Crystal red garnalen, geen jonkies?


E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen,

Inmiddels heb ik zo'n 6 weken een aquarium met cr garnalen. Ik heb al zeker 4/5 vrouwtjes gezien met eitjes. Ze ploffen bijna uit elkaar. Toch heb ik nog geen jonge garnaaltjes gezien, terwijl deze na zo'n 4 weken toch uit de eitjes moeten komen. Ik heb wel wat kleine slakjes in het aquarium die ik er niet uit krijg. Kunnen ze ook worden opgegeten?

IMG_4864.JPG
 
Das raar en hebben die vrouwtjes die op ontploffen staan dan nu terug een normale bouw van het lichaam ?
 
Zijn de waterwaarden gelijk aan die waar je ze weg hebt? Zie je duidelijk dat ze de eitjes al hebben gelost?
 
Wat heb je voor filter?
 
Zijn de waterwaarden gelijk aan die waar je ze weg hebt? Zie je duidelijk dat ze de eitjes al hebben gelost?

De vrouwtjes hebben de eitjes nog in de buik. Bij sommige doorzichtig en bij andere bruin
 
Gh van 4 is nog steeds aan de lage kant hoor maar is al vaker aangegeven dus zal er niet meer over beginnen..

Hadden de garnalen 6 weken geleden al eitjes dan want dat is me niet duidelijk in je beginpost?
 
Gh van 4 is nog steeds aan de lage kant hoor maar is al vaker aangegeven dus zal er niet meer over beginnen..

Hadden de garnalen 6 weken geleden al eitjes dan want dat is me niet duidelijk in je beginpost?

Klopt, maar ik doe mijn best om deze omhoog te krijgen met osmosewater. Meer kan ik niet doen... eerst was de gh 3, dus 4 is in ieder geval beter.

Toen ik de garnalen net had (dus ongv 6 weken geleden) viel t me op dat 1 garnaal eitjes had. Intussen zijn dat er meer geworden. Aangezien deze eitjes na 4 weken moeten uitkomen, vind ik t lang duren. Het kan ook zijn dat de jonkies zich verstopt hebben. Ik zie in ieder geval nog niks..
 
Ik zou de gh wat omhoog doen naar 5-6. Maar nu begrijp ik dat de garnalen nog de eitjes dragen en ze niet hebben gelost? Je moet duidelijk de eitjes kunnen zien zitten namelijk.
 
Die van 6 weken geleden zou je nu al moeten zien rondlopen idd maar heb het idee dat je het nog niet helemaal snapt met het osmosewater en mineralen verhaal dus de waterwaarden ook niet prima zijn.

Gewoon beetje bij beetje mineralen toevoegen en meten tussendoor,is je gh 6 kijk je naar de tds en die waarde kan je dan dus voortaan aanhouden.
 
Ik voeg mineralenpoeder aan het osmosewater toe en de GH daarvan is 6. Op het moment dat het water in het aquarium komt, verlaagd de GH waarde.

Dit was voorheen ook met mijn kraanwater, wat een GH waarde van 7 heeft en in de bak had deze dus een Gh van 3.
 
Ja met kraanwater zou je dat wel moeten hebben en backplay heeft dat uitgelegd en ik zal kijken of ik dat weer kan vinden.
 
Dit is zijn uitleg en met osmose zou dat minimaal moeten zijn:

Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft
 
Allemaal makkelijk op te lossen met volledig op osmosewater over te gaan in dit geval lijkt me.
 
Dit is zijn uitleg en met osmose zou dat minimaal moeten zijn:

Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft


Dankjewel
 
Bij de meeste zwangere garnalen zie je duidelijk bruine eitjes in de buik zitten.

Bij een garnaal zie ik geen bruine eitjes zitten, maar deze heeft wel nog een 'dikke buik.'

Ik had ergens eens gelezen dat de eitjes na een tijdje doorzichtig worden. Ik weet nu niet of er nog eitjes in de buik zitten of dat deze al eruit zijn. Zou het kunnen dat ze dan zo dik blijft?
 
Ik wist dat ook niet allemaal hoor want dat is een scheikundig proces zoals ik dat noem;)
 
Bij de meeste zwangere garnalen zie je duidelijk bruine eitjes in de buik zitten.

Bij een garnaal zie ik geen bruine eitjes zitten, maar deze heeft wel nog een 'dikke buik.'

Ik had ergens eens gelezen dat de eitjes na een tijdje doorzichtig worden. Ik weet nu niet of er nog eitjes in de buik zitten of dat deze al eruit zijn. Zou het kunnen dat ze dan zo dik blijft?


Ze worden zover ik weet juist gekleurd na verloop van tijd en dan moet je ze duidelijk kunnen zien hoor.
 
Helemaal op het einde worden de eitjes idd lichter, je kunt dan soms de larfjes (of hun oogjes) zien zitten.
 
Klopt. Persoonlijk heb ik CRS gekweekt op een gh van jawel, 2. Heb het nooit gemeten totdat ik last kreeg van uitval bij TBS. Ik denk dus dat daar niet het probleem ligt. Ik zou zelf eerder zoeken bij voeding. Bij een tekort aan voeding kunnen volwassen CRS hun eigen jongen gaan opeten.
Vraag1: zie je de jongen en verdwijnen ze na een paar dagen, of heb je ze nooit gezien?
Vraag2: Weet je zeker dat een vrouwtje haar eitjes heeft losgelaten?

De eitjes zijn doorgaande donkerbruin zoals op de foto, daarna kleuren ze meestal gelig waarna het vrouwtje ze loslaat. Je moet dus even in de gaten houden welke garnalen zwanger zijn en welke het dichtst bij het "bevallen" is.

Daarna zou ik 1 à 2x een beetje stofvoer geven. Dit zorgt ervoor dat de jongen ook genoeg voedsel kunnen vinden wat het overlevingspercentage aanzienlijk vergroot. Ik doe dit in al mijn bakken met groot succes.
 
Wat ik merk bij mijn garnalen is dat deze zich verstoppen op het moment dat de eitjes uitkomen. De baby garnalen zie ik meestal pas later te voorschijn komen (deze blijven achter in de bak tussen de beplanting (op zich ook logisch omdat ze zo meer beschermd zijn). Ik gebruik catappablad en Bacter AE voor de mini garnalen. Voor de rest krijgen ze shrimp king compleet (deze valt mooi uit elkaar) en groenten en eten ze mee met de algenwafels van de oto. Maar goed, ik zie soms een garnaal een paar dagen niet en daarna zie ik de mini's pas. Ik denk een kwestie van geduld. Mocht je na 2 weken nog niets zien, dan ligt het ergens anders aan.
 
Deze garnaal heeft een dikke buik, maar volgens mij geen eitjes

Hoe kan dit

IMG_4904.JPG
 
Geen idee, moeilijk te zien of ze echt een dikke buik heeft of gewoon vrouwelijke vormen. Kan zijn dat de jonkies zijn uitgekomen en jij ze nog niet ziet.
 
Vrouwtjes garnalen zijn nou eenmaal wat forser dan de mannetjes.
 
4 weken is gebruikelijk maar heb hier ook wel 5-6 gezien. De eerste week zie ik de jongen ook amper, zo klein.
Zitten ze niet tussen de planten?
 
De eerste babygarnalen zijn gespot!

Ze zijn wel écht heel klein
 
De eerste babygarnalen zijn gespot!

Ze zijn wel écht heel klein
''Zie je wel'' ;)

Mooi hoor! Veel succes ermee :) Tips van stofvoer zou ik zeker gebruiken. Dan hou je er veel meer over.
 
Klopt. Persoonlijk heb ik CRS gekweekt op een gh van jawel, 2. Heb het nooit gemeten totdat ik last kreeg van uitval bij TBS. Ik denk dus dat daar niet het probleem ligt. Ik zou zelf eerder zoeken bij voeding. Bij een tekort aan voeding kunnen volwassen CRS hun eigen jongen gaan opeten.
Vraag1: zie je de jongen en verdwijnen ze na een paar dagen, of heb je ze nooit gezien?
Vraag2: Weet je zeker dat een vrouwtje haar eitjes heeft losgelaten?

De eitjes zijn doorgaande donkerbruin zoals op de foto, daarna kleuren ze meestal gelig waarna het vrouwtje ze loslaat. Je moet dus even in de gaten houden welke garnalen zwanger zijn en welke het dichtst bij het "bevallen" is.

Daarna zou ik 1 à 2x een beetje stofvoer geven. Dit zorgt ervoor dat de jongen ook genoeg voedsel kunnen vinden wat het overlevingspercentage aanzienlijk vergroot. Ik doe dit in al mijn bakken met groot succes.

Kan ik stofvoer zelf maken, door het voer klein te maken? Daarnaast heb ik ook cattapablad erin liggen. Hoelang kunnen deze erin blijven, totdat deze ververst moet worden?
 
Catappa kan er gewoon in blijven, lost helemaal op en haal ik pas na ongeveer 3 maanden eruit. Daarnaast gebruik ik bacter ae en gewoon voer.
 

Terug
Bovenaan