Wat is er nieuw

Crystal red en plantenvoeding (ei-methode)?

• Onderwerp starter Onderwerp starter gerritn
  • Startdatum Startdatum
G

gerritn

Guest
Goedenavond,

Ik zit er over na te denken om in me nano cube crystal red te houden. Kan ik dan nog doorgaan met de ei methode of moet ik overstappen op andere plantenvoeding? Het worden sowieso de gene die op leidingwater worden gekweekt.

Daar zijn verschillende meningen over Gerrit.
Ik ben zelf niet voor de combinatie garnalen en plantenvoeding ivm het zekere voor het onzekere maar zijn een berg mensen die dit wel doen en geen problemen hebben.
Zie van die mensen trouwens nooit een foto met een bak vol nakweek crs bv maar is een ander verhaal! 😉

Dat heb ik ook overal wel een beetje gelezen, is er dan een alternatief of is het dan alleen co2 en de kleibollen. Ik heb ook lateriet en leem in me bodem. Wat ik gelezen heb zou dat geen kwaad mogen. Klopt dit?

Zelf vind ik plantenbak en cr garnalen ook geen goede combi. Want als je mooie planten wilt hebben dan moet je wel CO2 toevoegen. Maar door de CO2 gaat je PH schommelen en het is voor bee garnalen cruciaal dat ze in stabiele waterwaarden leven.

Hmmmm Dus eigenlijk kan het niet in combi zoals me bak nu is?

Zoals John al zegt zijn de meningen verdeeld en zal de soort garnaal ook een rol spelen.
Ik ken wel degelijk leden die de EI volgen en garnalen houden hoor.

Nou je mag zeker wel cr's in je bak doen hoor, das geen probleem. Maar ze zullen waarschijnlijk minder goed (of helemaal niet) kweken. Als je nog vissen neemt dan weet ik vrijwel zeker dat de kleintjes niet zullen overleven.

En tuurlijk zal het bij de een wel werken en de andere niet

Ik ben niet helemaal goed op de hoogte van de EI methode, maar als ik het goed begrijp is het een kwestie van lichtelijk overdoseren en wekelijks 50% verversen.

Als mijn veronderstelling van de EI methode klopt, dan vrees ik dat je behoorlijk wisselende waterwaarden gaat krijgen, wat de crystal reds niet erg fijn zullen gaan vinden.

Ik heb zelf ook een nanocube 30 met crystal blacks. Ik voeg dagelijks CO2 en profito toe en wekelijks nitraat en fosfaat (ik meet de waarden geregeld). Ik kan je alleen nog niet veel vertellen op de invloed van dit plantenvoedingsschema, omdat de garnalen er nog niet erg lang inzitten, en ze in mijn vorige bak ook in de winter eigenlijk niet voortplanten.

Ik heb het nu in overleg ook aangepast voeg nu nog 1/4 van de dosering toe en meet wat er verbruikt word. Hou dit in de gaten totdat ik de goede balans heb gevonden.

Ja de meningen zijn hier nogal over verdeeld. Vaak hebben de garnalen last van de metalen die we toevoegen via de voeding.
Ik heb ook in het verleden wel op het GEK gezeten (garnalenforum dus Gerrit ;)) en deze vraag daar voorgelegd.
Daar zijn waarden tot zeker 25mg nitraat naar voren gekomen wat prima zou moeten kunnen.
Het is meer dat het ijzer en de koper uit de plantenvoeding funest zal kunnen zijn.
Daarom is het een goed idee verwacht ik als je een dosering doet die niet zo hoog is als wordt geadviseerd.
Ik lees al iets over een kwart en dat zou je kunnen proberen.
Ik weet dat er best ervaren garnalenhouders bij zijn die wel voeding geven maar dan minder dan normaal.

Wel blijft het een feit dat een echte plantenbak en garnalen niet echt de meest ideale combi is.
Zelf had ik ook vaak niet meer dan wat hout en mos bij de garnalen in en 1 of 2 niet veeleisende plantjes zoals bv een Crypto. Dan wilde prima verder.

Ik heb gisteren een kleine dosering plantenvoeding toe gevoegd en vandaag was alles nog lekker actief, heb zelfs er al 1 met eitjes gespot. Dus tot nu toe blijft het goed gaan 🙂

Hallo Gerrit,

Ik gebruik zelf de EI methode en heb crystal reds en taiwan bee in de bak zitten (met vissen). Ik zie regelmatig kleintjes scharrelen. Hier dus geen klachten.

Ik ben wel benieuwd waarom je de EI methode wilt gebruiken in zo'n klein bakje met 'gevoelige' garnalen.

CO2 moet geen probleem zijn, hierdoor daalt de pH alleen een beetje.
Als je dit continu zou toevoegen heb je ook geen schommelingen maar een iets lagere pH.

Al die voeding die je via deze EI methode gaat toevoegen moet je uiteindelijk weer verdunnen om ophoping te voorkomen.
Dus met de EI methode moet je veel verversen, en daardoor gaat de pH (en alle andere waterwaarden) juist wel schommelen.

Kan je niet beter wat meer gaan meten en minder 'grof' water wisselen?
Als je de NO3 en PO4 in de gaten houdt zou je ook niet zoveel te hoeven bemesten en waterwisselen.
Dus minder toevoegingen en minder verversen. Lijkt mij stukken 'stabieler'.

Ik denk dat Frank hier wel gelijk in heeft.
Nu weet ik dat Gerrit de bak met de EI is begonnen zonder cr en deze nu alsnog wil toevoegen.
Natuurlijk is de EI makkelijk maar zoals ik ook al eerder schreef niet echt ideaal met garries.
Zoals we weten zijn er ook genoeg waar het goed gaat maar het hangt ook af van welke waarden je met de EI nastreeft en welke garnalen je hebt.

Als ik bij de EI water ververs dan is de ph na enkele uren alweer op peil en dat is niet het ergste denk ik, maar ja wat zijn de maximum waarden die de beestjes kunnen verdragen.
Op het GEK is me eens verteld rond de 25mg nitraat.
Met de EI zit je hier al snel boven tenzij je minder toevoegt en bijvoorbeeld 10/1 aan gaat houden als toevoeging.
Het is en blijft proberen denk ik en dus ook een gok.

Zoals John hier al beschrijft denk ik dat dus ook, heb nu me licht sterk verminderd tot 40% en daardoor hoef en doseer ik veel minder doe nu 10/1 en 1 derde plantenvoeding en gaat nu goed co 2 is ook stabiel die staat 24 uur aan, en hoef nu na meting steeds minder te verversen. Zaterdag meet ik weer en dan zal ik het zeker weten of dit de oplossing is. het is een hele uitdaging maar het zal zo als het nu er uitziet zeker gaan lukken zonder plant of dier te schaden. Wat ik ook al aangaf is dat ik een zwangere garnaal heb dus dat zegt ook al dat ik iets goed doe. Ben wel blij met de hulp die ik van John gehad heb want samen met hem heb ik nu de juiste formule te pakken :Thumps

Garanties geven doen we niet hoor 😉.
Maar omdat je licht nu stukken minder is zal het verbruik ook veel minder zijn.
Dan zijn hoeveelheden zoals ik zelf doseer van 20/2 niet nodig.

@Jessicapilon Nee dat weet ik alleen goede en werkende info 😉.

@seabait Nee 1 van crystal red, me vuurtjes zijn altijd zwanger 😉, die gaan er trouwens wel zo snel mogelijk uit

Dat sowieso,heb hem op nu maar zie hier nog geen bericht van Gerrit staan waardoor ik dat had kunnen weten :juggle:

Seabait zei:
Dat sowieso,heb hem op nu maar zie hier nog geen bericht van Gerrit staan waardoor ik dat had kunnen weten :juggle:

Nou nu je het zegt. ik heb mn bril ook even op gezet en zie die post ook niet hoor 😉.
Ik dacht het zonder bril wel te hebben gelezen (of had Gerrit me dat in de pb verteld) 😉

Ik denk het laatste dus :juggle:.

Ik zou eerst meten en dan NO3/PO4 toevoegen indien nodig, dus geen vaste dosis per week.
Plantenvoeding is wat moeilijker te meten natuurlijk.
Ik heb FE altijd als een goede indicator gevonden. Maar dit is blijkbaar niet waar :>

Dus je zou bijvoorbeeld een doel kunnen stellen (afhankelijk van de kraan waterwaarden)
NO3 = 5
PO4 = 0.5
??FE = 0.1

Na het verversen (bijv 10%/20%/etc) meet je deze waarden.
Als 1 van deze waarden is opgelopen zou je meer moeten verversen.
Dit hoeft niet gelijk maar kan ook de dag/week daarop. Zolang het maar binnen de perken blijft.
De andere waarden moet je dan weer aanvullen naar gewenst niveau.
Op deze manier hou je minimale schommelingen.

Met zo'n klein bakje heeft bv een dode garnaal veel meer invloed op de waarden en overvoeren is ook zo gebeurd.
Denk dat je er gauw achter gaat komen dat je bijna niets hoeft toe te voegen behalve plantenvoeding.

Tja we hebben aangegeven dat het niet de meest ideale combi is met garries.
De TS is natuurlijk verder vrij om het te proberen en het is wel verstandig dat hij de voeding mindert en niet meer wil toevoegen dan noodzakelijk.
Op zich is 10/1 niet zo veel en wellicht is dat niet eens nodig in de bak. Dat zullen de metingen moeten uitwijzen.

Natuurlijk is de optie van Frank veel mooier maar wel meer werk.
Meten en dan weer eventueel aanvullen.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden zoals we zien 😉
En zoals al is aangegeven zijn er ook genoeg die wel garnalen samen met de EI houden of met wat hogere waterwaarden.
Of het in zo n klein bakje nodig is, dat is weer een andere vraag en dat zullen de metingen gaan uitwijzen de eerste weken.

@Franketank Ik ga idd meten, nou wil ik dat elke week gaan doen voor en na een wissel evt in de midden van de week nogmaals. Ik ben heel benieuwd hoe de waardes zullen gaan zijn in de loop van de maand. Als toevoegen misschien helemaal niet nodig zal ik dat ook niet gaan doen. Dat weet ik op dit moment nog niet omdat ik altijd de ei methode heb gevolgd. Ik zal jullie in de loop van de weken het laten weten.

@seabait Had idd het in een pb gestuur naar John, zal zondag me album even bijwerken.

@jessicapilon Idd meten is weten 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan