Wat is er nieuw

Crypto snoeien

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
Ik heb enkele Cryptocoryne's in mijn aqua staan die wat te groot worden.

Kun je gewoon de blaadjes afknippen die te groot zijn?

Verdwijnt de steel dan vanzelf wel na enkele dagen?
(Soms lukt het niet de steel volledig af te knippen).

De Crypto ondervindt er verder geen hinder van dat er zo nu en dan gezond blad met steel afgeknipt gaat worden om hem zo wat kleiner te houden?

Hij wordt zeker te hoog??
Dan kun je die blaadjes wel wegknippen en dan zo dicht mogelijk naar de bodem. Als ik een blad wegknijp blijft er ook regelmatig een stukje steel staan dus.

Als hij in omvang te groot zou worden kun je hem vaak wel scheuren.

Dat bedoelde ik inderdaad 🙂

Hij is hoog, maar ook breed.

Ik haal hem liever niet uit de bodem, want dan bestaat de kans dat hij gaat verslijmen en dat zou zonde zijn.
Daarom knip ik de blaadjes liever weg.

Ik heb de ervaring dat wanneer je hem in dezelfde bak terugplaatst dat dit wel goed gaat.
Ik heb een poosje terug (3 jaar al) wat ellende gehad met de opstartalg waar ook de crypto van te lijden had. Af en toe hield ik deze er even uit om goed schoon te kunnen vegen en dat had verder op geen van de 4 invloed.
Maar wanneer je deze plant in een bak zet met andere waarden dan kan het wel gebeuren dat hij verslijmen gaat.
Soms ontkom je er niet aan om hem wat kleiner te maken.

Uiteindelijk zal hij er vast wel een keer uit moeten, maar voorlopig doe ik het wel met het afknippen van blad.

Zolang dat gaat kun je dat ook doen hoor.
Een teken dat de plant het goed doet in ieder geval.

Ik lees heel vaak dat crypto's niet tegen verplaatsen zouden kunnen, maar heb dit toch diverse keren gedaan zonder enig probleem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan