Wat is er nieuw

crystal red + crystal black = ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter oli4_97
  • Startdatum Startdatum
O

oli4_97

Guest
hallo mensen

ik ben van plan om vanavond crystal red garnalen bij iemand te kopen maar die gene heeft crystal red en black bij elkaar in 1 bak zitten. ik weet dat als je crystal red en black bij elkaar doet dat ze gaan kruizen en dat het zwarte gen dominant is maar als ik van die groep alleen crystal reds haal kan het dan dat als 2 reds met elkaar gaan kweken dat daaruit blacks komen?

alvast bedankt!

gr

Daar kunnen zeker blacks uitkomen als de ouders nakweek van de mix cr en cb zijn.
Zal vast ook een schema zijn met het percentage nakweek tussen cr en cr met cb gen maar kon ik ff zo snel niet vinden.

Wel deze,

773558_0_82_2reu0ox.jpg

Seabait zei:
Daar kunnen zeker blacks uitkomen als de ouders nakweek van de mix cr en cb zijn.
Zal vast ook een schema zijn met het percentage nakweek tussen cr en cr met cb gen maar kon ik ff zo snel niet vinden.

Wel deze,

773558_0_82_2reu0ox.jpg

Sorry John ;-) ga je even tegenspreken , rood / rood is altijd rood , ook als ze uit gemengde groep komen .
Daarin tegen is zwart / zwart uit gemengde groep niet helemaal zwart hier zullen ook rode dieren uitkomen .
Zou je wel echt alleen zwart willen ben je "veroordeeld" tot de pure black lijnen .

Hoef je geen sorry voor te zeggen,dan ben ik mis! 😉
Dacht zelf weleens cb nakweek tussen de crs gehad te hebben maar zal me vergissen.

Volgens mij is zwart ook dominant maar kan me vergissen. Als je nu rood met rood laat kruisen kun je toch een zwarte krijgen als er bij de voorouders zwart aanwezig was.
Om dit gedoe te voorkomen koop ik geen garnalen bij mensen die ze gemengd hebben zitten en waarvan ik zeker weet dat ze op kleur zijn gekweekt.

jessicapilon zei:
Als je nu rood met rood laat kruisen kun je toch een zwarte krijgen als er bij de voorouders zwart aanwezig was.

Dacht ik ook maar blijkbaar dus niet en vertrouw Natasja er toch op dat zij het zeker weet! 😉
Vond zelf de mix cr en cb wel mooi staan maar ieder z'n voorkeur natuurlijk.

Seabait zei:
Hoef je geen sorry voor te zeggen,dan ben ik mis! 😉
Dacht zelf weleens cb nakweek tussen de crs gehad te hebben maar zal me vergissen.

Dat is het vervelende vaak , haha daarom zeg ik ook nooit wat . Maar Rood / rood is altijd rood !!! Mits je er een snow in zou doen die eventueel het zwarte gen mee draagt alleen dan heb je kans ook op zwart .
Puur alleen rode dieren kunnen geen zwart geven .
Dat je zwarte nakweek had zou dan alleen kunnen als er een snow tussen zou zitten .

jessicapilon zei:
Volgens mij is zwart ook dominant maar kan me vergissen. Als je nu rood met rood laat kruisen kun je toch een zwarte krijgen als er bij de voorouders zwart aanwezig was.
Om dit gedoe te voorkomen koop ik geen garnalen bij mensen die ze gemengd hebben zitten en waarvan ik zeker weet dat ze op kleur zijn gekweekt.

Volgens het schema kan dit niet. En zou ook niet logisch zijn als zwart dominant en rood recessief is toch? Zelfde idee als met mensen met blauwe ogen; als beide ouders blauwe ogen hebben, krijgen de kinderen automatisch ook blauwe ogen...

Het schema wat John hierboven liet zien, bevestigd dit...

Puur alleen rode dieren kunnen geen zwarte jongen geven. Dat klopt Natas.
Maar als ze bij zwart hebben gezeten kunnen daar eerst alleen zwarte jongen uitkomen, maar omdat dan ook het rode gen erin zit kunnen 2 van die nakomelingen met rood gen wel rode jongen krijgen.
Zo lees ik het schema uit mn laatste post dus.

Ik weet wel dat bij mij rood domineert, had in het begin bewust 10 rode en 5 zwarte genomen. Nu heb ik nog steeds veel meer rood dan zwart

Seabait zei:
jessicapilon zei:
Als je nu rood met rood laat kruisen kun je toch een zwarte krijgen als er bij de voorouders zwart aanwezig was.

Dacht ik ook maar blijkbaar dus niet en vertrouw Natasja er toch op dat zij het zeker weet! 😉
Vond zelf de mix cr en cb wel mooi staan maar ieder z'n voorkeur natuurlijk.

Hahaha je bent de enige John die vertrouwen in me heb :petjeaf: , maar prima :thumbs: . Ik doe het ook allemaal nog maar pas 😛 .

Nou om eerlijk te zijn is dit geen eigen wijsheid maar het lezen van het schema 😉 .
Ik vind het allemaal wel goed met al die kruisingen en soortjes van tegenwoordig.
Vandaar dat ik ook bij vertrouwde personen of rood of zwart koop en dan krijg je geen rare kleuren eruit (hoop ik).
Ik zit dus helemaal niet zo in die kruisingsschema s hoor. Daar heb ik geen kaas van gegeten.

Dank u! 😉
Heb dat schema ook gezien maar gaat over gewone en met het taiwan bee gen.
De rode en zwarte stippen geven volgens mij niet de kleur van de garnalen aan.

jessicapilon zei:
Zo beter John :S 😉

442221_0_82_garnaal.jpg
Dit schema lijkt me niet compleet.
Rood met rood kruisen staat niet in dit schema.
Een rode heeft alleen rode genen. Een zwarte kan zwart/zwart genen of zwart/rood genen hebben. Een rode kan dus alleen rode voortbrengen.

Wat dus wel kan gebeuren is dat je rode koopt die ook bij zwarte hebben gezeten en dat 1 of meerdere rode vrouwen die je hebt gekocht zijn bevrucht door een zwarte. Dan krijg je dus (waarschijnlijk) wel zwarte nakomelingen...

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Natasja je hebt dus helemaal gelijk hoor! 😉

Mascha&Ivo zei:
Seabait zei:
De rode en zwarte stippen geven volgens mij niet de kleur van de garnalen aan.
Klopt. Als het goed is,is dat samenstelling van de genen.
Toch kun je het wel als voorbeeld gebruiken; het werkt hetzelfde
zodra je dus 2 dieren met beide 2 rode genen gaat kruisen, krijg je enkel nakomelingen met rode genen en dus kleur. De zwarte kleur gen is er dan uit gekruist.

Coos zei:
jessicapilon zei:

442221_0_82_garnaal.jpg
Een rode heeft alleen rode genen. Een zwarte kan zwart/zwart genen of zwart/rood genen hebben. Een rode kan dus alleen rode voortbrengen.

Wat dus wel kan gebeuren is dat je rode koopt die ook bij zwarte hebben gezeten en dat 1 of meerdere rode vrouwen die je hebt gekocht zijn bevrucht door een zwarte. Dan krijg je dus (waarschijnlijk) wel zwarte nakomelingen...

Volgens mij kan ik je volgen en klopt het. je bent altijd weer afhankelijk wat de voorouders waren en dat weet je dus (bijna) nooit zeker.

jessicapilon zei:
...
Volgens mij kan ik je volgen en klopt het. je bent altijd weer afhankelijk wat de voorouders waren en dat weet je dus (bijna) nooit zeker.

Wat klopt volgens jou? Je schema of mijn uitleg?
Volgens mij maakt het bij rode dus niet uit welke voorouders ze hebben gehad omdat ze zelf niet meer het zwarte gen hebben, daardoor niet kunnen doorgeven, en dus geen zwarte nakomelingen kunnen krijgen. Dit is hetzelfde met mensen met blauwe ogen.

Andersom kan dus wel; zwarte kunnen naast zwarte ook rode nakomelingen krijgen. Dit komt doordat het zwarte gen dominant is.

Coos zei:
jessicapilon zei:

442221_0_82_garnaal.jpg

:petjeaf: Dankje voor jouw uitleg , ik ben daar nooit zo goed in , ik weet alleen hoe dat in de praktijk werkt 😛 . Ja kort door de bocht in jip en janneke taal haha .
Vandaar dat ik bijna nooit iets zeg alleen als ik echt iets ziet staan wat niet juist is . 😀

Coos zei:

Precies,was ik daar mis mee! 😉

Coos zei:
jessicapilon zei:
...

Wat klopt volgens jou? Je schema of mijn uitleg?
Volgens mij maakt het bij rode dus niet uit welke voorouders ze hebben gehad omdat ze zelf niet meer het zwarte gen hebben, daardoor niet kunnen doorgeven, en dus geen zwarte nakomelingen kunnen krijgen. Dit is hetzelfde met mensen met blauwe ogen.

Andersom kan dus wel; zwarte kunnen naast zwarte ook rode nakomelingen krijgen. Dit komt doordat het zwarte gen dominant is.

Pfff, ik weet het niet meer hoor. het voorbeeld gaat uit van de zwarte met rood gen en dan kun je zwarte krijgen met dus ook rood gen maar ik zie niet echt rode jongen. Wellicht heb je gelijk Coos. Eigenlijk moeten we ook zo n schema hebben voor de rode 😀.

jessicapilon zei:
Volgens dit schema kan uit zwart wel degelijk dus rood komen en ook andersom:

614787_0_82_cb.jpg

:engel: klopt ook , uit zwart kan rood komen , maar rood en rood is rood .

Hahaha de ellende is er gaan zoveel schema's het net over dat je door de bomen het bos niet meer ziet , hetzelfde nu met al die wezenloze namen voor de blauwe Neo's :S .
Maar ja ach , ik weet nou eenmaal dat het zo is , en willen mensen het niet aan nemen ook goed , lekker dan gaan voor de pure lijnen en wat verder in de buidel tasten . Dan ben je "zeker" .....hoewel ik zie advertentie's voorbij komen met prl en zie ik toch echt snowbee bij zitten op de foto's , maar ja daar heb je het als mensen er dan geen verstand van hebben .....die kopen dan de "prl" .... 😀

Ja rood en rood blijft rood zolang er geen zwart gen inzit volgens mij. Anders kan er wel zwart bijkomen.
Ja het is en blijft lastig hoor als je hier niet echt goed inzit.

jessicapilon zei:
Volgens dit schema kan uit zwart wel degelijk dus rood komen en ook andersom:

614787_0_82_cb.jpg
Klopt zo toch? 😉
Andersom kan niet.

jessicapilon zei:
Ja rood en rood blijft rood zolang er geen zwart gen inzit volgens mij. Anders kan er wel zwart bijkomen.
Een rode kan geen zwart gen meedragen, want dan zou die garnaal zwart zijn.. 😛

jessicapilon zei:

Hahaha :thumbs: ik stop met dit ja nee gedoe :stop: :sorry: .

Sexy shrimp is zoutwater garnaaltje super leuke diertjes , die de hele dag met hun bips draaien , vandaar sexy shrimp . :iloveyou:

Ja klopt Coos, ik zie nu dat beide bolletjes dan rood zijn dus geen zwart gen. Pffffff......
Ik ga denk ik maar Citroentjes houden 😀 😀

@Natas,
Ik had nog nooit van deze garnalen gehoord dus.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan