Crystal Red garnalen in combinatie met co2 en plantenvoeding


DaveB86

Well-known member
Lid geworden
21 september 2012
Berichten
118
De titel zegt het al, ik ben op zoek naar informatie en meningen over de combinatie van CR garnalen en het toedienen van co2 en plantenvoeding.

Online vind ik eigenlijk alleen berichten dat:
- je moet oppassen voor een overschot aan co2 (verstikkingsgevaar)
- je moet oppassen met toedienen plantenvoeding omdat CR garnalen gevoelig zijn voor schommelingen in de waterwaardes.

In een ander topic van mij hebben we het hier al kort over gehad, ik wil daar in dit topic graag meer over te weten komen.

Wat ik tot nu toe in mijn aquarium van heb ervaren (CR garnalen zitten er nu een paar weekjes in) is dat met een continutest op lichtgroen (60-70bpm) ik de garnalen minder op de voorgrond (in de stroming) van de bak zie dan wanneer ik de co2 lager zet (groen-donkergroen - 50bpm). Mijn co2 wordt toegediend via de outflow van het filter via een spraybar komt het als eerste op de voorgrond van het aquarium.

Toediening plantenvoeding ervaar ik nog geen bijzonderheden mee, dit doe ik tot op heden 1x per week maar gezien de berichten die ik hierover lees ga ik dat wijzigen naar kleinere dosering 1x per 2 dagen.

Waar ik benieuwd naar ben, wat is een overschot aan co2?
Planten gebruiken de co2, wanneer ik mijn verlichting (LED) ga opschroeven naar een hogere intensiteit verwacht ik dat ze meer co2 behoeven, de co2 indicator zal in dat geval donkerder worden. Om de planten goed te laten groeien zal ik de co2 dus weer moeten opschroeven, bijvoorbeeld van 50bpm naar 70bpm. Terug naar het niveau wat ze eerder minder fijn vonden.
Maar omdat de planten nu meer "verbruiken", betekend dit dat er dan geen overschot is en de CR garnalen in die situatie prima zullen leven met de hogere co2 toediening?
Werkt dit zo?

Zelfde vraagstuk eigenlijk voor plantenvoeding. Wat je dus moet voorkomen is een grote schommeling in de waterwaardes.
Dan ga ik er vanuit dat vaker kleine doseringen toedienen beter is dan minder vaak grotere doseringen. Ook al geef je dan totaal per week evenveel, zou dit geen problemen moeten zijn voor de CR garnalen?

Ik ben dus op zoek naar de perfecte situatie voor in mijn aquarium: een plantenbak met planten die co2 en voeding nodig hebben in combinatie met een Crystal Red 'kolonie' die ik graag zie voortplanten en gezond zie groeien.

Brand los :)
 
Over de combinatie CR en CO2 kan ik je niet heel erg helpen.
Feit is wel dat als je de verlichting opschroeft dan zullen je planten meer voedingsstoffen willen opnemen dus zal de vraag naar CO2 zeker stijgen.
Wanneer je hier niet aan voldoet dan zal je last krijgen van CO2 gerelateerde problemen bij de plantengroei.

Niet alle CO2 zal direct opgenomen worden door de planten dus kan het zeker zijn dat de garnalen last hebben van het "overschot" maar wanneer de garnalen hier last van hebben en hoeveel last ze hiervan hebben durf ik je niet te zeggen.

Ik denk dat het redelijk zou moeten lukken, je ziet meerdere showbakken die flinke hoeveelheden CO2 en plantenvoeding doseren kijk maar naar george farmer, de bakken van ADA en Green Aqua. je zal de garnalen alleen wel langzaam moeten laten wennen aan het hogere CO2 gehalte. dus een afname van ph 0,1 p/w, verder is het verstandig om ze dan elke dag goed te monitoren en zien of je verschil in gedrag ziet en of ze veel aan het oppervlakte zitten.

Qua plantenvoeding weet ik dat er een diversiteit is waar CR's wel en niet tegen kunnen maar daar kan ik je verder weinig over vertellen.

Dan ga ik er vanuit dat vaker kleine doseringen toedienen beter is dan minder vaak grotere doseringen. Ook al geef je dan totaal per week evenveel, zou dit geen problemen moeten zijn voor de CR garnalen?

Dit zou ik namelijk ook denken, je kan natuurlijk beginnen met een 'lean dose' (wat je nu doseert in 1 week verdelen over de week) en dan steeds per week 1mL toevoegen tot je op de gewenste hoeveelheid zit.

Het is niet een sluitend antwoord op je vraag en ben ook zeker geen expert.
Zou nog even wachten tot de ervaren mensen hier antwoord opgegeven hebben!

Succes ermee!
 
Wat een overschot aan co2 is zal afhangen van de vraag van de planten en dat is afhankelijk van de soort en je verlichting. Wat ik wel weet is dat garnalen veel co2 en plantenvoeding vaak niet echt waarderen. Soms voegt men wel plantenvoeding toe en gaat dat goed maar het zal ook afhangen van welke soort garnalen je hebt.
Zelf voeg ik dus niets toe bij de garnalen maar ja ik heb er ook enkel wat Crypto en mosjes in.
 
Ik zelf heb anderhalf jaar CO2 met plantenvoeding gedaan bij mijn CR garnalen. toevallig heb ik een paar weken geleden besloten om van de high tech tank een low tech tank te maken. Geen Co2 en plantenvoeding meer en ook de verlichting omlaag.

Wat mij is opgevallen is dat wanneer mijn continu Co2 checker groen was (20mg/l) ik geen baby garnalen zag. Ik deed toen de Co2 omlaag en bijna meteen zag ik zwangere garnalen lopen en later veel baby garnalen.
Ik heb daarbij ook de plantenvoeding verminderd toen ik minder Co2 ging toevoegen.

Ik moet dus concluderen dat in mijn ervaring als je een echte plantend tank wil met veel Co2 en plantenvoeding, dat CR garnalen niet de beste keus zullen zijn.
 
Ik geloof je gelijk en het zal ook mede afhangen van de gradatie denk ik maar veel co2 en garnalen vindt ik ook een slechte combi.
 
Ik geloof je gelijk en het zal ook mede afhangen van de gradatie denk ik maar veel co2 en garnalen vindt ik ook een slechte combi.

CO2 en garnalen is geen slechte combi? Maar CO2 en cr’s is een slechte combi! In mijn aquascapes zitten garnalen en een flinke ppm (CO2 continue test is namelijk net niet geel) en de garnalen kweken gezond door!
 
Bedankt voor alle reacties. Op dit moment heb ik de co2 in mijn bak al een tijdje verlaagd naar nog slechts 30bpm en voeg ik om de dag 5ml plantenvoeding toe. Zowel de planten als de CR garnalen lijken hier goed onder te gedijen. Meerdere garnalen zijn zwanger, waarbij de eerste inmiddels al rond de 4 weken. Ik ben dus heel benieuwd of ik binnenkort de baby ook ga zien.
 

Terug
Bovenaan