Wat is er nieuw

Cryptocorynes komen los, wortels drukken ze omhoog?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
Mijn Cryptocorynes komen los uit de grond.
Net of ze omhoog komen, omhoog geduwd worden.

Het viel me al even op, maar verder nog niks achter gezocht, totdat er eentje steeds losser kwam te zitten.
Deze heb ik terug gezet en deze keer wat dieper.
Had ze namelijk in het begin niet al te diep geplant.
Ze zijn zienderogen langzaam aan dus,...omhoog gekomen
Ze staan er nu bijna 3 weken in en zo lang heeft het ook geduurd voor ze los kwamen.

Wat me opviel was dat de wortels mooi schoon en wit waren.
Maar ze vertonen nog geen echte groei, ze zijn nog bijna net zo als toen ik ze plantte.

Ze zijn nu bezig met zich aanpassen aan onderwater.
Ze groeien wel redelijk goed en dan bedoel ik het blad.

Ik maak gebruik van voedingsbolletjes en ijzertabs bij de wortels.
Verder gebruik ik Easy Carbo en Easy Profito.

Wanneer gaan ze beginnen met wortelen?
Wanneer gaan ze wat vaster staan?

Iemand dit ook wel eens meegemaakt en wat kan de oorzaak zijn?

Rode cirkel/pijl geeft aan waar het om gaat.
Foto 1+2 zijn dezelfde plant.

Ik wil ze best elke keer terug drukken, maar Crypto's houden van rust en wil ze daarom niet steeds storen.
Of kan even snel terug/dieper zetten geen kwaad?
Want echte wortels hebben ze toch nog niet.

436227_0_82_plant_wortels_los.jpg

571381_0_82_plant_wortels_los_1.jpg

Ik herken dat en heb het soms ook. Vraag me niet hoe het komt, maar ik druk ze rustig even weer iets verder in de bodem. Daarmee verplaats je de plant ook niet echt.
De plant is nu zoals je al zegt aan het wennen en zal vast snel zich goed gaan wortelen.

Ik dacht dat ze snel wortel zouden schieten,..maar dat duurt dus wel even?

Vooral omdat ik geen echte groei van de wortels heb gezien in de afgelopen drie weken.
Omdat ik de Crypto terug zette, kon ik mooi even kijken hoe het met de wortels was.

De blaadjes groeien op zich wel goed.
Misschien heeft de Crypto dat even op de eerste plek gezet en komen de wortels later?

Dus het kan geen kwaad als de Crypto los is en ik hem snel terug zet?
Daar gaat hij niet dood van of verslijmen?

Ik meende echt dat Crypto's vrij snel wortels gingen aanmaken en zich dus ook snel vasthechten in de bodem.....
Mijn Crypto's zitten allemaal ( de 4 kleintjes op de voorgrond) los of losjes.

Ik doe dat soms ook even hoor. Je kan hem zo bij de wortels met een paarvingers beetpakken en wat aandrukken.
Je hoeft hem niet weer eerst eruit te trekken en te herpoten.
Gewoon even om de wortels pakken die boven de grond zitten en ietsje aandrukken. Of wat extra grind bij de wortels gooien om dat aan het zicht te onttrekken.

Ik hoop gewoon dat ze snel gaan wortelen, want nu komen ze dus elke keer langzaam aan weer los.

Krijgt de plant dan wel de kans om te wortelen?

Ben ook erg benieuwd waarom ze dit doen,... waarom zouden ze los komen uit de bodem?
Net of ze zichzelf omhoog duwen.

Hoe het kan weet ik zo ook niet. Maar hierdoor wortelen ze echt wel hoor want ze komen natuurlijk niet zover uit de grond dat ze los raken. Hier is het meestal zo dat je net wat witte wortels kan zien.
Dus wortelen zullen ze denk ik ook wel gewoon. Ik heb daar geen last mee verder.

De Crypto die dus los liet en die ik opnieuw moest planten,..liet ook echt los uit de bodem.
Ik raakte hem lichtjes aan en hij was los.

Wat ik kan bedenken als eventuele oorzaak is het volgende:
( Zelf bedacht, komt niet uit een boekje of van Google).

Omdat de plant niet meteen is begonnen met wortelen, maar als eerste prioriteit de aanmaak van blaadjes heeft genomen, concentreert de plant zich daar het meeste op.
Omdat de blaadjes naar het licht groeien, zou het zo kunnen zijn dat de blaadjes de plant lostrekken.
Zodra de Crypto geacclimatiseerd is en de onderwatervorm heeft aangenomen zal de plant zich concentreren op aanmaak van wortels.
Wat ook zou kunnen is dat de plant zijn energie gaat verdelen en deels begint met aanmaak van wortels, tegelijk met aanmaak bladeren.

Zit daar enige logica in?

Zal wel niet kloppen, want dan hadden ook andere planten dit moeten doen en dat is niet het geval.
Is alleen zo bij de Crypto's.

Hoe lang heeft het bij jou/jullie geduurd voordat de wortels gingen groeien/dat de plant ging hechten in de bodem?

Ik had dit probleem ook met een van mijn crypto's. Maar ik dacht dat het kwam door het afzuigen van de bodem. Nu had ik bij mijn nieuwe plantjes speciale plantenpennen gestoken en deze een paar maanden, ik denk een half jaar, laten zitten. En afgelopen week eruit getrokken, en de plantjes blijven nu goed staan.

Hoe lang dat duurde weet ik niet, maar ik heb een vrij grote in de 80cm en daar zie ik het nog steeds bij gebeuren. Ik doe meestal met een kopje wat grind over de wortels heen. deze heeft wel inmiddels lange wortels maar toch komt deze nog iets omhoog.

jessicapilon zei:
Hoe lang dat duurde weet ik niet, maar ik heb een vrij grote in de 80cm en daar zie ik het nog steeds bij gebeuren. Ik doe meestal met een kopje wat grind over de wortels heen. deze heeft wel inmiddels lange wortels maar toch komt deze nog iets omhoog.

Dat ze omhoog komen vind ik niet erg.
Maar ze moeten wel blijven zitten 🙂

Ik heb gisteren twee terug geduwd en de andere twee laat ik eerst zo even.
Zo lang ze het goed blijven doen laat ik ze gewoon zo zitten.
Mochten ze los omen dan druk ik ze wel terug.

Van die ik gisteren heb terug geduwd ( die op de foto), is nu het model wat eruit.
Hopelijk trekt dat wat bij, want nu lijkt het niet zo mooi.

Heb ook geen idee welk soort Crypto het is.
Heb hem gekocht als een klein blijvende soort.
Er zitten groene en bruine blaadjes in.

Ik ga volgende week toch naar de winkel om als het water goed blijft/is, de nieuwe bewoners op te halen.
Als ik het plantje daar zie, zal ik eens vragen welke soort het is.

Als ik een duidelijke foto plaats,.. kan iemand dan zien welke Crypto het zou kunnen zijn?
Of misschien ziet iemand het op bovenstaande foto's, in het begin van dit onderwerp?
Het gaat om de Crypto met de rode cirkel.

je kan haarspelden gebruiken. Dat werkt heel goed. je kan ze na een paar maanden weghalen , of gewoon laten zitten. De meeste hebben toch een coating dus roest heb ik nog niet zien gebeuren.

waarom ze omhoog gaan ? geen idee eigenlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan