Crystal gold's en Panda bee's


K

kastanje57

Guest
Hoi, het is niet helemaal gegaan zoals de bedoeling was.
Ik had twee aqua40's ingericht met fijne zwarte grintbodem, flinke hoeveelheid crypto's en 's paar takkies Belgisch groen.
Water in de bakjes heeft een pH van 7,3, Gh 3, Kh 4 en een EGV van pm 300 MicroSiemens. (geen nitriet, ammoniak, chloor en nauwelijks nitraat)
Aan de oppervlakte drijft bamboe en kroos.

De bedoeling was om daar Crystal reds in te gaan houden, een met een groepje Microdevaria Kubotai en de ander met Microrasbora erythromicron.

Dat is allemaal wat anders gelopen.
Tijdens mijn bestelling bij de lfs waren ze verkrijgbaar, die garnaaltjes, echter toen de winkelier daadwerkelijk ging bestellen, waren ze op.
Daarop belde hij me en na overleg heb ik 7 Crystal Gold's en 7 Panda bee's besteld.

Na fiks geschrokken te zijn van de prijs (daar kon de winkelier ook niets aan doen natuurlijk) heb ik ze afgelopen donderdag opgehaald.

De visjes zijn niet geleverd terwijl ik toch echt denk dat ik de garnaaltjes in hun (zoveel mogelijk) natuurlijke omstandigheden een plezier doe met een paar kleine visjes in hun bak. Vissenpoep is immers een belangrijke voedingsbron voor willekeurig welke garnaaltjes. Bovendien verzorgen ze allebei een belangrijk rol in de biologische huishouding van de bakjes.

De garnaaltjes zwemmen nu rond, dat wil zeggen, de Crystals maken inmiddels een fitte en actieve indruk, die hebben zich vrij makkelijk aan kunnen passen.
De Panda's zijn heel timide, heel voorzichtig.
Ze bewegen weinig en langzaam.
Ze maken echter beslist geen zieke indruk.
Wanneer er eentje wat zwemt, is daar niets ongewoons aan te zijn.
Ze zijn ook niet in paniek, ze zijn gewoon heel timide, net alsof ze heel veel energie moeten gebruiken om hun metabolisme aan de nieuwe omstandigheden aan te passen.
Net alsof alles nieuw en onbekend is voor ze, zo voorzichtig zijn ze.
Daarbij komt dat ze ook nog een vervelling moeten doorstaan als gevolg van de nieuwe omstandigheden, ik maak me zorgen of ze dat gaan redden.

Heeft iemand tips en ervaring met het gezond en levenslustig houden van deze zwart-blauwe minigarnaaltjes?
 
De Panda is een hoge gradatie cr en wordt vaak op een vrij lage ph gehouden. Ik heb er zelf ook vandaag gekocht zoals je in mijn FA kan zien en die zitten op een ph van 6.
De Gh moet ook minimaal 5 zijn is me verteld door kenner Erna.
 

Terug
Bovenaan