Crypto verplaatsen naar andere bak


K

Kelley

Guest
Ik heb in een 60cm een cryptocoryne wendtii staan, die weer een snoeibeurt toe is (te hoog en te breed). Normaal bij het snoeien, knip ik de langste bladeren zo dicht mogelijk tegen de bodem af. Nu wil ik stekken (?) ervan in mijn 120cm plaatsen. Ik heb gelezen dat crypto's niet zo gediend zijn met verplaatsing. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Of is dit een no-go?
 
Hoe bedoel je stekken?
Crypto's maken nieuwe plantjes aan en die kun je prima plaatsen waar jij wil.
 
Als je Crypto nieuwe plantjes heeft gemaakt, kun je deze inderdaad prima verplaatsen. Crypto's vinden wisselingen in waterwaarden soms wat minder leuk en willen dan nog wel eens wegsmelten. Maar als je beide aquaria ongeveer dezelfde waarden hebben verwacht ik weinig problemen.
 
Je kan ze inderdaad prima verplaatsen echter kan het zo zijn dat ie deels gaat verslijmen. Dat hangt af van hoe groot de verandering is voor de plant.
 
Ik heb hier laatst flink wat jonge plantjes gekregen van een forumlid. Ze waren ook nog eens met de post onderweg geweest maar ze zijn ontzettend goed aangeslagen (wellicht omdat ze al de onderwater vorm hadden). Niets verslijmd en binnen een week zag ik al nieuwe groei.
 
Ik denk dat het afhangt van de veranderde omstandigheden. Ik heb laatst uit een sinpele 60cm wat planten gehaald en deze in de bak met de EI en veel co2 gezet. Binnen een week was er geen blad meer over en de overgang was denk ik voor de plant veel te groot.
 
Bedankt voor de reacties!
Beide bakken hebben dezelfde waarden, temperatuur en krijgen dezelfde plantenvoeding.
Kan ik het beste de afgeknipte bladeren opnieuw plaatsen of de plant in twee delen met wortel enal?
 
Allebei niet, een crypto vermeerderd zich door scheuten aan te maken. Als er dus een nieuw jong plantje vormt, kun je die verplaatsen. Deze zitten vaak met een dun groen uitlopertje vast aan de originele plant. Dat groene uitlopertje kun je dan doorknippen.
 
Allebei niet, een crypto vermeerderd zich door scheuten aan te maken. Als er dus een nieuw jong plantje vormt, kun je die verplaatsen. Deze zitten vaak met een dun groen uitlopertje vast aan de originele plant. Dat groene uitlopertje kun je dan doorknippen.

Dan ga ik die even goed bekijken.. Dankjewel!
 

Terug
Bovenaan