Wat is er nieuw

Cryptocoryne Wendtii

KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Als een Cryptocoryne Wendtii aan het smelten is kun je hem dan net zo goed helemaal afknippen? (Ik ken iemand waarbij dat gebeurd namelijk)
Ik zelf heb ook een crypto en die is ook gesmolten maar dit was gebeurd tijdens een weekje weg dus ik heb dit niet gezien. Hij komt bij mij wel weer langzaam terug maar zelf weet ik dus niet wat de juiste handelingen zijn.

Alvast Bedankt.

Je kan hem prima terug knippen al smelt hij. Zijn wortels/basis zijn belangrijker en groeit vanuit daar prima terug.

Meestal is een verandering in licht soort/intensiteit een oorzaak of een grote temp schommeling. Dit zijn meestal de 2 grootste oorzaken.

Gr. Ed

Je kan hem prima terug knippen al smelt hij. Zijn wortels/basis zijn belangrijker en groeit vanuit daar prima terug.

Meestal is een verandering in licht soort/intensiteit een oorzaak of een grote temp schommeling. Dit zijn meestal de 2 grootste oorzaken.

Gr. Ed
Denk aan de temperatuur aangezien het de laatste dagen zo warm is. De beste oplossing is dus helemaal knippen?

Als het een nieuwe plant betreft is dat omdat het de emerse vorm is, hij zal overgaan in de submerse vorm en dat kan je niet stoppen. Of je de bladeren beter afknipt weet ik niet, zelf doe ik dat nooit, ik hevel de afstervende bladeren af bij het waterverversen. Het kan inderdaad ook dat de plant weet van de warmte (maar ze kunnen wel wat hebben) en ze zijn ook erg gevoelig aan verandering van waterkwaliteit. In dat geval zou ik de plant niet helemaal afknippen omdat onbeschadigde bladeren zich kunnen herstellen.

Ik laat hem ook altijd gaan en knip niets af en haal ook met onderhoud even de smeltende bladeren weg en vaak maken ze erg snel weer nieuwe aan.

Als een Cryptocoryne Wendtii aan het smelten is kun je hem dan net zo goed helemaal afknippen? (Ik ken iemand waarbij dat gebeurd namelijk)
Ik zelf heb ook een crypto en die is ook gesmolten maar dit was gebeurd tijdens een weekje weg dus ik heb dit niet gezien. Hij komt bij mij wel weer langzaam terug maar zelf weet ik dus niet wat de juiste handelingen zijn.

Alvast Bedankt.
Cryptocorynes zijn eigenlijk wel sterke planten maar ze hebben een hekel aan veranderingen. Dat kan bijvoorbeeld verplanten zijn maar ook de overgang van de plek van aankoop naar jouw bak is een verandering. Ze "vergaan" dan maar herstellen zich nagenoeg altijd wel weer. Niet te veel aan knippen, lijkt me, maar de vergane bladeren kan je wel weghalen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan