Crypto wendtii smelt weg


Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Berichten
160
Locatie
Zuid-Holland
Na 2 maanden het goed te hebben gedaan begint de crypto wendtti op te lossen :( Op de laatste foto is ook te zien dat de steeltjes wat verslijmen, alhoewel er ook nieuwe stevige steeltjes met blaadjes tussen staan.
Ik voeg elke week een complete vloeibare plantenvoeding toe en in de bodem bij de wortels heeft de crypto een voedingstablet. Ook doe ik er elke dag, soms om de dag, Carbo Bio bij volgens de dosering.
De waarden (PH, KH, GH, NO2) zijn stabiel, maar het nitraatgehalte blijft 0. Zou dat het probleem kunnen zijn?

Heeft iemand een tip wat ik kan zou kunnen doen?
 

Bijlagen

  • PXL_20220923_153302294.jpg
    PXL_20220923_153302294.jpg
    343.2 KB · Weergaven: 60
  • PXL_20220923_153327953.jpg
    PXL_20220923_153327953.jpg
    266.8 KB · Weergaven: 63
  • PXL_20220923_160305214.jpg
    PXL_20220923_160305214.jpg
    364.8 KB · Weergaven: 62
Crytocorynes in het algemeen hebben een hekel aan veranderingen. Verplantingen, ander voedsel, het na de aankoop in je bak plaatsen, van alles dus aan het anders zijn kan leiden tot het verpieteren van de plant. Maar het mooie is, je kan gewoon afwachten! De plant herstelt zich en komt gewoon weer terug!
 
Dat is goed nieuws.
Moet ik de smeltende blaadjes en steeltjes verwijderen of zo laten? De garnalen lijken eraan te knabbelen.

De crypto lijkt ook niet echt te wortelen ondanks dst hij 2 maanden in het grind staat. Toen ik van de week er per ongeluk tegenaan kwam bij het verwijderen van iets anders kwam hij omhoog uit het grind 🙄
Hoe lang duurt het voor hij echt vast staat in het grind?
 
Maar vroeg me toch nog af of ik alle half-weggesmolten bladeren moet verwijderen of laten zitten en verder laten afsterven.
Blad wat helemaal verslijmd is zou ik weghalen. Dat is onnodige belasting voor de bak. Ik zou denk ik ook blad dat half weggesmolten is weghalen, omdat de plant beter zijn energie kan steken in nieuwe groei, dan in vergane glorie.
Ik moet erbij zeggen dat ik zelf in al die jaren nog nooit 'crypto melt' heb gezien terwijl ik ze altijd wel in een van de bakken heb gehad.
 
Laatst bewerkt:
Een paar blaadjes zullen de garnalen vast wel wegwerken maar als het veel blad betreft dan kun je ze wegzuigen.
 
Blad wat helemaal verslijmd is zou ik weghalen. Dat is onnodige belasting voor de bak. Ik zou denk ik ook blad dat half weggesmolten is weghalen, omdat de plant beter zijn energie kan steken in nieuwe groei, dan in vergane glorie.
Ik moet erbij zeggen dat ik zelf in al die jaren nog nooit 'crypto melt' heb gezien terwijl ik ze altijd wel in een van de bakken heb gehad.
Dan hebben ze het goed naar hun zin in jouw bakken :)
 
Ik ga de (half)verslijmde bladeren weghalen.

Bedankt voor alle reacties!
Dat hoeft niet maar kan wel. Belangrijker is dat Crypto's hun voedsel voor het grootste deel uit de bodem halen. Ze ontwikkelen ook langere wortels. Daarbij is een voedingstablet echt te weinig. Je moet dan toch echt denken aan kleibolletjes het liefst met lateriet. Die zij goedkoop verkrijgbaar als poeder die je met water aanlengt bij Aquariumbemesting. De kleibolletjesmix meng je een op een met een zakje lateriet. De bolletjes steek je bij de crytocoryne.

 
De kleibolletjesmix meng je een op een met een zakje lateriet
Bedoel je 1 zakje van beiden? Of bedoel je 1 op 1 per gewicht? In het laatste geval heb je het over 1 zakje kleibolletjesmix en 2 zakjes lateriet.
Ik deed het eerste (en de planten vinden het fantastisch).
 
Bedoel je 1 zakje van beiden? Of bedoel je 1 op 1 per gewicht? In het laatste geval heb je het over 1 zakje kleibolletjesmix en 2 zakjes lateriet.
Ik deed het eerste (en de planten vinden het fantastisch).
Ik gooi het zakje kleibolletjes mix poeder en het lateriet zakje, dus ook die poeder, bij elkaar en meng dit totaalpoeder met 500 ml water. Zodoende kan je aanzienlijk kleinere bolletjes maken want het mengsel is krachtiger. Dat vind ik een voordeel want bij eventuele veranderingen is het weer een nadeel wanneer je grote proppen klei naar boven haalt. Maar goed dat is/was gewoon mijn manier die altijd goed is bevallen.
 
Ik gooi het zakje kleibolletjes mix poeder en het lateriet zakje, dus ook die poeder, bij elkaar en meng dit totaalpoeder met 500 ml water. Zodoende kan je aanzienlijk kleinere bolletjes maken want het mengsel is krachtiger. Dat vind ik een voordeel want bij eventuele veranderingen is het weer een nadeel wanneer je grote proppen klei naar boven haalt. Maar goed dat is/was gewoon mijn manier die altijd goed is bevallen.
Ik heb wat grotere bolletjes gedraaid en kleinere toen ik de slag eenmaal te pakken had. Ik heb een plantensoort uit de bak gehaald waarbij een bolletje boven kwam en ik moet zeggen, in vergelijking met kant en klare kleiproducten, amper vertroebeling van het water en geen zichtbare restanten in het zand. Nog steeds erg tevreden.
 
Dat hoeft niet maar kan wel. Belangrijker is dat Crypto's hun voedsel voor het grootste deel uit de bodem halen. Ze ontwikkelen ook langere wortels. Daarbij is een voedingstablet echt te weinig. Je moet dan toch echt denken aan kleibolletjes het liefst met lateriet. Die zij goedkoop verkrijgbaar als poeder die je met water aanlengt bij Aquariumbemesting. De kleibolletjesmix meng je een op een met een zakje lateriet. De bolletjes steek je bij de crytocoryne.

Ik kende dit nog niet, maar zal ernaar kijken. Hoeveel kleine kleibolletjes stop je bij 1 crypto of is een overdosis niet mogelijk?

Het nitraatgehalte in mijn bakje is al een paar weken 0. Dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor planten, toch?
De andere planten lijken het wel goed te doen tot nu toe, alhoewel de Limnobium drijfplant de laatste tijd ook meer gele bladeren en gaten in de bladeren krijgen. Ik ben nog aan het uittesten hoe hard het filter moet draaien om beweging op het wateroppervlak te krijgen, maar ben nog niet tevreden: als ik hem zachter zet dan krijg ik na een paar dagen een kaamlaagje en als ik hem harder zet dan worden de drijfplantjes tegen de wand gedrukt en komen de bladeren onder water te liggen. Ik denk dat dat ervoor zorgt dat ze gaten krijgen en geel worden. Klopt dat?

🤷‍♀️ Ik ben nieuw in deze hobby en er is zoveel te leren en zoveel wat ik nog niet weet 😮
 
Ik stop bij een Crypto vaak 1 bolletje. Bij de grotere Echino s bijvoorbeeld doe ik er 2 of 3. Nitraat mag best 10 mg zijn .
Soms maakt de bak net genoeg zelf aan voor de planten maar ik zou liever wat hoger gaan zitten met de nitraat. Alle voeding moet voldoende voorhanden zijn dus ook de po4, co2 en de sporen.
 
Linobium is een goede indicatorplant voor nitraat. Nieuw licht geleig
en als ik hem harder zet dan worden de drijfplantjes tegen de wand gedrukt en komen de bladeren onder water te liggen. Ik denk dat dat ervoor zorgt dat ze gaten krijgen en geel worden. Klopt dat?
Limnobium is een goede indicatorplant. Ik weet niet hoe bij jou een geel blad eruit ziet? Bedoel je daarmee heel licht groen naar wittig toe is het wel een teken dat het met de plantenvoeding niet snor zit.
 
Ik kende dit nog niet, maar zal ernaar kijken. Hoeveel kleine kleibolletjes stop je bij 1 crypto of is een overdosis niet mogelijk?

Het nitraatgehalte in mijn bakje is al een paar weken 0. Dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor planten, toch?
De andere planten lijken het wel goed te doen tot nu toe, alhoewel de Limnobium drijfplant de laatste tijd ook meer gele bladeren en gaten in de bladeren krijgen. Ik ben nog aan het uittesten hoe hard het filter moet draaien om beweging op het wateroppervlak te krijgen, maar ben nog niet tevreden: als ik hem zachter zet dan krijg ik na een paar dagen een kaamlaagje en als ik hem harder zet dan worden de drijfplantjes tegen de wand gedrukt en komen de bladeren onder water te liggen. Ik denk dat dat ervoor zorgt dat ze gaten krijgen en geel worden. Klopt dat?

🤷‍♀️ Ik ben nieuw in deze hobby en er is zoveel te leren en zoveel wat ik nog niet weet 😮
Mijn bolletjes, kleiner als een knikker, voegde ik per stuk toe en bekeek dan de reactie van de jonge en dus nog kleine plant, iets wat een week of twee kan duren. Bij grotere planten kan je er gerust een paar bijsteken. Een plant geeft vervolgens zelf aan door haar groeiwijze of ze voldoende dan wel te weinig voeding heeft. Een Limnobium laevigatum (kikkerbeet) haalt haar voeding uit de waterkolom. De blaadjes bevatten lucht waardoor ze kunnen drijven. Bij sterk licht kunnen de bladeren best groot worden maar ze zijn dit niet echt nodig. Bij een gemiddelde lichtsterkte blijven de blaadjes misschien wel wat kleiner. Bij het geel worden van de bladeren en het ontstaan van de gaatjes moet je echt kijken naar je voeding. En daarvoor is ook nitraat én fosfaat belangrijk! Dat zou je in een verhouding van één staat tot tien kunnen hebben. Dus je nitraat op 10 waarbij fosfaat dan op 1 kan staan. Maar zet je nitraat gerust op 20 in jouw geval waarbij een fosfaat gehalte van 2 prima is. Nitraat en Fosfaat is macro voeding, je mikro voeding is de plantenvoeding vaak in een flacon aangeboden. Ik weet dus niet precies welke voeding je geeft. Maar beide zijn belangrijk!
 
Linobium is een goede indicatorplant voor nitraat. Nieuw licht geleig

Limnobium is een goede indicatorplant. Ik weet niet hoe bij jou een geel blad eruit ziet? Bedoel je daarmee heel licht groen naar wittig toe is het wel een teken dat het met de plantenvoeding niet snor zit.
Ik heb de meeste gele blaadjes weggehaald, maar in het midden zie je er nog een. Die wordt alleen maar geler en krijgt meer gaten.
 
Ik heb Sera Florinette voedingstabletten voor bij de wortels en de vloeibare plantenvoeding van Dennerle PlantElixir. Ik ga ook achter de kleibolletjes aan die Benvo adviseerde.
Nitraat kan ik thuis testen, maar fosfaat niet. Dus ik ga die waarden ook laten testen en dan kijken wat ik aan Nitraat en Fosfaat moet toevoegen.
 
@NicoleE Denk je dat de stroming ook van invloed kan zijn? Een deel van de Limnobium-blaadjes worden tegen de wand of andere blaadjes onder water gedrukt ipv dat de blaadjes dus bovenop het water liggen.
 
@NicoleE Denk je dat de stroming ook van invloed kan zijn? Een deel van de Limnobium-blaadjes worden tegen de wand of andere blaadjes onder water gedrukt ipv dat de blaadjes dus bovenop het water liggen.
Dat durf ik je niet te zeggen. Ik vermoed dat het wel een rol speelt.
Mijn eigen Limnobium doet het deze keer erg slecht, vermeerderd zich amper doordat blaadjes slecht worden. Juist in het hoekje waar die paar schamele plantjes drijven heb ik een minimaal kaamlaagje tussen de plantjes. Ik zie dat de bladeren die in contact staan met dat kaamlaagje ook geel worden en gaatjes krijgen.

Ik vind de nieuwe blaadjes van jouw Limnobium mooi van kleur.
 
Dat durf ik je niet te zeggen. Ik vermoed dat het wel een rol speelt.
Mijn eigen Limnobium doet het deze keer erg slecht, vermeerderd zich amper doordat blaadjes slecht worden. Juist in het hoekje waar die paar schamele plantjes drijven heb ik een minimaal kaamlaagje tussen de plantjes. Ik zie dat de bladeren die in contact staan met dat kaamlaagje ook geel worden en gaatjes krijgen.

Ik vind de nieuwe blaadjes van jouw Limnobium mooi van kleur.
Dank je.
Ik had de dag ervoor wel de gele blaadjes weggehaald hoor, dus er waren nu veel groene blaadjes over. Ik zag bij mij ook een heel dun kaamlaagje. Wellicht speelt dat olk een rol bij mij. Maar als ik het pompje harder zet komt alles in de verdrukking aan het oppervlak.
 
Drijfplantjes kunnen lastig zijn, zo heb je een bak vol en moet je iedere week scheppen en zo kwijnen ze weg met dezelfde waterwaardes condities, zeg t maar.

Over de cryptho's deze moeten echt ff aanslaan heb ze hier in verschillende bakken met verschillende bodems zand / grind / soil staan zonder enige toevoegingen....zelfs in filterzand zonder toevoegingen groeien ze.
Kan ook zijn dat het plantje niet sterk genoeg was/is of de kwaliteit ervan.
 
Ik had ook Crypto s bij de garnalen zonder enige toevoeging en die deden het ook goed. Ze zullen met minder voeding misschien wat minder groeien maar ze overleven het prima.
 
Er zijn gelukkig nog heel veel drijfplantjes over, maar het viel me op dat er de laatste tijd veel gele blaadjes met gaten tussen zitten. Er is dus iets aan de hand.

Ik ben er inmiddels wel achter in deze nieuwe hobby dat er veel factoren (kunnen) zijn en elke situatie en bak weer anders is. Dat maakt het zowel interessant als uitdagend 🙂
Ik ga sowieso het fosfaat meten en nitraat en afhankelijk van de uitslag het fosfaat opvoeren, want nitraat is al een poosje op 0 in mijn bakje. En ik neem de tip van de kleibolletjes graag mee.
 
Iedere bak is anders idd. en je moet voor jezelf uitvogelen wat voor jou bak het beste is.;)
Ik voeg zo min mogelijk tot niks toe, probeer zo stabiel mogelijke bak te hebben...niet teveel rommelen en veel planten en een vaste waterwissel moment doet hier de bakken goed.
 
In de natuur oft in het amazone regenwoud, zuigen de plantjes tot ze groeien.
Dat hoeft niet maar kan wel. Belangrijker is dat Crypto's hun voedsel voor het grootste deel uit de bodem halen. Ze ontwikkelen ook langere wortels. Daarbij is een voedingstablet echt te weinig. Je moet dan toch echt denken aan kleibolletjes het liefst met lateriet. Die zij goedkoop verkrijgbaar als poeder die je met water aanlengt bij Aquariumbemesting. De kleibolletjesmix meng je een op een met een zakje lateriet. De bolletjes steek je bij de crytocoryne.

Ook geen beginnersplanten ZO
 
In de natuur oft in het amazone regenwoud, zuigen de plantjes tot ze groeien.

Ook geen beginnersplanten ZO
In de natuur groeien plantjes al of niet op waar ze levenskansen hebben. Dus het al of niet aanwezig zijn van benodigde elementen waaronder voeding bepaald het groei succes. (Een open deur....)
 
De crypto is gehalveerd, maar het wegsmelten van de rest is gestopt en er komen alweer nieuwe steeltjes en blaadjes onderaan.
Iedereen bedankt voor de hulp 🙂
 
De crypto van mij smelt soms ook weg, zonder aantoonbare verandering. Ik knip dan vaak de gehele plant af. Hij groeit dan vanzelf terug dit duurt wel even, maar het is een super sterke plant.
 
De crypto van mij smelt soms ook weg, zonder aantoonbare verandering. Ik knip dan vaak de gehele plant af. Hij groeit dan vanzelf terug dit duurt wel even, maar het is een super sterke plant.
Dat blijkt inderdaad. De mijne werd behoorlijk flubber, maar is nu weer mooi aan het worden met nieuwe stengels 🙂
 

Terug
Bovenaan