Wat is er nieuw

crystal red kweken

• Onderwerp starter Onderwerp starter marc.ensing
  • Startdatum Startdatum
M

marc.ensing

Guest
hallo,

ik heb een dennerle nano cube.
ik heb een tijd terug 10 spottedheads gekocht.

nu heb ik al wel eens een keer een garnaal met eitjes gehad.
en er zijn ook wel jongen groot geworden.

maar ik heb nog een aantal vragen.

ik merk dat niet alle jonge garnalen overblijven.
ik gok dat dit misschien voedsel gebrek is?
ik doe er soms gedroogde bladeren in, maar is dit voldoende?
(ik zie ze veel eten in het mos en op t hout e.d)

is het ook met garnalen zo, hoe groter het aquarium. hoe beter?

hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn garnalen regelmatig kweken, en dat ik dan ook de jongen groot krijg.

graag zou ik jullie ervaringen horen. en tips en tricks.

alvast bedankt.

mvg
marc

Dat zijn wel de lastigere soorten, dan zul je waarschijnlijk moeten gaan sturen naar specifieke waardes, met deze varianten wordt meestal gewerkt met een ph-verlagende bodem in combinatie met osmose-water.
Zelf heb ik 'gewone' crystals en zie dat de overlevingskansen van jongbroed vergroten bij het gebruik van een ph-verlagende bodem.
Voeding hoeft niet veel te zijn bij garnalen, in geval van twijfel geef je meestal te veel 😉

Het formaat van de bak maakt vaak niet zoveel uit hoor. Wij houden de TB ook in een nano van 30 liter en hebben daar net de eerste kleintjes. Het zijn de gevoeligste soorten zoals Mark ook al aangeeft en dat zijn in de regel ook de zwakste soort. Daarmee heb je denk ik meer kans op uitval.
Kun je aangeven op welke waarden je ze houdt??
Ik voer enkel op dinsdag en vrijdag garnalenvoer en af en toe een blad tussendoor.

Voor jonge aanwas is er toch ook voer in poedervorm ? Zou dat niet helpen ?

Als we jongen hebben dan geef ik ook fijnvoer of poedervoer.

jessicapilon zei:
Als we jongen hebben dan geef ik ook fijnvoer of poedervoer.
Is inderdaad ook van invloed op het overlevingspercentage..
Gewoon garnalenvoer tot poeder gewreven (tip: vijzel of pepermolen) is prima dus het hoeft niet speciaal voer te zijn voor jongbroed, die zie je namelijk ook wel in de handel.

de waarden kan ik niet geven.
ik heb net een ph meter besteld die ik deze week verwacht.

ik heb een ph verlagende bodem.
ik heb t laten testen en deze zat toen op 6.2.
geleidbaarheidsmeter wil ik ook nog.

ik ververs met gewoon leiding water.

als deze waarde omhoog is gegaan zal ik gaan fiteren over turf.

ik zal ook garnalen voer gaan halen en vermalen.
misschien dat ik dan meer over houd.

Als je gewone kraanwater een hoge ph waarde heeft, dan moet je bodem hard werken om dit weer naar beneden te krijgen, en raakt je bodem snel uitgewerkt. Zelf een ph verlagende bodem met osmose, naar mijn idee het ideaalste. Ook voeg ik elke dag een pespuntje Biozyme ttoe en elke week een puntje Genchem polytase. Deze twee producten hebben naar mijn idee positief invloed op de overlevingskans van de geboren garnaaltjes.

Ik denk ook dat verversen met osmose beter is. De TS zijn Ph is rond de 7.8-7.9 want hij woont vlakbij mij 😉

mijn ph ligt nu op 6.65 volgens mijn ph meter.

heb m binnen.

zou ik gaan filteren over turf?

of wat raden jullie aan.
ik ben niet echt een fan van osmose met allerlij toevoegingen.
t moet iets simpeler zijn dan dat want ik ben al snel twijfel achtig haha.

ook zal ik druppel setje oid halen, en ik wil nog een geleidbaarheidsmeter.

Ik doe dat ook bij de gewone cr die ik hier heb. Ik heb wat turf dus in een panty achter de filter geklemd.Eigenlijk moet je weten op welke waarden ze zijn gekweekt.

Osmose is ook simpel gewoon GH+ toevoegen en klaar is kees, maarja ieder zijn eigen natuurlijk. 😀 zelf geen ervaring met turf.

zoals Hein..V al aangeeft is osmose inderdaad niet iets ingewikkelds, als je er voor het eerst naar kijkt, lijkt het heel wat maar stelt eigenlijk geen **** voor.

apparaat kopen, aansluiten, osmose water maken en op peil brengen met GH+. en dit daarna meten met een geleidbaarheids meter.

zoals john al aangeeft scheelt het een boel als je weet hoe ze gekweekt zijn. misschien kun je daar nog achter komen bij degene waar je ze vandaan hebt?

de kweker had net zn ph meter als ik nu heb.
mijn ph moet nog iets omlaag.
die is nu 6.5, maar moet richting de 6.
het liefst nog ietsjes eronder.

geleidbaarheid weet ik niet. en heb geen gegevens meer van de kweker.

ik zal mij eens rustig gaan inlezen over het osmose water e.d.
ook omdat ik toch ook tb wil kweken.

Een osmoseapparaat heb je al voor 39 euro.

Ik was eerst ook geen fan van osmose omdat het mij ook te veel gedoe leek, maar toch blij dat ik het heb gedaan, ben nog maar net begonnen en de kweek gaat super, diverse bleu bolts jongen en panda's en whine red. Met een Ph waarde van 5.7 en de op de tds een waarde tussen de 150 en 180. Dat vinden de garnaaltjes erg prettig😀

Het maken van osmose is eigenlijk geen moeite. Het op peil brengen is nog het meeste werk.

Misschien wat eigenwijs. Maar nog niet begonnen met osmose water. Bij de lfs heb ik nieuwe filtersponsjes gehaald voor de aquaflow en heb me laten adviseren daar turf in te doen. Dit heb ik ook mee genomen. En een speciaal voer voor garnalen, Hikari? Iemand mee bekend?

Nu afwachten wat mn ph gaat doen.

Mvg marc

Dat is wel een goed merk verder hoor. Ik koop vaak de goedkope "eigen merken".
Ik heb de turf gewoon in een panty achter de binnenfilter gedrukt zitten. Je ph zal daar zeker nog wel van gaan zakken.
Hou wel rekening met de geleidbaarheid die de garnalen gaan wensen.

Veranderd mijn geleidbaarheid door turf?
Ik heb de turf in de filter verwerkt. Bij een te hoge ph zal ik ook wat in een panty doen en erbij in hangen.

Niet dat ik weet maar in de bak waar ik turf gebruik meet ik de Us nooit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan