Wat is er nieuw

Cryptocoryne slap en dun na herinrichting

• Onderwerp starter Onderwerp starter c19
  • Startdatum Startdatum
C

c19

Guest
Hallo,

Ik heb van de week mijn aquarium heringericht. Er stonden 4 planten Cryptocoryne (soort Cryptocoryne weet ik niet zeker, waarschijnlijk wendtii of beckettii) die met de wortels allemaal in elkaar gedraaid zaten. De plantjes hadden naar mijn idee zeer veel wortels, tot wel 50cm lang. Ik heb de wortels uit elkaar gehaald. Hierbij zijn naar mijn idee bijna geen wortels kapot gegaan.
Nu 3 dagen verder zie ik dat sommige bladeren van de Cryptocoryne heel slap en dun worden. Ze gaan mee op en neer met de waterstroming, terwijl dit voorheen nooit was.
Ik ben nu bang dat de nu nog goede bladeren ook zo worden en dan uiteindelijk het hele plantje 'oplost'. Dit wil ik graag voorkomen. Is er iets wat ik hieraan kan doen? Of misschien toch teveel wortels kapot gegaan en is het nu een zaak van hopen dat hij het overleeft.

Ik gebruik overigens geen CO2 bemesting, staat nog wel op de planning.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Alvast bedankt!

Crypto's krijgen door dat soort werkzaamheden, een klap.
Ze hebben tijd nodig om die klap weer te boven te komen. Kan een paar weken duren.

Oke. Ik kan dus verwachten dat over een aantal weken de planten weer beter worden en de bladeren weer sterk. Moet dit dan van nieuwe bladeren komen, en zijn de bladeren die nu slap zijn vergaan, of worden deze bladeren later weer sterk?

Die komt echt wel weer op. Ik heb het ook al enkele malen meegemaakt hoor.
Vaak verslijmen ze ook.

c19 zei:
Oke. Ik kan dus verwachten dat over een aantal weken de planten weer beter worden en de bladeren weer sterk. Moet dit dan van nieuwe bladeren komen, en zijn de bladeren die nu slap zijn vergaan, of worden deze bladeren later weer sterk?

Ja hoor. Gewoon laten staan. Komt vanuit de wortelstek. De verslijmde bladeren kun je dan weghalen.

Zoals Peter ook al zegt niks aan doen verder en dan komt het wel goed.

Bedankt voor de reacties. Vandaag zijn de bladeren en stengels helaas nog dunner geworden. Het lijkt wel alsof zij oplossen in het water. Ik had niet verwacht dat een herinrichting deze planten zo'n klap zou geven 🙁

Kan gebeuren dat ze helemaal wegslijmen. Toch laten staan (verslijmde blaadjes kun je wegknippen) en wat geduld hebben.

Ja dat gebeurt ook en zoals Peter al aangeeft komt dat vanzelf weer goed.
En het kost wat geduld dus.
Op den duur kun je dus bijna niks van de plant overhouden.
Maar gewoon lekker laten staan en dan komt dat wel goed.

Ik knip bij het verplaatsen de wortels altijd kort af, zodat er nog maar een paar cm over blijven. Als de plantjes verslijmen knip ik al de bladeren net boven de bodem af. Na een paar weken groeien er nieuwe blaadjes uit. Een kleibolletje bij je Crypto's doet wonderen !

Ik knip ook een stuk van wortels af als ik ze een andere plaats geef. Niet heel de wortelkluit uiteraard. Groeit vanzelf weer aan. Als ik ze er weer in doe zonder te knippen, dan gaan de wortels rotten.

ik denk dat het probleem bij de wortels ook te maken heeft met de verandering van plaats.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan