Crypto in 24 uur helemaal glazig geworden?


Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Berichten
443
Leeftijd
30
Locatie
Zuid Limburg
Ik kom vanmiddag thuis en ik zie een crypto helemaal slap en glazig geworden. Dit was gisteren nog niet?
Hij staat al een half jaar in mijn 54L Aquatlantis garnalenbakje samen met Levermos en Anubias die het beide nog goed doen. En opeens is de crypto op 24 uur glazig :O
Kan ik deze nog redden denken jullie? Wellicht een nieuw kleibolletje proberen maar wil eigenlijk mijn garnalen aquarum niet teveel belasten, mocht het een keer omhoog komen.

IMG_2296.jpg
 
Geen paniek en rustig gaan laten. Desnoods de vergane bladeren verwijderen. Ik heb ze ook in de bak en 2 wk geleden werd de helft ook glazig zoals bij jou en van de een op andere dag zie je weer nieuw blad verschijnen. Dit doen ze soms is mijn ervaring.
 
Misschien dome vraag maar gebruik je vloeibare Carbo van Easy-life of sachem uit een flesje ?
 
Geen paniek en rustig gaan laten. Desnoods de vergane bladeren verwijderen. Ik heb ze ook in de bak en 2 wk geleden werd de helft ook glazig zoals bij jou en van de een op andere dag zie je weer nieuw blad verschijnen. Dit doen ze soms is mijn ervaring.
Nog maar even wachten met een kleibolletje toevoegen dan?
Geef namelijk alleen een millilitertje All-In-One af en toe, ivm mossen en anubias.
Misschien dome vraag maar gebruik je vloeibare Carbo van Easy-life of sachem uit een flesje ?
Nee hoor, hier gaat alleen af en toe een beetje All-In-One in. Doe dit al een half jaar zo. Daarom juist dat ik het wel vreemd vond :)
 
Cryptocorynes zijn eigenlijk best gevoelige planten. Door een verandering in je bak kunnen ze van de een op andere dag reageren door te verslijmen. Dat kan van alles zijn. Een andere temperatuur, ander licht, een verplanting of sterk wisselende bemestingen en zelfs een te grote waterverversing kan tot zo'n reactie leiden. De wortels, wortelstokken eigenlijk moeten dan weer uit gaan lopen. Eigenlijk moet je voor het houden van Cryptocorynes zorgen voor een zo groot mogelijke gelijkmatige omgeving. Wel is het zo dat de verschillende soorten ook in verschillende mate kunnen reageren.
 
Ik moet zeggen dat ik in de bak weinig verander qua waarden en voeding maar toch gebeurt het zo af en toe dat ze verslijmen. Dus ja ook bij geen of weinig veranderingen zie ik het soms gebeuren maar ze zijn erg snel weer op volle sterkte terug.
 
Ik zie dit ook bij de door mij in de bak geplaatste dwerg amazone zwaardplant,latijnse naam weet ik even niet.Ik hou het maar op acclimatisatie
 
Ik zie dit ook bij de door mij in de bak geplaatste dwerg amazone zwaardplant,latijnse naam weet ik even niet.Ik hou het maar op acclimatisatie

Tja ik wist nooit dat er meerdere soorten van waren maar via Ben weet ik nu dat er 3 zijn dacht ik.
 
Dit zouden de 3 moeten zijn:

Echinodorus grisebachii 'Amazonicus' dan heb je de Echinodorus grisebachii 'Bleherae' en tenslotte de Echinodorus grisebachii 'Tropica'
 
Dit zouden de 3 moeten zijn:

Echinodorus grisebachii 'Amazonicus' dan heb je de Echinodorus grisebachii 'Bleherae' en tenslotte de Echinodorus grisebachii 'Tropica'
Er zijn er zelfs wel meer; Echinodus grisebachii ofwel Echinodorus bleherae Rajaj. Echinodorus grisebachii var.minor. En, ik dacht, maar ben hier niet zeker van, hoort de Echinodorus parviflorus hier eigenlijk ook nog bij. Waarschijnlijk zijn er ook wel weer kweekvormen bij gekomen die ik ook allemaal niet ken. Dan zijn er ook nog al eens veranderingen van indelingen wat ook nog wel een verwarrend kan werken. Zoals bijvoorbeeld tussen Echinodorus en Helanthium. Met name de bolivianum soorten. Maar goed, die hebben weer niets te maken met de grisebachii soorten.
 
Nou die 3 waren al verwarrend voor me Ben maar nu ben ik nog meer de kluts kwijt ;)



Klopt dat las ik ook vandaag toen ik op de soort googelde.

Dat heb ik ook wel, John. Planten hebben mijn interesse. Ik doe mijn kennis vaak op doordat ik de sites van aanbieders nogal eens bezoek. Daar zie je dan zoveel kweekvormen die ik, zo merk ik, steeds slechter opsla in mijn hoofd. De oudere vormen ben ik beter in thuis maar ja, zodra er dan een andere indeling volgt ben ik ook even de kluts weer kwijt. Maar de grote lijnen hou je toch wel vast op deze manier.
 
Dat heb ik ook wel, John. Planten hebben mijn interesse. Ik doe mijn kennis vaak op doordat ik de sites van aanbieders nogal eens bezoek. Daar zie je dan zoveel kweekvormen die ik, zo merk ik, steeds slechter opsla in mijn hoofd. De oudere vormen ben ik beter in thuis maar ja, zodra er dan een andere indeling volgt ben ik ook even de kluts weer kwijt. Maar de grote lijnen hou je toch wel vast op deze manier.

Komt misschien ook wel doordat we geen 18 meer zijn :D ;)
 

Terug
Bovenaan