Crossocheilus langei - Siamese algeneter


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,567
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Wetenschappelijke naam: Crossocheilus langei
Nederlandse naam: Siamese algeneter
Zuurgraad: neutraal
Temperatuur: subtropisch, tropisch
Omgang met soortgenoten: losse groepsverbanden, leeft graag in grotere aantallen
Waterlaag: onder
Herkomst: grofweg de landen Indonesië, Maleisië en Thailand

Toelichting m.b.t. de soortnaam: Afhankelijk van wie je het vraagt, kunnen er met de Nederlandse naam "Siamese algeneter" verschillende soorten bedoeld worden. Naast om de vis in dit topic (van het geslacht Crossocheilus), gaat het dan vaak om Gyrinocheilus aymonieri, Epalzeorhynchos kalopterum of Garra cambodgiensis. Om het nog ingewikkelder te maken: er circuleren voor deze vis verschillende foutieve wetenschappelijke namen. Zo zie je in de handel vaak de naam "Crossocheilus oblongus"; wetenschappelijk bekeken is dat een andere soort, die niet (structureel) in de import voorkomt. Een andere bekende naam, C. siamensis, bestaat formeel gezien niet. Toegegeven: die klinkt misschien nog wel het meest toepasselijk.


optie2.jpg
 
Omstandigheden eigen aquarium
Gezelschapsbak van ca 200 x 50 met wat planten, houtpartijen, grotjes, een verdwaalde steen, etc.. :) Draait op kamertemperatuur (20-27 gr) en een pH van 7,4. Medebewoners: garra flavatra, garra ceylonensis, ancistrus cf. cirrhosus, carassius auratus, megalechis thoracata, ctenopoma acutirostre, procambarus vazquezae.

Gedrag ten opzichte van elkaar
De 5 siameesjes die ik heb zijn over het algemeen sociaal naar elkaar. Ze zijn wat "zelfstandiger" dan echte scholenvissen, maar je ziet ze toch regelmatig samen voor een kopje koffie of om een rondje te zwemmen door de bak. Wanneer er "gevaar" dreigt (zoals druk bakonderhoud) zie je ze samenkomen als school. En schrikt één vis ergens van, dan steken ze elkaar in dat gedrag aan en duiken ze met z'n allen weg.

Ik zei "over het algemeen sociaal" omdat er in principe wel een pikorde is in de groep. En soms is dat te merken. In het verleden was vis X een tijd aan de macht en die joeg de rest dan regelmatig aan de kant, in plaats van sociaal te doen. Later werd een andere vis de baas en die is veel rustiger, die laat zich vrijwel nooit gelden. Ik heb trouwens het idee dat dominant gedrag meer plaatsvindt in de warmere maanden van het jaar.

Gedrag ten opzichte van andere aquariumbewoners
Poeslief. Ik heb ze nog nooit agressief of zelfs maar "assertief" zien doen naar andere vissen. Ze zitten op de bodem samen met garra's, die half zo groot zijn, maar die garra's zijn mooi wel de baas.

Eigen mening over de vis in zijn totaliteit
Puike bewoners des waters. Zoals gezegd tolerante vissen en ik vind ze een mooie afwisseling van gedrag vertonen. Ze passen goed bij de andere soorten die ik heb rondzwemmen. Het zijn wel relatief alerte, om niet te zeggen schrikachtige vissen. Als ik eerlijk ben vind ik dat een nadeel. Vooral ook in combinatie met hun lichaamsgrootte en de snelheid van zwemmen; je ziet daaraan echt dat het van oorsprong riviervissen zijn met (als het moet) een flinke zwemcapaciteit. En dan is zo'n aquarium al gauw een klein hok, zeker als ze ergens van schrikken en met volle snelheid weg (willen) schieten. Na twee snelle slagen vol in de remmen en anders, plof, beuken ze tegen het glas. Ik heb gemerkt dat ze rustiger werden toen ik meer schuilplekken toevoegde in de vorm van gestapelde stukken hout. Maar dat neemt in feite niet de "instinctieve basis" weg; het blijven alerte dieren.

Ondanks, dus, dat ik het mooie vissen vind: ik zou ze zelf niet snel meer aanschaffen. En nogmaals, niet omdat het geen coole vissen zijn. Maar omdat ik denk dat ze uiteindelijk onvoldoende tot hun recht komen in mijn bak. Mocht iemand met een nog groter aquarium dit lezen: je mag ze evt van me overnemen. (Maar tot die tijd geniet ik er zeker nog van!)

Ervaring met de kweek van deze vis
Habe ich nicht. Naar verluidt is dat in een thuisaquarium een mission impossible.


Hier zitten ze op/rondom hun favoriete houten schuilplaats. 🙃

20210204_144402.jpg
 

Terug
Bovenaan