Wat is er nieuw

Crypto gaat opeens hard achteruit

• Onderwerp starter Onderwerp starter navyblueboss
  • Startdatum Startdatum
N

navyblueboss

Guest
Mijn crypto heeft sinds vanmorgen op zeker 1/3 van zijn bladeren lelijke plekken en gaten. Gistermiddag was er nog niks aan de hand, ik kijk vanmorgen in de bak en zie dit (foto).

Bijna 1/3 van de blaadjes heeft dit dus, een soort beurse plekken. Er vallen ook uiteindelijk gaten in.

Heeft iemand enig idee hoe dit in 1 dag tijd kan gebeuren?

Ik heb sinds zondag niks aan de bak veranderd (qua waterwissel) en verzorg de bak hetzelfde als de afgelopen tijd. Wel heb ik eergisteren de co2-toevoer minimaal gekort. Het blijft een kleine schatting (druppeltests) maar ik denk van 25 naar 20 ppm. Is dit misschien de oorzaak?

Vind het vooral opmerkelijk hoe snel dit is gebeurt.
IMG_1995_zpsb4ea354e.gif

(sorry voor de donkere foto)

Zet jij je waterwaarden eens hier neer.
Nu mogen wij raden wat het is.

Crypto's zijn vrij gevoelig voor milieu veranderingen,die overgens niet door u zelf hoeven te zijn veoorzaakt.
Zou wel even je nitraat testen.10 tot 15 ppm p.l. is al ok�.
Aangetast blad verwijderen.
Vaak komen ze dan weer snel terug.
succes.

Die verandering in co2 is ook erg klein en deze plant is ook zeker niet zo erg co2 behoeftig.
Wellicht handig als je even de andere waarden kunt posten.
Zijn het soort slijmplekken die ontstaan en gebruik je ook kleibolletjes??

Ik ben zelf 2 maanden terug van plantenvoeding veranderd. Dit heb ik ook aan mijn Crypto gemerkt, maar nu geeft hij heel veel nieuwe bladeren inmiddels.
Komt denk ik wel weer goed.

Ik test niet, op PH en KH na dan. PH is nu 7 en KH 8.

Maar dan kijk ik het wel even aan wat er gebeurt. Heb al een hoop beschadigde bladeren verwijderd maar ze blijven nog wel bijkomen. Tot hoever mag ik gaan met wegsnoeien? Er moet toch zeker wel een blad of 10 blijven zitten denk ik?

Gr Mike

welke vissen of overige bewoners zitten erin

zo snel lijkt me sterk dat het door een voedingsprobleem komt

10 maal Brigittae en 10 maal kardinaal garnaaltjes. Verder wat slakjes, maar die kun je op een hand tellen.

Ze lijken nu echt wel aan het doodgaan moet ik eerlijk bekennen. Het zijn er twee, en bij allebei zitten er denk ik nog een stuk of 15 goede bladeren. De rest is allemaal naar de knoppen.

Rest van de bak gaat nog super, niks aan te zien verder.

Alle kapotte blaadjes weggeknipt, hield er echt 5 aan de ene en 8 aan de andere over. Hij lijkt zich nu te herstellen, er zijn al een heleboel kleine scheutjes zichtbaar.

Dat zijn zo te zien bovenwaterbladeren, die gaan dood onderwater, deze crypto heeft bovenwater wat ronde bladeren, en onderwater krijgt die wat andere soort balderen die zijn wat spitser. Bovenwaterbladeren gaan altijd dood naar tijdje, zullen verslijmen, als je plant aangeslagen is zullen de nieuwe onderwaterbladeren het gewoon overnemen.

Om dat met zekerheid vast te stellen heb ik de volledige naam nodig van je crypto en/of wat meer en betere foto's van hele plant en van aantal balderen.

Edit/
Ik heb hier crypto al meer dan twee jaar in een volledig luchtdicht afgesloten 1 liter maatbeker staan in wat potgrond, helemaal onder algen zit de beker(niet de crypto maar wand van de beker), maar crypto overleeft het gewoon en ziet er vrij gezond uit. 🙂

Crypto zijn erg sterk, hebben wel wat voeding nodig dat wel maar gaan niet zomaar dood, zelfs al verliezen ze alle bladeren(wat wel eens voorkomt na het planten/verplaatsen) zolang wortels maar gezond zijn komen ze weer op. Wortels is ook hun zwakheid, ze hebben speciale omgeving nodig, zuurstof arm en in symbiose met bacteri�n . Verplaatsten van vinden ze meestal niet zo fijn, aanslaan kan wel eens verkeerd gaan.

Bodem moet ook niet te arm zijn, plaats er wat voeding dicht in buurt bij, omdat ze bodem zelf bewerken en bacteri�n groei bevorderen door zuurstof via de wortels naar naar de bacteri�n te brengen in de bodem, door de bacteriegroei zal de bodem niet veel doorstroming hebben en voeding toevoer kan dan wel eens probleem worden, zeker als je gewoon zand gebruikt, daar zit niks in en vloeibare plantenvoeding komt niet altijd bij de wortel. Crypto neem meeste van zijn voeding op via de wortel, kunnen bijna niks opnemen via de bladeren.

Precies Peter...zat hier ook aan te denken..overgang van bovenwatervorm naar onderwatervorm.

Bij mij hangen ze los in de bak, zien er glorieus uit.
Beste niet in de bodem zetten,maar gewooon los. met een ceramiekje.

pardon,op 2 gaatjes na.

Bertus, dat werkt inderdaad ook goed, maar moet je ook willen en mooi/leuk vinden. Zolang wortels maar aanvoer hebben van wat voeding gaat het meestal goed is mijn ervaring met crypto's kweken. Op zeer grof grind met bodem drain doen ze het ook uitstekend op alleen vloeibare plantenvoeding. Maar in zeer schalen compacte bodem waar helemaal niks inzit zoals zand gaat het wel eens mis als je alleen vloeibaar gebruikt, of helemaal niks.

Edit/
Voor de duidelijkheid ik denk niet dat voedingsprobleem is hoor, dat is maar wat extra achtergrond informatie voor de toekomst.

Weet bijna zeker dat bovenwaterbladeren zijn, daar zet ik mijn geld als eerst op in. 🙂

Horen ook op hout te zitten,niet in de bodem.
Daar halen ze voedsel uit het water.

Bertus zei:
Horen ook op hout te zitten,niet in de bodem.
Daar halen ze voedsel uit het water.

Je verwart nu Anubias(of andere soort, javavarens, etc) met Cryptos, crypto's zijn echte bodem planten, hele velden staan ermee vol langs en in stroompjes. 😉

Edit/
Maar ook Anubias en javavarens groeien eigenlijk in de bodem van nature, alleen wortelstok niet. Ik kweekte zowel javavarens als anubias in potgrond in bakje die afgedekt was, bovenwater dus, groeide als de beste. 🙂

Ja ik denk dat Bertus even een soortje verward hoor.
Ach ja kan de beste gebeuren he 😉

Google maar eens op: "wild Cryptocoryne in stream"

Zie je in wat voor grote groepen deze planten groeien, prachtig om te zien. Toen ik nog website aquabiotoop beheerde had ik veel contact met mensen Azi� en heb daar vaak foto's van gezien als ze middagje langs "sloten" en "stroompjes" gingen zoeken naar visjes en planten. Soms letterlijk langs drukken weg, net zoals we hier ook sloten hebben langs wegen, hier zwemmer er voorntjes in bij hun de visjes die wij soms in ons aquarium hebben. 🙂

Tsssss.niks gezegt.
Zien er inderdaad anders uit.
Heb teveel gezegt,trek ik nu terug.

Peter_w zei:
Dat zijn zo te zien bovenwaterbladeren, die gaan dood onderwater, deze crypto heeft bovenwater wat ronde bladeren, en onderwater krijgt die wat andere soort balderen die zijn wat spitser. Bovenwaterbladeren gaan altijd dood naar tijdje, zullen verslijmen, als je plant aangeslagen is zullen de nieuwe onderwaterbladeren het gewoon overnemen.

Om dat met zekerheid vast te stellen heb ik de volledige naam nodig van je crypto en/of wat meer en betere foto's van hele plant en van aantal balderen.

Edit/
Ik heb hier crypto al meer dan twee jaar in een volledig luchtdicht afgesloten 1 liter maatbeker staan in wat potgrond, helemaal onder algen zit de beker(niet de crypto maar wand van de beker), maar crypto overleeft het gewoon en ziet er vrij gezond uit. 🙂

Crypto zijn erg sterk, hebben wel wat voeding nodig dat wel maar gaan niet zomaar dood, zelfs al verliezen ze alle bladeren(wat wel eens voorkomt na het planten/verplaatsen) zolang wortels maar gezond zijn komen ze weer op. Wortels is ook hun zwakheid, ze hebben speciale omgeving nodig, zuurstof arm en in symbiose met bacteri�n . Verplaatsten van vinden ze meestal niet zo fijn, aanslaan kan wel eens verkeerd gaan.

Bodem moet ook niet te arm zijn, plaats er wat voeding dicht in buurt bij, omdat ze bodem zelf bewerken en bacteri�n groei bevorderen door zuurstof via de wortels naar naar de bacteri�n te brengen in de bodem, door de bacteriegroei zal de bodem niet veel doorstroming hebben en voeding toevoer kan dan wel eens probleem worden, zeker als je gewoon zand gebruikt, daar zit niks in en vloeibare plantenvoeding komt niet altijd bij de wortel. Crypto neem meeste van zijn voeding op via de wortel, kunnen bijna niks opnemen via de bladeren.

Dank voor deze heldere uitleg! Dank denk ik dat het wel eens door verplaatsing kan komen. Heb een klein beetje lopen rommelen in mijn bak en heb (omdat er een steen uit ging) ze een centimeter verplaatst, en daarna weer terug geschoven. Geprobeerd dit met bodem en al te doen, maar daar zal het dan wel een klein beetje mis zijn gegaan. Verder nog wat aan te doen? Ik kan eventueel kno3, po4, of sporen injecteren in de grond...?

Ook nadat ik groot gedeelte van de beschadigde blaadjes heb afgeknipt gaan ze achteruit. Vandaag weer paar kapotte bladeren bijgekomen

Na een tip op een engels forum de crypto eruit gehaald, opnieuw in stukjes verdeeld, wortels ingekort, grond op de plaats waar je ze wil planten een beetje omwoelen, en geplaatst. Ben benieuwd of hij opnieuw aan zal slaan!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan