Wat is er nieuw

Crystal red garnalen verdwijnen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Etienne98
  • Startdatum Startdatum
E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen,

Inmiddels heb ik nu zo'n 2 maanden een bak met crystal red garnalen.
Bij aanschaf van het aquarium had ik 15 cr garnalen besteld, waarvan er 1 kort daarna was overleden.

Na paar weken waren super veel vrouwtjes zwanger. Inmiddels zitten er veel jonkies in het aquarium, maar zie ik de grote garnalen verdwijnen. Ik vind het echt vreemd, omdat ik geen dode garnaal heb zien liggen. Ik tel nu nog maximaal 6 garnalen. Het kan zo zijn dat ze zich verstopt hebben achter/onder de stenen, maar eerst telde ik er veel meer.

In het begin ververste ik met leidingwater, maar ik ben toen langzaam overgegaan op osmose-water, omdat ik de GH waarde niet onder controle kreeg. Deze was constant 3. Nu is de GH inmiddels 4, maar hoger krijg ik deze niet. Ik gebruik mineralen en maak het water op een GH waarde van 6. Op het moment dat dit water in het aquarium terecht komt, verlaagd alsnog de GH waarde. Hier had ik eerder al een topic over geopend, maar dit is nog steeds niet helemaal opgelost.

Ik heb een sponsfilter, dus hier kunnen de garnalen ook niet in verdwijnen. Hebben jullie misschien een idee?
Foto's volgen nog.
Alvast bedankt

Foto's

IMG_5106.JPG
IMG_5107.JPG
IMG_5108.JPG
IMG_5109.JPG

Je gh is erg krap en misschien te laag. Ik weet niet op welke waarden ze hebben gezeten maar misschien hebben ze problemen om te vervellen of het zijn echte verstoppers.
Gebruik je een ph verlagende bodem en nu enkel osmosewater?

Enige wat je kan doen als je zekerheid wil is de stenen er voorzichtig allemaal even uitnemen.

Je gh is erg krap en misschien te laag. Ik weet niet op welke waarden ze hebben gezeten maar misschien hebben ze problemen om te vervellen of het zijn echte verstoppers.
Gebruik je een ph verlagende bodem en nu enkel osmosewater?

Ja ik gebruik een ph verlagende bodem en alleen osmosewater nu.
Ph is 6
Ik weet niet hoe ik de gh omhoog krijg. Is het een idee om de gh te verhogen door meer mineralenpoeder te gebruiken of is dit gevaarlijk voor de garnalen?

Enige wat je kan doen als je zekerheid wil is de stenen er voorzichtig allemaal even uitnemen.

Eerst verstopte ze zich ook niet zo extreem. Ik zag meestal een stuk of 10 garnalen, dus ik vrees dat ze toch dood zijn.

De stenen eruit halen wordt lastig, aangezien de mos hieromheen gegroeid is

Ik gebruik ook osmose en verhoog dat met mineralenpoeder tot een gh van 5-65 ongeveer. Weet je op welke waarden de grote garnalen hebben gezeten voordat jij ze kreeg? Kun je de geleidbaarheid ook meten?

het beste is om ze op ongeveer dezelfde waarden te houden als de verkoper.

Ik gebruik ook osmose en verhoog dat met mineralenpoeder tot een gh van 5-65 ongeveer. Weet je op welke waarden de grote garnalen hebben gezeten voordat jij ze kreeg? Kun je de geleidbaarheid ook meten?

het beste is om ze op ongeveer dezelfde waarden te houden als de verkoper.

Ik heb hier de verkoper over gemaild, maar deze gaf aan de Gh waarde niet precies te weten. Beetje vreemd, maar hij controleerde alleen de waardes als hij het vermoeden heeft dat er iets mis is in zijn bak.

De geleidbaarheid is meestal rond de 160-190 ppm. Rond de 250-280 US. Deze waardes zijn van het water voordat ik deze in het aquarium schudt.
Of wil je de geleidbaarheid van het aquariumwater op dit moment weten?

Verkoper heeft een geleidbaarheid van ongeveer 300 micrositemens.

Dan is de geleidbaarheid dus weinig veranderd. Ik weet dus niet of ze daar ook op een verlagende bodem zaten of dat ze op leidingwater zijn gekweekt met een hogere ph en kh.
Als de jongen het verder goed doen dan is dat natuurlijk mooi.

Dan is de geleidbaarheid dus weinig veranderd. Ik weet dus niet of ze daar ook op een verlagende bodem zaten of dat ze op leidingwater zijn gekweekt met een hogere ph en kh.
Als de jongen het verder goed doen dan is dat natuurlijk mooi.
Daar zaten ze ook op een ph verlagende bodem met 50% osmosewater en 50% leidingwater

Ik heb honderden CR's in m'n aquarium maar kan er soms maar een stuk of 30 vinden (totdat ik ga voeren, dan krijg ik soms jeuk van het gewoel). Wellicht heb je dus, net als ik, goede verstoppers.

GH mag inderdaad wel wat hoger. Ik doe 50/50 kraanwater/RO water en vul dat aan met GH Boost. Doe dat zo al meer dan 2 jaar met CR garnalen.

Je kan misschien een korrel voer in de bak gooien of iets van een spercieboon en kijken wat er dan op af gaat komen.

Sperciebonen. Moeten die eerst geblancheerd worden?

Komkommer werkt bij mij erg goed, net als pilletjes voor de bodemvissen (vinden ze lekkerder dan hun eigen korrels) en spaghetti.

Ik koop al kant en klare in een potje. Maar je kan ze ook wat gaar koken want anders zijn ze denk ik wat hard. Komkommer is ook prima inderdaad of een voertablet.

Ik heb net inderdaad voor het eerst een komkommer in gelegd. 7 kleine garnaaltjes gingen hier opzitten.

Ik heb niet het idee dat garnalen meteen op het voer af gaan. Ik voer meestal een keer per dag en wissel af qua voer (maak ook stofvoer voor de kleintjes)

Ik voer meestal een keer per dag

Is dit niet wat veel ? Ik voer op maandag, woensdag en vrijdag en daarin wil ik ook nog wel eens overslaan/vergeten en mijn CR's doen het super op dit moment.

Daar kan zout in zitten, dus eerst even goed lezen.

Ja ik spoel ze altijd goed af in een zeef hoor. Ik voer op dezelfde dagen als dat Niwla doet. teveel is niet nodig en af en toe geef ik iets van een boontje of een blad tussendoor.

maak ook stofvoer voor de kleintjes)

Het voer wat ik heb heb ik fijngestampt en daardoor heb ik nog stofvoer gedaan zodat ze allemaal makkelijk het kunnen eten. Ik stamp de korrrels niet echt tot poeder en daarom dat ik er ook stofvoer doorheen doe. Ik heb hier 2 of 3 soorten gestampt en gemixt.

Ik voer ook om de andere dag. Afwisselend soorten voer en als aanvulling wat bacter ae.

De garnalen zijn nu actief en heb er weer een stuk of 8 gezien. Zien jullie iets raars aan deze garnaal? Deze is veel lichter van kleur dan eerst. Momenteel brandt het licht nog niet in het aquarium

IMG_5113.JPG

Kijk eens hoe die kleurt met het licht aan straks want hij is niet echt goed gedekt en oogt nu wat glazig. Maar dat kan komen omdat het licht nog uit is.

Kijk eens hoe die kleurt met het licht aan straks want hij is niet echt goed gedekt en oogt nu wat glazig. Maar dat kan komen omdat het licht nog uit is.

Zal ik doen. Hopelijk zie ik hem dan nog. Wat als dit niet veranderd? Kan dat een teken zijn dat die ziek is of niet goed kan vervellen?

Ik heb hier de verkoper over gemaild, maar deze gaf aan de Gh waarde niet precies te weten. Beetje vreemd, maar hij controleerde alleen de waardes als hij het vermoeden heeft dat er iets mis is in zijn bak.

De geleidbaarheid is meestal rond de 160-190 ppm. Rond de 250-280 US. Deze waardes zijn van het water voordat ik deze in het aquarium schudt.
Of wil je de geleidbaarheid van het aquariumwater op dit moment weten?

Verkoper heeft een geleidbaarheid van ongeveer 300 micrositemens.

volgens mij moet je gewoon de ms verhogen net als de verkoper. als zij 300 ms hebben moet jij dat ook doen, op basis daarvan is gelijk ook je gh probleem opgelost want die kan je dus nog verder verhogen met de GH+

volgens mij moet je gewoon de ms verhogen net als de verkoper. als zij 300 ms hebben moet jij dat ook doen, op basis daarvan is gelijk ook je gh probleem opgelost want die kan je dus nog verder verhogen met de GH+

Dus een ppm van 200 aanhouden?

Ik zou de waarden zoveel mogelijk gelijktrekken met die van de verkoper inderdaad.

Dus een ppm van 200 aanhouden?

ja officieel 192 maar goed. en dat is het water wat je voorbereid dus niet het water wat nu al in je bak zit. als het in je bak zit wijzigen de waardes weer wat.

Als je steeds ververst met water van bv 300uS dan is na enkele weken het oude water met een lagere uS verdwenen. Of je moet het water in je bak met salt op de goede waarde brengen maar ik zou dat dan geleidelijk gaan doen ook.

Als ik de geleidbaarheid meet van het water in het aquarium, krijg ik een waarde van 110 ppm. Dit is dus veel te laag. Ik hoop het nu langzamerhand omhoog te krijgen.

Als een CR glazig is dan kan het volgens mij ook zijn dat hij moet gaan vervellen. Ik zie het bij mij namelijk ook wel eens (en daar is alles stabiel, pais en vree).

Als een CR glazig is dan kan het volgens mij ook zijn dat hij moet gaan vervellen. Ik zie het bij mij namelijk ook wel eens (en daar is alles stabiel, pais en vree).
Zo ziet het inderdaad uit ja
Ik vraag me alleen af hoe lang een vervelling kan duren, aangezien deze er vanochtend al zo uit zag.

Heb je ook een foto hoe de garnaal nu uitziet met het licht aan?

Ik zie nu net een vervelling liggen op de plek waar de garnaal gezeten heeft. De garnaal zit achter een plant, waardoor een foto maken lastig is. De kleur is nog altijd iets minder fel. Als ik zo een betere foto kan maken, plaats ik deze.

IMG_5117.JPG

De garnaal is midden op de foto te zien.

Dat kan dan van deze garnaal zijn en vaak gaan ze dan contact uit de weg omdat de nieuwe schaal nog niet echt hard is en ze dus kwetsbaar zijn.

Al een beetje bijgekleurd

IMG_5121.JPG

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan