Wat is er nieuw

crypto's verschrompelen

JdeV

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Leeftijd
40
Sinds 2 dagen heb ik problemen met mijn cryptocoryne wendtii green en brown. De bladeren beginnen te krimpen/verschrompelen.

Het is allemaal begonnen nadat ik afgelopen weekend wat slechte oude bladeren van de brown heb weggehaald. Kan het zijn dat er hierdoor stoffen zijn vrijgekomen die dit veroorzaken? De verschrompelde bladeren rollen als het ware op, ook hebben ze een metallic glans die er niet vanaf geveegd kan worden.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en wat ik het beste kan doen? Bv de bladeren weghalen of de hele plant eruit halen? Qua waarden is de bak de laatste weken niks veranderd, qua voeding heb ik er kleibolletjes bij en gebruik ik bio co2 en dagelijks de aanbevolen hoeveelheid profito.

Sinds 3 weken heb ik er een andere crypto bij, de willisii. Deze lijkt er geen last van te hebben.

heb je toevallig ook de wortels een stuk afgeknipt ? Uit eigen ervaring weet ik als je de crypto er uit heb gehaald dat ze weer even een tijdje nodig hebben om aan te slaan.

Nee dat niet, de planten zijn in de bak gebleven. Ik heb de bladeren voor zover ik kon afgeknipt.

Ik zou het gewoon even aankijken zoals ik al aangaf, mijn cryptos deden het altijd ook even een weekje / 1,5 wat minder nadat ik ze er uit had gehaald 🙂

Dat heet 'cryptocorynerot'. Soms verslijmen alle blaadjes en lijkt de plant helemaal weg. Tip: knip de hele plant boven de wortels af, dan heb je na een paar weken nieuwe, frisse blaadjes ! Werkt bij mij altijd !

Crash Cowboy zei:
Dat heet 'cryptocorynerot'. Soms verslijmen alle blaadjes en lijkt de plant helemaal weg. Tip: knip de hele plant boven de wortels af, dan heb je na een paar weken nieuwe, frisse blaadjes ! Werkt bij mij altijd !

Gaat de plant dan in een soort rustperiode waar je wel een over leest?
En dan gewoon de plant uit de bak halen en afknippen? Net boven de wortels, moet er dan nog wel een stukje boven het grind blijven of alleen de wortels in de bodem laten?

Niet weghalen; van verplanten krijgen ze bij mij meestal een 'tik'. Net boven het grind afknippen, zodat er nog een stukje te zien is. En onthouden waar ze staat hoef niet: ze komen vanzelf weer boven de grond. Ik heb een half jaar geleden mijn hele aquarium leeggehaald, behalve de bodem; uit de wortelstelsels die nog in die bodem zaten komt nog steeds heel af en toe een nieuw cryptootje uit de grond gluren !

Hmm de willisii begint nu ook :S kan ik deze ook afknippen aangezien deze nog maar een paar weken staat?

JdeV zei:
Hmm de willisii begint nu ook :S kan ik deze ook afknippen aangezien deze nog maar een paar weken staat?

Een paar weken zeg je? Gewoon laten staan. Als je ze koopt bij de winkel gaan ze meestal van emers naar submers. Crypto's worden vaak gekweekt boven water.

Het mooie aan crypto's is dat ze helemaal kunnen verschrompelen maar dat ze daarna zo weer overnieuw kunnen gaan groeien 🙂

Binnen no time zie je straks de nieuwe bladeren wel hoor.
Geen paniek dus. Lol.

Ok� ik zal het afwachten. Kan dit zomaar gebeuren dan?
Of kan het komen dat ik wat bladeren heb weg gehaald en er toen een stofje is vrijgekomen dat dit veroorzaakt?

Inmiddels 1,5 week verder en er komen weer frisse blaadjes naar boven 😀

ja dat komt wel weer goed hoor.

JdeV zei:
Ok� ik zal het afwachten. Kan dit zomaar gebeuren dan?
Of kan het komen dat ik wat bladeren heb weg gehaald en er toen een stofje is vrijgekomen dat dit veroorzaakt?
Nee hoor. Gewoon wachten. Ze zijn zo weer terug, en vaak nog veel mooier dan toen je ze kocht ! Geen paniek !

😛

De bruine variant gaat nu inderdaad als een malle, groeit nu enorm hard. De groene variant lijkt wat minder groen geworden maar groeit nu ook weer aardig.

Het gaat sneller dan je vaak denkt hoor.
Er zijn ook zoveel soorten op de markt. Kleibol stellen ze zeker op prijs hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan