Wat is er nieuw

CR en CB kweken niet meer

• Onderwerp starter Onderwerp starter AntonvdBerg
  • Startdatum Startdatum
A

AntonvdBerg

Guest
Beste iedereen.

Al enige tijd hebben we een bakje met cr's en cb's staan, ontzettend leuk natuurlijk.
Maar sinds een maand of 3 zijn ze overgeplaatst naar een andere, iets kleinere bak. Sindsdien hebben we geen kweek meer gezien en denk ik zelfs dat er meerdere garnalen zijn overleden.
De overplaatsing heb ik destijds gedaan, omdat deze bak ons meer aanstond qua formaat en de akadama toch vervangen moest worden.
Uiteraard wordt er dan nog meer aangepast, "als we dan toch bezig zijn" en blijkbaar is de nieuwe situatie niet meer ideaal voor ze.
Ik zal proberen alles te beschrijven van wat er veranderd is, maar om te beginnen een foto van de oude situatie:
784788corykilli_0_82_img_20141105_204101.jpg

Dit was een Dennerle Aqua30 van 30 liter bruto inhoud.
Techniek:
- 4-5cm akadama
- hoekfilter dennerle en luchtfilter (rechtsachter)
- CO2 voor de HC op de bonzaiboom, 15 b/pm
- Geen verwarming, bak op 18-20gr

De nieuwe situatie:
756439corykilli_0_82_img_20150304_192007.jpg

Dit is een bakje van 20 liter bruto inhoud.
Techniek:
- het oude luchtfilter, de mechanische is weg
- nieuwe akadama bodem, ander merk
- geen CO2 meer, fles is leeg. maar ook de HC/bonzaiboom is weg daardoor werd het overbodig.
- verlichting is gelijk aan oude situatie.
- verwarming 2 maanden erin gehad, temp op 22gr

Verder kan ik vermelden dat ik in de oude situatie via de EI methode werkte en momenteel niet.
De Cabomba zit er sinds gisteren in, daarvoor een plant met groot blad gehad, maar deze werd dankbaar verslonden.
Ook de achterwand is sinds een weekje zwart gemaakt, deze was daarvoor doorzichtig.
Ook heb ik sinds een week geen verwarming er meer in zitten.

Edit: Waterwaardes vanavond gemeten:
- Ph 6.5 (druppel en strip)
- NO2 0.02 (druppel)
- KH 4.4 (strip)
- GH 6.5 (strip)

Nu kan het zijn dat de recente aanpassingen de boel weer in gang gaan brengen, maar misschien hebben jullie nog andere tips voor me.

Hoor het graag en alvast bedankt!

Als ik het goed zie zijn ze van een hoge gradatie en die zijn meestal gevoeliger.
Belangrijkste zijn de waterwaarden,wellicht dat daar een te groot verschil in zit.
Dus de grote vraag is,wat waren die in het vorige bakje en wat zijn ze nu?

Heb ze er net even bij gezet, maar is niet afwijkend van de oude situatie.
Behalve de CO2 dan, maar deze zou zelfs positief van invloed moeten zijn lijkt me.

En wat betreft de gradatie zit er van alles en nog wat in, met tb gen.
Heb zelfs al een mooie shadow panda gehad, maar ook die heeft het helaas niet mogen overleven.

Had zelf gegokt op de waterwaarden maar als je zeker weet dat die niet afwijkend zijn weet ik het ook niet.
Zijn wel verhalen dat ze weleens een tijdelijke kweekstop kunnen hebben en zou toevallig net kunnen bv.
Kweekte ze veel in de vorige bak en werden de jongen zo goed als allemaal volwassen?

We hebben ze nu zo'n 7 maanden en heb net even de foto's terug gekeken, de eerste jongen hadden we met een maandje ongeveer.
4 maanden onderweg de overplaatsing gedaan en toen hadden we zo'n 50 diertjes.
Dit waren er 25 toen we begonnen, dus dat ging goed.
Als ik nu kijk kom ik niet veel verder dan een stuk of 25-30 denk ik.
En van die eerste jongen zijn er nog een stuk of 5 over nu.

Dit was er ��n van, maar heeft het helaas ook niet overleeft..

257771corykilli_0_82_img_20141121_212305.jpg

Die Cabomba, uit de winkel,in het bakje?
Och ,wat zonde zeg.

Maar,waarom van 30l. naar 20 l ???
En de mechanische eruit.

Misschien zit er inderdaad nog een kleine hoeveelheid plantengif in de cabomba, net genoeg om de kleintjes dood te laten gaan?

Als je bedenkt dat een vrouwtje ongeveer 20 kleintjes per keer kan krijgen valt het mij om eerlijk te zijn tegen dat ze na 4 maanden rond de 25 nakomelingen hebben gehad.
Niet om lullig te doen maar dan was de kweek eigenlijk ook maar matig natuurlijk,alleen is het nu wel heel droevig idd.
Blijft altijd lastig met garnalen,misschien dat ze binnenkort weer aan de slag gaan hopelijk.

Van de cabomba kreeg ik ook gelijk kippenvel maar probleem is al 3 maanden aan de gang en de planten staan sinds gisteren in de bak dus lijkt me niks met het probleem te maken.

Heb er deze keer voor gekozen om het direct in de bak te doen, omdat ze in de winkel ook uit een aquarium kwamen.
Dus vandaar dat ik het wel aandurfde.
En wat Seabait ook zegt, dit is al langere tijd gaande.

De reden om kleiner te gaan was puur voor het aangezicht in de kamer, gezwicht voor het oordeel van de vrouw ;P
En de mechanische pomp was te gewoon te groot voor de bak, en alleen op lucht moet toch geen probleem zijn.
De waterwaardes blijven er prima onder wat dat betreft.

Maar als zo'n pompje zoveel beter is, dan gaat ie er weer in natuurlijk!

CoryKilli zei:
Heb er deze keer voor gekozen om het direct in de bak te doen, omdat ze in de winkel ook uit een aquarium kwamen.

Heb je echt enorm veel geluk gehad trouwens want in het geval van slakkengif kunnen ze meerdere dagen in een bak met water staan en nog een dodelijke hoeveelheid voor de garnalen bevatten.

Deze is van een weekje na de overgang, is ook nog mooi de vorige plant te zien:
864366corykilli_0_82_img_20141228_190820.jpg

Seabait zei:
CoryKilli zei:

Heb je echt enorm veel geluk gehad trouwens want in het geval van slakkengif kunnen ze meerdere dagen in een bak met water staan en nog een dodelijke hoeveelheid voor de garnalen bevatten.

Als ze uit de gebruikelijke plantenbak gekomen zouden zijn, had ik het zeker niet gedaan hoor! :thumbs:

Na de laatste veranderingen, het plaatsen van de folie en de cabomba, zie ik wel verschil in het gedrag van de diertjes.
Ze zijn een stuk actiever geworden en laten zich weer een stuk meer zien.
Hopelijk zal dit ook het gewenste effect hebben op de voorplanting! 😀

Ik hoop het ook voor je.

Na mijn verhuizing hebben mijn vuurgarnalen de eitjes afgestoten en ook een tijdje niet gekweekt. Ze zijn nu inmiddels weer lekker bezig als konijntjes.

Maar dit heeft toch zo'n 2,5 maand geduurd voordat ik pas weer vrouwtjes zag lopen met eitjes in de buik.

Gek genoeg heb ik nog een ander bakje met mini-japonica garnaaltjes. Deze hebben nergens geen last van gehad. En gingen door alsof er niets was gebeurd.

Dus misschien idd toevallig, wie weet. Het zal vast goedkomen.

We zijn nu ruim twee weken verder en er is afgezien van wat extra javamos, helemaal niets veranderd.

Wel gaan ze waarschijnlijk komend weekend overgeplaatst worden naar een andere bak, waar ze meer de ruimte hebben.
Ik heb een Rio 180 in 3en verdeeld en deze staat nu in te draaien.
Hopelijk gaat de grote hoeveelheid water wel weer kweek opleveren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan