:cry: Stoppen?!?!?!


W

Wnvw

Guest
Goedemiddag,

Met pijn in het hart zit ik te denken aan stoppen met mijn geliefde hobby. Al sinds ik weet heb ik vissen. Vooral goudvissen e.d maar ook een aantal tropische bakken gehad. Om wille van veiligheid voor een van de kinderen ontkom ik er eigenlijk niet meer aan om de vijver maar mogelijk ook het binnen aquarium weg te doen. Binnen heb ik de CO2 er al af gehaald maar daarmee is het gevaar van slopen nog niet weg.

De vijver bestaat uit een Oase 6000 filtersysteem met pomp. 5 koi vissen en een aantal shubunkin en goudvissen die over zijn overgewaaid van de buren die al eens stopten.

Voor de binnenbak is het een Rio 350 met Juwel Helialux geregelde verlichting, werwarming, intern 1000 liter/uur filter en Eheim 2222 filter waar de CO2 in mee liep. Die laatste is nu buiten werking en circuleerd alleen maar over het filtermateriaal. Wel een nagenoeg volle CO2 10 liter fles, dupla regelaar en reactor en pH regeling heb ik staan en kan zo worden aangesloten.

Gezien de liefde voor de vissen zoek ik naar een goed huis en/of wil ik ze verkopen? Echter heb ik dit nog nooit gedaan dus ben ik op zoek naar advies of iemand die het over wil nemen.

Let wel. de kogel is nog niet helemaal door de kerk maar de deur begint wel steeds verder open te staan :cry:

Groetjes, Willem
 
Mocht je het van de hand willen doen dan kun je een topic openen in de sectie aangeboden ;)
 
Vijver snap ik maar Rio weg doen ivm slopen door kinderen?
Kwestie van goede opvoeding toch?

Maar goed misschien heb ik wel interesse in die CO2 fles.
Ligt een beetje aan de maat van dat ding en hoeveel je ervoor wil hebben. En ook tot hoelang die nog gekeurd is.
 
Als de prijs juist is voor de gehele cO2 systeem. wil ik het miss overnemen in zijngeheel.
PB is wellicht handig :)
 
Beste mensen het verkopen van spullen is hier niet de bedoeling dus bij interesse graag alles via de pb regelen. Posten die hier toch over gaan zullen worden verwijderd zonder verdere mededeling.
 
Beste mensen het verkopen van spullen is hier niet de bedoeling dus bij interesse graag alles via de pb regelen. Posten die hier toch over gaan zullen worden verwijderd zonder verdere mededeling.
KIJK :)
Als de prijs juist is voor de gehele cO2 systeem. wil ik het miss overnemen in zijngeheel.
PB is wellicht handig :)

:D
 
Snap wat je zegt Rjoemman. Maar kind met mogelijk autisme spectrum stoornis is niet te houden want hij heeft het niet door als hij in zo'n bui komt. Denk aan een bokser die door het lint gaat. Die vouwt een deur zonder problemen op...

CO2 is een fles van een ruil systeem van de slijter. Die gaan in de roulatie dus altijd gekeurd. Er zit wel 120 euro statiegeld op. De fles is zo'n 60 a 70 cm hoog en iets van 20 breed.
 
De vijver zou ik ook geen moment over twijfelen.
Die moet dicht of een zandbak worden.

Maar de bak in huis hoeft echt niet hoor.
Zo'n bak valt echt niet zomaar om
Ook een enthousiaste klap met een kinderhandje tegen het glas wordt wel overleefd .
Neem dat maar aan van iemand die twee van die dragondertjes uit de buurt van zijn aquarium heeft trachten te houden.

Wel heb ik de apparatuur even in een kastje gebouwd (gewoon een Leen Bakker kastje waar alles in paste) met zo'n kinderveilige sluiting op het deurtje.

Edit: Oh, kind met autisme. Dat verandert de zaak
 
Dag Willem,

Wat een lastige situatie! En ik las ook snel iets over het autisme spectrum. Dan kan je met alle goede bedoelingen gaan “opvoeden” maar een uitbarsting is niet te voorkomen, hoe goed je alles ook (wilt) doen. Ik snap je dilemma!
En al hebben mijn kinderen geen autistische stoornis, ook hier hangt er wel eens een peuter aan de bak wanneer mama net zit te plasseN en is er wel eens een platy uitgevist terwijl ze weten dat dat echt niet mag.

ik kan je geen advies geven over wat je moet doen. Maar ik hoop dat julliE er een weg in vinden en dat het voor je kind misschien nog wel een rustgevend iets kan worden, aquaria en verzorging.
Vijvers vind ik zelf altijd erg spannend met kindjes, daar ze ook niet gaan spartelen of roepen, nee ze verdrinken gewoon ?. Dus die zou ik zelf dichtgooien met mijn altijd ontsnappende en drukke kinderen hihi.

veel succes!!!!
 
Dank je voor het begrip. Jullie konden ook niet weten dat dit speelde. Maar ja. Nu moet ik wel heel goed nadenken over wat te doen. De vijver is denk ik het belangrijkste...
 
Ik ben geen psycholoog ofso. ik heb wel 2 neefjes met Autisme. en als ze bij mij zijn, zijn ze helemaal zen als ze naar de vissen kijken.
begreep wel dat het helpt.
 
heeft een aquarium juist geen toegevoegde (lees: rustgevende) waarde in dit geval?

Behalve ervoor zorgen dat de kastjes niet zo open te maken zijn, zie ik niet zo’n probleem?

De vijver zou ik wel weg doen, maar dat heeft niks met het autisme verhaal te maken maar gewoon omdat ik de combinatie kleine kinderen en vijvers opzich al niks vind;))
 
heeft een aquarium juist geen toegevoegde (lees: rustgevende) waarde in dit geval?

Behalve ervoor zorgen dat de kastjes niet zo open te maken zijn, zie ik niet zo’n probleem?

De vijver zou ik wel weg doen, maar dat heeft niks met het autisme verhaal te maken maar gewoon omdat ik de combinatie kleine kinderen en vijvers opzich al niks vind;))
Dit is precies wat ik ook denk ja,
Thnx :)
 
Bij sommige kinderen werkt dat niet zo nee, als ze bij een ander zijn kan het rustgevend zijn maar als dat standaard is hoort het bij het huis en is niet meer rustgevend, als zo'n kind een woedeaanval krijgt en wat in zijn / haar handen heeft kan dat overal heen gaan dus ook mogelijk door je aquarium heen, (heeft mij al 2 tv's gekost door de jaren heen) vergeet niet dat zo'n kind alle kracht erop zet, dat kan zelfs een probleem zijn voor een volwassene.
 
Bij sommige kinderen werkt dat niet zo nee, als ze bij een ander zijn kan het rustgevend zijn maar als dat standaard is hoort het bij het huis en is niet meer rustgevend, als zo'n kind een woedeaanval krijgt en wat in zijn / haar handen heeft kan dat overal heen gaan dus ook mogelijk door je aquarium heen, (heeft mij al 2 tv's gekost door de jaren heen) vergeet niet dat zo'n kind alle kracht erop zet, dat kan zelfs een probleem zijn voor een volwassene.

Vertel mij wat Gwen had toen ze een jaar of 3 was ook veel van die buien en dan kon je als volwassene haar amper in bedwang houden. Als ze in zo n bui met iets gooien dan ontzien ze je bak echt niet met alle gevolgen van dien. Gelukkig kan ze nu redelijk met het autisme omgaan en is het een stuk beter maar goed geen kind is gelijk.
 
Misschien een hele stomme optie hoor. Maar een soort van plexiglas scherm voor het hele aquarium (met 5 cm ruimte ertussen zodat het kan meebuigen bij impact). En die vastzetten aan de muur oid? Na de Corona crisis zijn er vast veel schermpies Te vinden op mp ?
 
Was handiger geweest om in het eerste bericht toe te lichten over dat slopen mbt autisme.
Dan waren alle reakties er onder waarschijnlijk niet zo ontstaan.
 
Was handiger geweest om in het eerste bericht toe te lichten over dat slopen mbt autisme.
Dan waren alle reakties er onder waarschijnlijk niet zo ontstaan.
Niet iedereen wil bij voorhand over dit soort dingen kwijt. niemand doelt op iets kwaads of kritiek naar TS toe. wij allen proberen hem te helpen, om toch te kijken naar een optie die eventueel wel werkt.
Ik weet dat kinderen/volwassenen met autisme niet makkelijk is. Ik maak het mee bij mijn neefjes. kan je vertellen het is niet even zeggen foei mag niet nee straf en klaar.
Ze krijgen soms zwart voor hun ogen en dan kan jij als ouders roepen wat je wilt of een tik op de hand geven, maar daar hebben ze maling aan. ze gaan net zo hard door. en door dat je antwoord geeft op hun gedrag gaan ze nog verder. thans zo maak ik het mee.

Wat Ton aangeeft klinkt ook logisch. Aquarium van mij is rustgevend voor mijn neefjes. maar zou best kunnen dat als zij zelf een aquarium hebben dat het averechts werkt. geen idee. klinkt wel logisch. Maar goed de ene autistisch kind is de ander niet. Plus daarbij autisme is heel breed dus dat wilt ook niet zeggen dat zoals ADHD dat ze onwijs druk zijn dat als je een kind in een Autisme "hokje" plaatst dat ze hetzelfde symptomen hebben uiteraard

Is niet makkelijk.
 
Niet iedereen wil bij voorhand over dit soort dingen kwijt. niemand doelt op iets kwaads of kritiek naar TS toe. wij allen proberen hem te helpen, om toch te kijken naar een optie die eventueel wel werkt.
Ik weet dat kinderen/volwassenen met autisme niet makkelijk is. Ik maak het mee bij mijn neefjes. kan je vertellen het is niet even zeggen foei mag niet nee straf en klaar.
Ze krijgen soms zwart voor hun ogen en dan kan jij als ouders roepen wat je wilt of een tik op de hand geven, maar daar hebben ze maling aan. ze gaan net zo hard door. en door dat je antwoord geeft op hun gedrag gaan ze nog verder. thans zo maak ik het mee.

Wat Ton aangeeft klinkt ook logisch. Aquarium van mij is rustgevend voor mijn neefjes. maar zou best kunnen dat als zij zelf een aquarium hebben dat het averechts werkt. geen idee. klinkt wel logisch. Maar goed de ene autistisch kind is de ander niet. Plus daarbij autisme is heel breed dus dat wilt ook niet zeggen dat zoals ADHD dat ze onwijs druk zijn dat als je een kind in een Autisme "hokje" plaatst dat ze hetzelfde symptomen hebben uiteraard

Is niet makkelijk.
Op het moment dat je zegt aquarium moet weg want kind sloopt het: sorry maar dan kan je zo'n reaktie van mij hierboven verwachten.

Of je zegt niks over het kind en gewoon ik stop met de hobby en dan is er niets aan de hand.
Nu wordt een situatie voor de helft geschetst waar een ander alle kanten mee op kan.
 
Meedenken wordt ook echt gewaardeerd hoorm. Maar de jongen heeft in een “Black Out“ zoveel ongecontroleerde kracht dat een stoel wordt opgepakt en door de ruit gaat. Een autodeur wordt omgevouwen (Letterlijk), een volwassen man knock out geslagen enz enz enz. Daarom is de CO2 al afgekoppeld. Mijn adviesvraag was ook niet direct om een oplossing om het veilig het te houden/krijgen. Maar als ik de boel wil beeindigen, wat ik nog steeds niet hoop, hoe pak ik dat op een nette manier aan. De vissen zijn prio 1 daarin.
 
Op het moment dat je zegt aquarium moet weg want kind sloopt het: sorry maar dan kan je zo'n reaktie van mij hierboven verwachten.

Of je zegt niks over het kind en gewoon ik stop met de hobby en dan is er niets aan de hand.
Nu wordt een situatie voor de helft geschetst waar een ander alle kanten mee op kan.
Ja daar ben ik eens met je.

Maar dan nog is elk kind is anders. al labelen ze wel heel snel een sticker met ADHD of Autisme hier in NL.

Maar goed iemand zegt zoiets met een reden. het zou indd duidelijker zijn geweest dat als hij aangaf direct dat het om autisme gaat. maar je staat er ook niet mee te koop.
 
Meedenken wordt ook echt gewaardeerd hoorm. Maar de jongen heeft in een “Black Out“ zoveel ongecontroleerde kracht dat een stoel wordt opgepakt en door de ruit gaat. Een autodeur wordt omgevouwen (Letterlijk), een volwassen man knock out geslagen enz enz enz. Daarom is de CO2 al afgekoppeld. Mijn adviesvraag was ook niet direct om een oplossing om het veilig het te houden/krijgen. Maar als ik de boel wil beeindigen, wat ik nog steeds niet hoop, hoe pak ik dat op een nette manier aan. De vissen zijn prio 1 daarin.


1. Vissen
Kan je via hier bij je juiste sectie plaatsen
Kan je via Marktplaats verkopen
je kan het proberen bij kennissen die een vijver heeft plaatsen ( vijvervissen)
- er is een nieuw website zag ik via FB waar je ze kan plaatsen https://aquariumenvismarktplaats.nl/

2. Hardware
Marktplaats
Hier
of kennissen

en ga zo maar door
 
Hoi W

Je slaat imo een optie over.

Er komt een dag en dat klinkt misschien hard of koud (iig niet zo bedoeld), dat de kleine niet meer thuis of in je huis woont (nee ik weet niks van je/de situatie, ga ook nergens op speculeren) maar die dag gaat wel komen.

Dan is het je van harte gegund dat je je hobby weer kunt oppakken, en rustig aan weer gaat opbouwen.
Want aan je opsomming te zien ben je er wel één die er vol voor gaat, prachtige spullen met alleen maar de best mogelijke setting te creëren

De boel steriliseren uitpakken en conserveren en de hele bubs in de opslag op zolder of wat je mogelijkheden ook maar zijn
 
Hoi W

Je slaat imo een optie over.

Er komt een dag en dat klinkt misschien hard of koud (iig niet zo bedoeld), dat de kleine niet meer thuis of in je huis woont (nee ik weet niks van je/de situatie, ga ook nergens op speculeren) maar die dag gaat wel komen.

Dan is het je van harte gegund dat je je hobby weer kunt oppakken, en rustig aan weer gaat opbouwen.
Want aan je opsomming te zien ben je er wel één die er vol voor gaat, prachtige spullen met alleen maar de best mogelijke setting te creëren

De boel steriliseren uitpakken en conserveren en de hele bubs in de opslag op zolder of wat je mogelijkheden ook maar zijn

Je vergeet dan de kitnaden, zal die dan nog lekvrij zij ?
 
Mijn aquarium heeft zeker 20 jaar op zolder gestaan.
Was helemaal niets mis mee toen ik hem weer vulde
 
Ja idd, heb vandaag een aquarium getest die 10 jaar in de berging heeft gestaan en de laatste vijf jaar in de tuin stond met kruiden erin. Lekke bodem. Nieuwe plaat op de bodem gekit en dat kreng is gewoon verder nog lek vrij! Maar goed, niet alle wijnen rijpen goed, je neemt wel een risico. Zeker als het 350 L is en niet 54 L zoals in mijn geval ?
 
En het aquarium op een andere plek? Waar kind er niet bij kan? Wellicht dat je daar iets in kan maken dat je toch van de vissen kunt blijven genieten.
 
Wat vervelend dat je met dit probleem zit, maar het is een begrijpelijke keuze. Mijn ouders hebben hun zeebak weggedaan toen wij klein waren vanwege iets met een kleine lekkage en de riskante combinatie van water + elektrisch spul + kinderen. Kinderen kunnen heel onvoorspelbaar en onvoorzichtig zijn en ik kan me goed voorstellen dat het dan beter is om het aquarium weg te halen.
Mijn buren hebben over hun vijver een soort stevig metalen rooster geplaatst zodat de kinderen (en reigers) er niet in kunnen, zou dat misschien een optie zijn?
 
Waarom de vijver weg doen? zelf heb ik het opgelost met een hek, 1.10 m hoog en verticale spijlen (zelfde principe als een traphekje);

EEDF9D7C-5ED7-4E1E-A386-FAA8C20DE5EB.jpeg

 
Toen ik klein was hebben mijn ouders ook een groot metalen rooster op de vijver gezet. Deze was zo stevig, dat mijn vader er makkelijk overheen kon lopen. En de vissen waren nog steeds goed zichtbaar.

Misschien kun je je aquarium verplaatsen naar een minder begaanbare plek, zoals een zolder of iets dergelijks, waar je kind eventueel niet kan komen door een hekje. Verder wens ik je veel succes met het bedenken wat het beste is voor jouw vissen en kind!
 
Ik lees een hoop goede ideeën hier, moet ik zeggen!
 
Wat fijn dat jullie zo meedenken. Geeft me wel weer een beetje moet al ben ik bang dat niks hem echt kan tegenhouden. De sloopdrang is zeer groot als hij een bui heeft. Zoals ik al zei. de deur uit een auto (avensis) ombuigen... Spijlen, hekken roosters... Ik heb er niet zo'n vertrouwen in. En dat komt ook omdat als je iets monteert om er niet bij te kunnen hij het juist gaat doen. Dus ik denk dat m.b.t. de vijver er echt geen oplossing is. Wel al wat rondgebeld en ik heb iemand gevonden die de koi's wil verzorgen. :).

Het binnen aquarium heb ik besloten te gaan verplaatsen naar de zolder kamer/kantoor. Niet waar ik hem wil hebben maar wel waar hij het veiligste staat. En daar zit ik deze tijd ook weer wat vaker.

Dank jullie allemaal voor jullie hulp en mij weer een beetje on track te krijgen. Zat er best wel even doorheen. (Ik moet hier vaker zijn :)
 

Terug
Bovenaan