Wat is er nieuw

Crypto verslijmd. Te weinig CO2?

FRMB

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2020
Leeftijd
28
Hoi allen,

Ik heb recentelijk een testkoffer aangeschaft (druppels) en deze kwam precies op het goede moment... Mijn Crypto is spontaan begonnen te verslijmen. Dit zijn de waterwaarden:
ph: 7.5/8
gh: 7
kh: 3
no2: 0
no3: 10
nh3: 0
po4: 0
fe: 0,30

Ik heb daarna fosfo toegevoegd zodat deze nu op 0,5 zou moeten liggen.

Gezien de ph en de kh lijkt me de hoeveelheid CO2 laag. Echter heeft alleen de Crypto er last van. De cognac, mos, limnophila en crypto balansae groeien. Weliswaar langzaam. Ik denk erover na om de ph te verlagen. Klopt het dat dit niet moeilijk is omdat de kh laag is?

Ik hoor graag jullie advies!

Misschien is je po4 lange tijd 0 geweest. dan is het logisch dat planten verslijmen. Misschien dus even een tijdje afwachten wat er gebeurt als de po4 wel gewoon rond de 2,0 zit?
Als je denkt dat je te weinig CO2 hebt, zou je extra CO2 kunnen toevoegen. Dat staat verder los van de pH.

Mijn Crypto is spontaan begonnen te verslijmen
Dat hoor je heel vaak en na een tijdje gaan ze weer gewoon opbloeien.

Inderdaad hoor je vaker dat cryptocorynes verslijmen door een niet duidelijke oorzaak. Heb je voeding in je bodem zitten? Zijn de wortel kluiten nog intact?

Vaak zie je dit als er dingen veranderen. Aan de po4 ligt het niet snel vaak want ik heb enkele nano s waar ik niks toevoeg en ververs met kraanwater en daar doen ze het wel goed. Maar goed ook de hoeveelheid licht kan dan van invloed zijn want als je veel licht gebruikt is de vraag naar voeding groter en ook de kans op tekorten neemt dan toe.

Ik denk erover na om de ph te verlagen. Klopt het dat dit niet moeilijk is omdat de kh laag is?

Ik hoor graag jullie advies!

Persoonlijk vind ik het nog best lastig om PH te verlagen. Ben nog aan het uitvogelen met turf (CO2 gebruik ik niet en andere middelen wil ik liever niet aan), maar om een indicatie te geven: Zit op PH 7.4 (oorspronkelijk 7.8) met een KH van 4 a 5 en gebruik nu al 9 weken 200gr turf op 300L.

Als je de ph verlaagt met turf dan zal de co2 tabel niet werken en heb je niet meer co2 in het water. Althans dat is wat ik ervan heb begrepen.

Hmm, die vlieger van de ph/kh tabel en co2 gaat dus niet op. Weer wat geleerd.

De crypto's hebben een voedingstabletje bij de wortels. De kern ziet er nog oke uit. Ik zal vandaag bij het onderhoud het dode blad verwijderen en in de gaten houden wat de crypto gaat doen.

Bedankt voor alle reacties!

Vroeger zei de oude EI gids (HVA) altijd dat die alleen betrouwbaar is als wat je toevoegd co2 gerelateerd is.

Crypto's houden niet van veranderingen. Zodra die plaatsvinden zie je inderdaad vaak zo'n plant afsterven. Gelukkig komen ze meestal gewoon weer terug zodra de omgeving is gestabiliseerd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan