Cristal Profi greenline e1901 houden of nieuwe pomp


Liekjuh

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2019
Berichten
104
Leeftijd
47
Vandaag zand in mn bak gedaan en wilde de pomp aansluiten die er bij de koop bijzat. (Bak komt van marktplaats)

Nu bleek de ene slang net te kort waardoor hij er enorm strak inhangt.

Dus ik dacht even een nieuw slangetje halen op de goede lengte.

Verkoper dacht mee en zei dat ik m ook op een verhoging kon zetten ipv te gaan werken met tussen stukjes.

Prima plan. Hij zei wel dat het mss handig is om door de tijd de pomp te vervangen omdat veel spullen niet te verkrijgen zijn als er iets stuk gaat.

Mijn vraag is wat is jullie ervaring met dit merk en type pomp.
En wat is handig?
Hiermee mn bak opstarten of bv een nieuwe oase bio met interne verwarming aanschaffen En daar mee opstarten.
En die van nu verkopen samen met de 500 watt rvs verwarming.

De greenline draait nmi gewoon netjes(staat in een emmer te draaien tot ik een besluit heb genomen.

Ik vind het fijn als mn bak en alles erbij soepel draait zonder dat er "telkens iets is"
 
Volgens mij zijn het prima betrouwbare pompen en onderdelen zijn ook verkrijgbaar.
Je geeft aan dat hij netjes draait dus waarom zou je zoveel geld uitgeven voor een nieuwe?
Ik snap die verkoper wel ja dat hij graag een nieuwe aanraadt.
Pompen gaan in de regel bijna niet kapot, hoogstens wat plastic onderdelen en afdichtringen.
 
Gewoon gebruiken en zover ik weet zijn er nog steeds onderdelen van te koop.
 
Niet doen joh! JBL kan je makkelijk reserve onderdelen van krijgen en is een veel betere pomp dan Oase.
 
De verkoper zei: ik zou je adviseren om alvast wat te sparen zodat je door de tijd een andere pomp kan kopen. De onderdelen wijken qua maat wat af (of zoiets, het was 17 uur en ik gehad er al een lange dag opzitten dus info opslaan lukte me niet zo meer :)
Toen vroeg ik waar hij aan dacht en wat dat koste.
Onderweg naar huis dacht ik als ik dan toch de bak opstart dan kan ik mss beter gelijk een nieuwe kopen en de oude verkopen

Maar goed als ik jullie zo hoor kan hij prima de bak draaien. Is deze pomp ook genoeg voor 188 liter icm een rvs 500 wat verwarming?

Tuurlijk zit ik niet te wachten op extra kosten maar nog minder op gedoe met een pomp.
Maar goed is goed
Dank jullie weer jongens!!!
 
Onderdelen voor de 1901 zijn uitwisselbaar met de 1902 zover ik weet.

De RvS heater, zit daar een controller bij?
 
Onderdelen voor de 1901 zijn uitwisselbaar met de 1902 zover ik weet.

De RvS heater, zit daar een controller bij?

Het is een verwarmings staaf die bovenop te regelen is. Hij zit met zuignappen op het raam
 
Ik wordt steeds blijer van jullie
Ik was al bang dat ik een "miskoop" had gedaan. Ik heb echt eerst weken dit forum en internet uitgeplozen.
Maar ja ik ben echt nog een groentje in aqualand
Ik had echt het idee dat ik een aardige deal had toen ik het aquarium kocht
 
Komt ie :)
15505201537944611859629107478003.jpg
 
Geinig.
Maar de jbl filters zijn al ruim 10 jaar in productie onderhand en worden veel gebruikt, denk niet dat ze daar nog zomaar mee gaan stoppen.
En zeker niet met de onderdelen, je hebt namelijk als fabrikant een bepaalde nalever plicht voor onderdelen.
 
De man had deze verwarming omdat glas de mogelijkheid heeft dat het knapt.
Er zaten discusvissen in de bak die hebben volgens mij wel wat warmte nodig.


Wat betreft de pomp.
Ik had ook het idee dat het een relatief goede pomp was.
Ik heb besloten dat hij morgen over gaat naar het aquarium en dan mag hij daar lekker verder draaien.
(Hij draait nu in een grote emmer ivm bacteriecultuur)
Ben gewoon nog wat onzeker over de keuzes die ik moet maken soms.
Maar beter safe then sorry
 
De verkoper zei: ik zou je adviseren om alvast wat te sparen zodat je door de tijd een andere pomp kan kopen. De onderdelen wijken qua maat wat af (of zoiets, het was 17 uur en ik gehad er al een lange dag opzitten dus info opslaan lukte me niet zo meer :)
Toen vroeg ik waar hij aan dacht en wat dat koste.
Onderweg naar huis dacht ik als ik dan toch de bak opstart dan kan ik mss beter gelijk een nieuwe kopen en de oude verkopen

Maar goed als ik jullie zo hoor kan hij prima de bak draaien. Is deze pomp ook genoeg voor 188 liter icm een rvs 500 wat verwarming?

Tuurlijk zit ik niet te wachten op extra kosten maar nog minder op gedoe met een pomp.
Maar goed is goed
Dank jullie weer jongens!!!
1901 op een 188Liter is in mijn mening overkill maar je kan er zeker mee door. Ik heb een ca 200L met e902 werkt nu prima, wel een kantekening dat ik ook een interne filter erbij heb ( Aquael Unifilter 750 UV) met alleen 1 klein filter watje aan onderkant dan Siporax en dan Kool.

Reden is eigenlijk meer voor Helderheid van het water, aangezien ik wat stukken hout heb in mijn bak die het verkleurd. ( ook al indd aantal keren uitgekookt + ruim 3 weken inwater laten liggen).

Maar ieder heeft zo zijn mening. dat wordt een ander discussie.


Maar ik ben zeer te spreken over JBL filters, zowiezo JBL over het algemeen ook de wireless boxes van JBL :)
 
1901 op een 188Liter is in mijn mening overkill maar je kan er zeker mee door. Ik heb een ca 200L met e902 werkt nu prima, wel een kantekening dat ik ook een interne filter erbij heb ( Aquael Unifilter 750 UV) met alleen 1 klein filter watje aan onderkant dan Siporax en dan Kool.

Reden is eigenlijk meer voor Helderheid van het water, aangezien ik wat stukken hout heb in mijn bak die het verkleurd. ( ook al indd aantal keren uitgekookt + ruim 3 weken inwater laten liggen).

Maar ieder heeft zo zijn mening. dat wordt een ander discussie.


Maar ik ben zeer te spreken over JBL filters, zowiezo JBL over het algemeen ook de wireless boxes van JBL :)

Ja zo'n idee had ik al.
Er zit ook een 500 watt verwarming in dus dat is ook een flinke.
Zij hadden er discus vissen in
Mss had dat er iets mee te maken.
 
Ja zo'n idee had ik al.
Er zit ook een 500 watt verwarming in dus dat is ook een flinke.
Zij hadden er discus vissen in
Mss had dat er iets mee te maken.

200watt is prima. Ik had een tijd dat ik 28graden had met mijn 200 watt...


Maar inprincipe is het geen issue die 1901.

Ligt er wel aan welk visbestand erin doet, want die 1901 in een 188 liter zal wel veel stroming opleveren. en aantal vissen houden niet zo van stroming,,

( dit kan je inderdaad ook nog gaan beinvloeden door middel van de spraybar gaatjes iets groter maken) als je dit doet begin er met de eerste 2 a 3 en dan kijken hoe het is.

maar het is aan jou uiteraard.
 
200watt is prima. Ik had een tijd dat ik 28graden had met mijn 200 watt...


Maar inprincipe is het geen issue die 1901.

Ligt er wel aan welk visbestand erin doet, want die 1901 in een 188 liter zal wel veel stroming opleveren. en aantal vissen houden niet zo van stroming,,

( dit kan je inderdaad ook nog gaan beinvloeden door middel van de spraybar gaatjes iets groter maken) als je dit doet begin er met de eerste 2 a 3 en dan kijken hoe het is.

maar het is aan jou uiteraard.
Nou, iets groter, die gaatjes... Zelf heb ik wel een JBL e 1501 op een Rio 180 gebruikt. Daarbij gebruikte ik een spraybar over de gehele achterwand met gaatjes om de drie cm. van 3,5 mm. groot. Dat werkte overigens prima.
 
Nou, iets groter, die gaatjes... Zelf heb ik wel een JBL e 1501 op een Rio 180 gebruikt. Daarbij gebruikte ik een spraybar over de gehele achterwand met gaatjes om de drie cm. van 3,5 mm. groot. Dat werkte overigens prima.

Dat kan ook. Niet iedereen wilt een zwarte buis over gehele aquarium hebben.

Ik heb namelijk alleen die spuitmond erbij. ben daar zeer over te spreken.
 
200watt is prima. Ik had een tijd dat ik 28graden had met mijn 200 watt...


Maar inprincipe is het geen issue die 1901.

Ligt er wel aan welk visbestand erin doet, want die 1901 in een 188 liter zal wel veel stroming opleveren. en aantal vissen houden niet zo van stroming,,

( dit kan je inderdaad ook nog gaan beinvloeden door middel van de spraybar gaatjes iets groter maken) als je dit doet begin er met de eerste 2 a 3 en dan kijken hoe het is.

maar het is aan jou uiteraard.


De verwarming moet ik ev e n in de gaten houden.
Vissenbestand weet ik grotendeels al
Onderlaag: khuli's, corydoras en als het goed gaat samen 2x ancistrus (die vind mb man zo leuk ;)
Middenlaag kardinaal tetra (door de mooie kleur)
Bovenlaag bijlzalmpjes ( maar dan moet ik mn stroming wel ok hebben denk ik)

En mn vuurgarnalen niet te vergeten.
Volgens mij kan dat allemaal wel samen

Een spraybar of zo'n mond klinkt ook wel goed dat verminderd de stroming ook wel toch?
maar heb je de in en uit stroom dan aan 1 kant. Of de ene links en de ander rechts?
 
Dat kan ook. Niet iedereen wilt een zwarte buis over gehele aquarium hebben.

Ik heb namelijk alleen die spuitmond erbij. ben daar zeer over te spreken.
Je kan het ook zelf maken van transparant pvc ;)
De verwarming moet ik ev e n in de gaten houden.
Vissenbestand weet ik grotendeels al
Onderlaag: khuli's, corydoras en als het goed gaat samen 2x ancistrus (die vind mb man zo leuk ;)
Middenlaag kardinaal tetra (door de mooie kleur)
Bovenlaag bijlzalmpjes ( maar dan moet ik mn stroming wel ok hebben denk ik)

En mn vuurgarnalen niet te vergeten.
Volgens mij kan dat allemaal wel samen

Een spraybar of zo'n mond klinkt ook wel goed dat verminderd de stroming ook wel toch?
maar heb je de in en uit stroom dan aan 1 kant. Of de ene links en de ander rechts?
Spraybar verdeeld het mooi idd.
Voor je verwarming zou je ook kunnen kijken naar een inkbird controller.
Ook kleinere heaters kunnen falen in de aan stand en zo je vissen levend koken
 
De verwarming moet ik ev e n in de gaten houden.
Vissenbestand weet ik grotendeels al
Onderlaag: khuli's, corydoras en als het goed gaat samen 2x ancistrus (die vind mb man zo leuk ;)
Middenlaag kardinaal tetra (door de mooie kleur)
Bovenlaag bijlzalmpjes ( maar dan moet ik mn stroming wel ok hebben denk ik)

En mn vuurgarnalen niet te vergeten.
Volgens mij kan dat allemaal wel samen

Een spraybar of zo'n mond klinkt ook wel goed dat verminderd de stroming ook wel toch?
maar heb je de in en uit stroom dan aan 1 kant. Of de ene links en de ander rechts?


Ik heb links de uit en rechts de instroom. Maar volgens mij zou het niet uit moeten maken. maar daar ben ik geen kenner in.
 
Wij hebben dan ook geen zwarte maar een transparante buis...


aha oke. maar dan wel wat ik merk dat je viezigheid dan wel ziet.. ( ik had voorheen een superfish xpro 400) met een transparante buis, zag je veel viezigheid nml

al was ik niet zo echt te spreken over de filter. maar dat is een ander discussie :)
 
aha oke. maar dan wel wat ik merk dat je viezigheid dan wel ziet.. ( ik had voorheen een superfish xpro 400) met een transparante buis, zag je veel viezigheid nml

al was ik niet zo echt te spreken over de filter. maar dat is een ander discussie :)
Je kan zo'n spraybar zo af en toe schoonmaken... Vervuiling heb je tenslotte overal mee.
 
Ik heb de mijne van grijze elektriciteitsbuis gemaakt, door de drijfplanten zie je deze totaal niet meer, maar dat ligt er een beetje aan hoe de inrichting van de bak is.
 
Hier alleen maar JBL (5x diverse capaciteit) draaientop. De oudste is nu ongeveer 10 jaar zonder problemen aan het draaien.
 
Zou de pomp sowieso niet wegdoen als je zou besluit en om een nieuwe te kopen. Mooi als nood laten staan
 

Terug
Bovenaan