes?
Hier zie je de foto
08F49F98-0660-4FAD-A0E0-5CFBD7A1715C-1318-00000268D255146C_zpse977016c.jpg

Overigens is dit de onderkant van het grotere 'vrouwtje' die dus op de kleine dook
4E4CC6B6-D30C-4095-8D8C-D06BF58039A0-1318-00000268703947B8_zpsa01793e3.jpg

Ik ben even gaan spitten en vergelijken en denk:

Kreeft 1 en 2 een mannetje
Kreeft 3 een vrouwtje

De onderste kreeft, dus het grote vrouwtje, ook een mannetje...

Denken jullie dit ook??

Kunnen 2 mannetjes ook met elkaar paren of weten ze echt van elkaar van welk geslacht ze zijn?

Hi ,
Kreeft 1 kan ik niet zeker zeggen ivm de kwaliteit van de foto.
Kreeft 2 is 100% een man
Kreeft 3 is 100% een vrouw

De mannen blijven altijd wat kleiner dat is normaal.
Wat de kweek betreft is mijn ervaring een temp van 24 c de max .
Anders krijgen de dames een stuk minder bevruchte eieren.( dit kan ik niet onderbouwen maar uit ervaring )

Als je een goed kweek paar hebt kan je zo 200 jongen per jaar overhouden.

Succes

De eerste is een man.
2e man.
3e vrouw.
Laatste man.

We hadden in 1 bak alleen maar mannen geplaatst.
En je wilt niet weten hoe vaak ze "het" deden.

Hoi, kan iemand mij vertellen of dit een mannetje of een vrouwtje is?

Bijlagen

• 20A90CF0-9C7B-48D2-83DC-2A09441E7687.jpeg
    20A90CF0-9C7B-48D2-83DC-2A09441E7687.jpeg
    544.9 KB · Weergaven: 287
Ik ben het met Antje eens want deze heeft een vrij breed schild.

Dat is inderdaad een vrouwtje, de mannetjes hebben een soort 'stokjes' (gonopoden) onder het laatste paar poten.
Deze foto's zijn van een andere soort, maar het geslachtsonderscheid is hetzelfde als bij de CPO's : eerste foto man, 2de vrouw

fLKsnXn.jpg
LagRNFF.jpg

Bedankt allemaal voor de antwoorden! Normaal loopt ze het hele aquarium door (we hebben haar een paar weken nu), maar vandaag zien we haar al de hele dag niet. Is dat normaal gedrag of zou er wat aan de hand zijn?

Bedankt allemaal voor de antwoorden! Normaal loopt ze het hele aquarium door (we hebben haar een paar weken nu), maar vandaag zien we haar al de hele dag niet. Is dat normaal gedrag of zou er wat aan de hand zijn?
Het kan zijn dat:
- ze zich aan het (herstellen van) vervellen is
- ze zich heeft afgezonderd met eitjes
- ze een dagje vrij heeft
- jij pech hebt met kijken
- ze dood is

Het kan zijn dat:
- ze zich aan het (herstellen van) vervellen is
- ze zich heeft afgezonderd met eitjes
- ze een dagje vrij heeft
- jij pech hebt met kijken
- ze dood is
Bedankt voor het antwoord. Net nadat we haar hadden, zagen we een velletje liggen (te groot voor dat van een garnaal dachten we). Nadien werd ze ook steeds donkerder. Dat is nu twee weken geleden. Te snel om nu weer te vervellen dacht ik? Ze is alleen (los van garnalen en vissen), eitjes zou niet moeten kunnen dus. We zagen haar net wel even, maar heel sloom en meteen weer verstopt. Maak me toch lichtelijk zorgen, al hoop ik dat ze idd een vrije dag heeft vandaag ;-) Normaal is het de schrik van de buurt en banjert en klimt ze lekker rond. Ik vond wel dat haar vel steeds donkerder werd. Maar wel symmetrisch qua vlekken, dus ik hoop dat dat in orde is?

Bedankt voor het antwoord. Net nadat we haar hadden, zagen we een velletje liggen (te groot voor dat van een garnaal dachten we). Nadien werd ze ook steeds donkerder. Dat is nu twee weken geleden. Te snel om nu weer te vervellen dacht ik? Ze is alleen (los van garnalen en vissen), eitjes zou niet moeten kunnen dus. We zagen haar net wel even, maar heel sloom en meteen weer verstopt. Maak me toch lichtelijk zorgen, al hoop ik dat ze idd een vrije dag heeft vandaag ;-) Normaal is het de schrik van de buurt en banjert en klimt ze lekker rond. Ik vond wel dat haar vel steeds donkerder werd. Maar wel symmetrisch qua vlekken, dus ik hoop dat dat in orde is?
Meten=weten dus wil je zeker weten dat er niks mis is: test je water

Ik weet eigenlijk niet hoe lang na een bevruchting (bijvoorbeeld in de dierenwinkel) het duurt voor de eitjes in beeld gaan komen. 🙂 Het was een mogelijkheid.

Na twee weken alweer vervellen klinkt wel erg snel ja. Je zou denken dat dat het ook niet is. Maar even aankijken, en wat Nico al zegt: bij twijfel evt de boel meten.

Super bedankt! Het bleek een nitrietvergiftiging! Nu 50% waterwissel gedaan en bacteriën toegevoegd. Morgen en overmorgen weer 50% wissel. Hoop zo dat het dwergkreeftje het overleeft...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan