Wat is er nieuw

Crypto van submerse naar emerse?

• Onderwerp starter Onderwerp starter navyblueboss
  • Startdatum Startdatum
N

navyblueboss

Guest
Zoals we allemaal weten worden veel plantjes emerse gekweekt. Wanneer ze dan het aquarium in gaan hebben ze daar vaak even onder te lijden.

Nu vroeg ik mij dus af, aangezien ik daar niks over kan vinden, of dat ook andersom kan doen? Kan ik een crypto uit mijn aquarium plots emerse laten groeien terwijl hij al maanden submerse staat?

Gr Mike

Dat kan mits je dit geleidelijk doet. Dus eerst in zeer vochtige lucht houden.

Kan je niks vinden ??? Dan heb je waarschijnlijk niet (goed) gezocht. Hoe is je Engels ???

Kijk dan hier maar eens

navyblueboss zei:
Zoals we allemaal weten worden veel plantjes emerse gekweekt. Wanneer ze dan het aquarium in gaan hebben ze daar vaak even onder te lijden.

Nu vroeg ik mij dus af, aangezien ik daar niks over kan vinden, of dat ook andersom kan doen? Kan ik een crypto uit mijn aquarium plots emerse laten groeien terwijl hij al maanden submerse staat?

Gr Mike

Dit kan zeer zeker, en dan krijg je veel kans op bloemen van deze planten.

Beste is dat je een schaal van bv. 10cm hoogte neemt, met hierin een bodem van ongeveer 5 cm en daarin je planten zetten, wel moet je zorgen dat je bodemsubstraat onder water blijft, dus een 6tal cm water, op deze manier krijg je moerascultuur en mooie bloemen.

Nog een aardig weetje: Als ik het me goed herinner worden in de natuur veel crypto's ook veel vaker emers dan submers gevonden. Zelfde geldt voor Anubias soorten. Wel is het dan altijd in behoorlijk vochtige lucht. Volgens mij is dat ook wel een vereiste voor het goed houden ervan, check dat goed.

Hoe wilde je hem emers gaan houden? In een paludarum opstelling? Of meer als 'kamerplantje'?

~ Ivo

Allen bedankt voor de reacties!

Mascha&Ivo zei:
Nog een aardig weetje: Hoe wilde je hem emers gaan houden? In een paludarum opstelling? Of meer als 'kamerplantje'?

~ Ivo

Ja ik dacht zelf in zo'n mini-kas die ik nog heb staan. En anders een vaas of iets met een folie erover heen.

Harry1 zei:
Dat kan mits je dit geleidelijk doet. Dus eerst in zeer vochtige lucht houden.

Dus ik kan ze wel meteen uit het water halen? Ik hoef ze niet onder water te zetten en dan telkens een centimeter water verwijderen gedurende een paar weken?

Gewoon een kweekbakje van de action halen, of een plastic bak pakken en er plastic folie over doen zodat het lekker gaat broeien.
Heb het hier ook gedaan met staurogyne sp. Gewoon op de vensterbank.
Wil prima.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan