Crisis na vakantie


Thijme

Active member
Lid geworden
1 februari 2018
Berichten
30
Leeftijd
41
:help:
Wij zijn 3 weken op vakantie geweest. Dachten goede instructies achter gelaten te hebben, maar helaas. Het is een zooi

Gister terug gekomen. Aquarium vol draadalgen; en mega veel slakken. Met name veel baby slakken. Garnaaltjes dood, aantal visjes verloren
Alle plantjes en filter enzo vol met draagalg. Alles wat ik schoon kon maken heb ik alg vrij gemaakt. Alle blaadjes die vol zaten gesnoeid. Alleen ik zie nu dat eigenlijk alle plantjes en blaadjes wel een laagje algen hebben.
Hoe nu verder? Ik heb de neiging alle plantjes eruit te halen en nieuwe erin te zetten. Wie heeft de gouden tip?
 
Ik zou de waarden eens meten want draadalg duidt op een co2 tekort. Is er veel te veel gevoerd wellicht?

Heb je een foto van de bak en de algen?
 
Je hebt voerder instructies achter gelaten neem ik aan?
Dat gebeurd namelijk vaker en dan denkt de verzorger "och dit is veel te weinig ik gooi nog 3x zoveel erbij" met als gevolg....

afijn gebeurd is gebeurd en daar doe je nu niks meer aan, waar je wel wat aan kan doen is schade beperking.
De planten even buiten beschouwen gelaten: 80% wisselen en zoveel mogelijk zooi verwijderen (alg, afval).

Weet niet hoe de planten eraan toe zijn, maar je zou ze buiten de bak om met waterstof peroxide weer proberen alg vrij te maken.
Heb vernomen dat dat zeer effectief werkt.

Nogmaals: de bewoners zijn nu belangrijker dan de planten, dus eerst voor een betere waterkwaliteit zorgen.
 
Dus snel je waarden meten als je dat zelf kan.
 
Balen is dat maar komt helaas heel vaak voor dit soort dingen.
Is beter om gewoon 3 weken de boel de boel te laten dan het het risico van deze grappen.
 
Had idd instructies achtergelaten. Elke 3 dagen een beetje voer en 2x per week een algen tabletje. Laten zien hoeveel ( hoe weinig...). Het lijkt idd of er veel te veel gegeven is.

CO2 kan ik zelf niet meten. Doe ik niks mee. Heb maar een klein bakje...

Meette geen nitriet, wel wat hoge ph maar dat heb ik altijd wel eigenlijk. De bak is wel heel vuil om te zien.
Heb rond de 75% vervangen, filter net nog maar een keer uitgespoeld want was alweer helemaal vol.

Zal even een foto maken.
 
Hier 3 foto’s van de planten die nu nog erg onder zitten. Het ergste heb ik vanmiddag al weggesnoeid. Die waren gewoon onder de algen gegroeid. Bizar. Zit nu vuil in na het verschonen, dus je ziet ze extra goed zitten

A756CBE1-486C-4858-A0B9-BAF39B557CCB.jpeg


D8242AAF-1203-4474-A3AF-C3E36AF315DB.jpeg


4C04AEF3-D2E2-4A49-AA1B-C33B9E16321C.jpeg
 
Aan het model te zien betwijfel ik of dit (alleen) draadalg is maar ik denk ook aan penseelalg gelet op de lengte.
Heeft het licht misschien ook lang gebrand in deze periode?
 
Aan het model te zien betwijfel ik of dit (alleen) draadalg is maar ik denk ook aan penseelalg gelet op de lengte.
Heeft het licht misschien ook lang gebrand in deze periode?
Kan ik dat bestrijden ergens mee?

Ik heb de lamp normaal op een timer staan. Heb eigenlijk niet opgelet of daar wat mee gebeurd is. Maar het kan bijna niet anders denk ik...
 
Weet je de waterwaarden ook of kun je die laten meten? De penseelalg is vaak een voedingstekort. Alg krijgt bij teveel voeren vaak een boost door een teveel aan nh3/4 dus het een kan met het ander samenhangen.
Was de bak voor je vakantie echt algvrij? Hoeveel uren heb je het licht aan? Zit hier een gewone 15W buis boven of heb je extra verlichting?
 
Weet je de waterwaarden ook of kun je die laten meten? De penseelalg is vaak een voedingstekort. Alg krijgt bij teveel voeren vaak een boost door een teveel aan nh3/4 dus het een kan met het ander samenhangen.
Was de bak voor je vakantie echt algvrij? Hoeveel uren heb je het licht aan? Zit hier een gewone 15W buis boven of heb je extra verlichting?
Ik heb gister alleen no2 en ph gemeten. No2 zat er niet in, ph was wat aan hoge kant ( rond de 8), maar daar zit ik altijd wel op.
Nee had wel wat alg een maand of 3 geleden. Maar nadat ik licht ben gaan minderen was dat onder controle. Bak staat ook net teveel in het licht eigenlijk voor het mooie.
 
Ja lastig om de echte oorzaak nu zo te benoemen en het kan een samenloop zijn van veel licht, teveel voer en eventueel dus tekorten.
Ik zou wel als het kan eens de po4 en de no3 laten meten. Neem aan dat je wel wekelijks ververst en plantenvoeding geeft.
 
Ja lastig om de echte oorzaak nu zo te benoemen en het kan een samenloop zijn van veel licht, teveel voer en eventueel dus tekorten.
Ik zou wel als het kan eens de po4 en de no3 laten meten. Neem aan dat je wel wekelijks ververst en plantenvoeding geeft.
Laatste tijd ( sinds m’n platys weg zijn) ververste ik om de week, waardes bleven daar ook prima bij.
Plantenvoedsel geef ik idd.
 
Wat zijn de waarden dan?
 

Terug
Bovenaan