Crypto's en vloeibare voeding


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
554
Leeftijd
31
Locatie
Middelie
Hi Allen,

Ik heb in mijn bak hoofdzakelijk Crypto's staan (3*wendtii,5* balansae als ik het goed heb en 3* willissii). Daarnaast zit er er een goede box waterpest in en een groepje ludwiga repens,
betreft een HS Aqua Platy 70 bak.

Nu weet ik dat de crypto's hoofdzakelijk hun voeding via de wortels opnemen. Hier zitten kleibolletjes bij (zandbodem).
In welke mate is bijmesten met vloeibare mest nu van belang? Ik heb HS Aqua mest + ijzer en Easylife profito, nitraat/fosfaat staan. Gebruiken de crypto's dat uberhaupt? of hoef ik maar een hele kleine dosis van de genoemde te geven omdat ik nauwelijks "echte" waterplanten heb?

De HS Aquamest/profito doseer ik sowieso 50% van elk per week, omdat ik ze beide gebruik als aanvulling op eventuele gebreken van elkaar.

Alvast bedankt voor jullie meningen!
 
Veel planten nemen een groot deel op via de wortels maar ook wel via het blad dus vloeibare bemesting zou ik zeker ook toevoegen.
 
Naar verwachting zul je niet veel nodig hebben, crypts zijn ook geen hele snelle groeiers. Tekorten merk je al gauw aan alg/aanpassingen in 't blad. Weinig tot geen snelgroeiers in je bak is wel een dingetje qua zuurtstofniveau als je wel livestock maar geen bruissteentje in je bak hebt.
 
Als je bodem doet wat ie moet doen zal daar ook water in te vinden zijn.
Door de natuurlijke diffusie in water zal daar dan quasi evenveel voedingstoffen in te vinden zijn als ergens anders in je bak.
Kortweg, ook vloeibare voeding zal opgenomen worden door de wortels.
 
Kortweg, ook vloeibare voeding zal opgenomen worden door de wortels.

Kunnen we dan stellen dat moerasplanten zonder voeding bij de wortels kunnen? Ik lees altijd dat je naast vloeibare deze ook van voeding bij de wortels moet voorzien.
 
Dank voor jullie antwoorden.
De waterpest groeit vrij snel en zal dus een steeds groter deel gaan uitmaken. Ik verwacht dat qua zuurstof wel goed komt.

Ik overweeg er nog wat vallisneria bij te doen als snelgroeier.
 

Kunnen we dan stellen dat moerasplanten zonder voeding bij de wortels kunnen? Ik lees altijd dat je naast vloeibare deze ook van voeding bij de wortels moet voorzien.
Dat hangt van situatie naar situatie af.
Ik heb al genoeg aquaria laten draaien, die goed vol (moeras)planten stonden en waar zelfs helemaal niets van extra plantenvoeding werd gebruikt.
De grote sleutelfactor is de lichtsterkte. (niet de lichtduur)
 
Kunnen we dan stellen dat moerasplanten zonder voeding bij de wortels kunnen? Ik lees altijd dat je naast vloeibare deze ook van voeding bij de wortels moet voorzien.
Ja, dat kan je stellen. Dat moerasplanten alleen hun voeding uit de bodem halen is gewoon niet waar.

Of wat nauwkeuriger geformuleerd;
moerasplanten die zijn getransformeerd naar hun submersde vorm halen de benodigde voeding waar het voorhanden is.
Dit kan zowel in de bodem, de waterkolom zijn of gecombineerd zijn.

En Vis%Versa haalde al een belangrijk punt aan; als je de waterkolom verrijkt met voeding komt dit uiteindelijk ook bij te wortels.
Andersom trouwens ook.
 
De crypto's doen het hier in de bak zonder enige voeding beter dan in de bak met voeding :juggle:
 
Kunnen we dan stellen dat moerasplanten zonder voeding bij de wortels kunnen? Ik lees altijd dat je naast vloeibare deze ook van voeding bij de wortels moet voorzien.
Er zit verschil in het voedingspatroon bij de soorten. Maar wanneer je bijvoorbeeld een Echinodorus grisebachii 'Bleherae' of, een ander voorbeeld, een Alternanthera geen bodemvoeding geeft gaan ze voor de bijl. Maar er zijn ook moerasplanten die bij voorkeur op een zanderige bodem groeien, deze zullen minder via hun wortelgestel maar weer wat meer middel hun bladeren opnemen. Naaldgras is daar een mooi voorbeeld van. De "naalden" zijn hier dan uiteraard de bladeren. Cryptocoryne wendtii en walkeri soorten groeien in de natuur wel weer op een zand/leem bodem. Ze hebben ook een stevig wortelgestel om bij dat leem te komen, deze soorten geef ik, wanneer ik ze heb wel altijd bodemvoeding.
 
Er zit verschil in het voedingspatroon bij de soorten. Maar wanneer je bijvoorbeeld een Echinodorus grisebachii 'Bleherae' of, een ander voorbeeld, een Alternanthera geen bodemvoeding geeft gaan ze voor de bijl. Maar er zijn ook moerasplanten die bij voorkeur op een zanderige bodem groeien, deze zullen minder via hun wortelgestel maar weer wat meer middel hun bladeren opnemen. Naaldgras is daar een mooi voorbeeld van. De "naalden" zijn hier dan uiteraard de bladeren. Cryptocoryne wendtii en walkeri soorten groeien in de natuur wel weer op een zand/leem bodem. Ze hebben ook een stevig wortelgestel om bij dat leem te komen, deze soorten geef ik, wanneer ik ze heb wel altijd bodemvoeding.
Dat zal inderdaad per plant verschillen maar ik reageerde omdat ik de indruk had dat men bedoelt dat door diffusie er in de bodem genoeg voeding komt als je vloeibare voeding toedient en dat lijkt me sterk. In dat geval zijn voedings/kleibolletjes niet nodig.
 
Dat zal inderdaad per plant verschillen maar ik reageerde omdat ik de indruk had dat men bedoelt dat door diffusie er in de bodem genoeg voeding komt als je vloeibare voeding toedient en dat lijkt me sterk. In dat geval zijn voedings/kleibolletjes niet nodig.
Misschien, correct me if I'm wrong, is de mate waarin en tijdsbestek waarin diffusie optreedt niet afdoende voor sommige planten waardoor ze vatbaarder zijn voor 'ondervoeding' als je geen bolletjes/tabletjes bijsteekt?
 
Misschien, correct me if I'm wrong, is de mate waarin en tijdsbestek waarin diffusie optreedt niet afdoende voor sommige planten waardoor ze vatbaarder zijn voor 'ondervoeding' als je geen bolletjes/tabletjes bijsteekt?

Dat is ook mijn idee Lara en daarom dat ik denk dat voeding bij de wortels wel nodig is vaak en in elk geval geen kwaad kan.
 
Dat is ook mijn idee Lara en daarom dat ik denk dat voeding bij de wortels wel nodig is vaak en in elk geval geen kwaad kan.
Ik geloof 't meteen; ik heb hier sowieso altijd soil met capsules erbij dus hier zal eventuele ondervoeding niet zo snel optreden.
 
Ales gezegd, het hangt natuurlijk van de soort af, er zijn soms aanmerkelijke verschillen, maar bepaalde soorten die ik zelf ook heb moeten beslist bodenvoeding. Het wordt ook duidelijk als je ziet waar de plant in de natuur zich graag nestelt. En die diffusie zal er wel zijn maar dat hangt ook weer van je bemesting methode af. Bij de EI adepten zal die diffusie mogelijk wat hoger zijn als bij mij, ik doseer vrij exact.
 

Terug
Bovenaan