Cristal reds op 3 na dood


patty776

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2015
Berichten
2,313
Locatie
Noord-Brabant
;( kom ik net thuis van een weekendje weg heb ik van mijn 15 Cristalreds nog 3 over ;(
oorzaak nitriet in mijn bak.
ik heb 3 wkn terug een nieuwe bak opgestart met half oude zandbodem en half nieuwe zandbodem en een ingedraaide filter en aquariumwater deze 2 wkn laten draaien en toen mijn CR's overgeplaatst ik had geen nitriet meer verwacht omdat ik ook nog uit een 2 filters in aquariumwater had uitgeknepen en deze erbij gedaan.
maar nu thuis gekomen stond de nitrietwaarde op 2 dus maar gelijk een waterwissel gedaan van ruim 50%
maar kan ik hierbij nu ook het middel nitrivec gebruiken omdat het hier om garnalen gaat
 
Dat is erg jammer Patty. Tja, daar kunnen garnalen dus niet tegen.
 
Ja, Een dopje is voldoende.

Een nieuwe bak zit nog niets in,he.
Ingedraaid zit heel de bak vol bacterie.


Zonde, hoop dat goed komt.
 
nee klopt bertus maar omdat ik een gedeelte oude bodem had gebruikt en ingedraaide filter en ook nog eens 2 filters extra uitgeknepen had in aqua water en dat toegevoegd had en toen nog eens 2 wkn laten draaien had ik dit niet meer verwacht en daarom de CR's toegevoegd

maar als ik het goed begrijp mag nitrivec bij garnalen gebruikt word
 
Zeg maar een inschattingsfoutje Patty.
 
Ja, dat kan je bij de instroom er in gieten.
 
Ja, mag.. heb het tijdens de opstart wel eens gebruikt, zonder problemen.
Verder kom ik nergens geluiden tegen dat het schadelijk is voor garnalen.
 
ja wel een vervelend inschattingsfoutje
ben de eerste keer begonnen met 10 CR's waarvan het er 6 overleefd hadden nadat ik dit bakje veilig beschouwde had ik de groep aangevuld tot 15 waar er nu nog maar 3 van over zijn
ik twijfel of ik dit groepje weer ga aanvullen of dat ik kijk wie deze 3 wil opnemen en ga kijken voor een heel andere soort
 
Je kan voor een andere soort kijken, maar die zou denk ik hetzelfde zijn overkomen Pat.
Maar ja als je een andere soort leuker vindt dan kan dat natuurlijk.
 
kellemes zei:
Vind het ook vreemd.. deze nitrietwaarde zo ineens.

Niet ineens. na 14 komt hij , ondanks wat er gedaan is.
 
is het trouwens een probleem als ik deze 3 cr's bij de vuurtjes ga plaatsen omdat het eigenlijk groepsdiertjes zijn en ze nu maar met hun 3tjes zitten of maakt dat niet uit de baak met vuurtjes hier is aardig overbevolkt aan het raken denk dat er inmiddels wel een 80 in zitten
 
Tja, je zal nu iets moeten dus veel keus heb je niet denk ik.
Ze zijn natuurlijk wel duidelijk in de minderheid.
 
deze ben ik nu ook op dezelfde manier aan het indraaien maar die blijft nog een aantal weken leeg nu de enige bewoners op dit moment zijn 2 appelslakken

659362patty776_0_82_3.jpg
 
nou na vandaag gemeten te hebben staat mijn nitriet waarde onder de 0,5 mg

is het verstandig nu weer te verversen zoja hoeveel en is het dan verstandig weer nitrivec te gebruiken de druppeltest verkleurt een heel klein beetje maar niet zoveel als de 0,5 mg aangeeft
 
Zitten er nu nog bewoners in dan??
0,5 is op zich al veel beter natuurlijk maar nog lager is nog beter natuurlijk.
 
Wacht nou.tot je je plantjes hebt.
Kunnen die meehelpen.

Zou er meer aquarium grint indoen, tot 3 cm.
Wat er nu inzit, kunnen geen planten in hechten, en bacterie helemaal niet.
 
Die op de laatste foto is een ander bakje dan die de TS bedoeld Bertus. Deze op de foto is ook in de opstart maar die met de nitriet is dacht ik de andere bak waar de garnalen al inzaten.
Of word ik nu al dement misschien :D ;)???
 
het gaat niet om het bakje hierboven betrus maar ik heb er een zandbodem inzitten en die is al vrij dik aan de achterkant

833632patty776_0_82_4.jpg


776393patty776_0_82_5.jpg


het gaat om een aqua 40 in dit geval en de druppeltest verkleurt vrijwel niets maar blijft niet blank maar de verkleuring is minder dan de 0,5 mg/ltr
 
Pfff, ik dacht al dat ik malende was zeg :D ;).

Maar zitten er nu nog bewoners in Pat??
 
heb de cristals laten zitten en er zitten een paar appelslakjes in
 
Zelf zou ik de garnalen er niet in laten hoor. Je weet nu dat ze gevoelig zijn en 0,5 is nog redelijk en dat bij kwetsbare garnalen lijkt me een minder goed plan.
ik zou ze overzetten en dan de bak even met rust laten en blijven meten.
 
jessicapilon zei:
Die op de laatste foto is een ander bakje dan die de TS bedoeld Bertus. Deze op de foto is ook in de opstart maar die met de nitriet is dacht ik de andere bak waar de garnalen al inzaten.
Of word ik nu al dement misschien :D ;)???

Nou,weet ik niet? Misschien.

Beetje warrig verhaal en foto,s.
 
patty776 zei:
deze ben ik nu ook op dezelfde manier aan het indraaien maar die blijft nog een aantal weken leeg nu de enige bewoners op dit moment zijn 2 appelslakken

659362patty776_0_82_3.jpg


Dit bakje. wat is dit dan? Dun laagje zand.
 
achterkant is ruim 5 cm dik bertus
 
oke vandaag is de boel stabiel
ik kan geen nitriet meer meten en tot mijn verbazing zijn de Cristals en niet met 3 maar met 4 doorheen gekomen
vanmiddag dankzij bertus nog een aantal plantjes toegevoegd
nu blijf ik 2x daags meten hoelang moet de bak stabiel blijven voordat ik mijn groepje kan aanvullen?
 
Ik zou zeker wachten tot 4 weken na de opstart hoor.
 
Telkens meten, beter,wacht je nog zeker een week,hoor.
Beter zekerheid hebben dat alles goed is.

En pas op met erbij zetten, beter de 4 even eruit, en nieuwe erin.
Dan steeds 1 terug. dag wachten , 1 terug.

Heb het laatste bakje zeker 2 maanden in laten draaien.

Had er toch nog niets voor.
Ja, ineens de jonge sturi,s. .Dat bakje gelijk 30 % ververst en de jongen erin.
 

Terug
Bovenaan