Wat is er nieuw

Crystal red nieuwe bak kweken

• Onderwerp starter Onderwerp starter fish-lover
  • Startdatum Startdatum
F

fish-lover

Guest
Beste,

Ik ben namelijk bezig om mijn schildpadden naar een groter verblijf te brengen en heb daarbij een 60 cm bak over. Ik ben al in bezit van een speciaal bak voor vuurtjes waar het aantal mooi aan het groeien is.

Nu had ik een plan en even jullie mening en ervaring nodig. Heb dus de oude bak opgekuist en zou nu proberen om in de midden een glas te lijmen en zo 2 bakken van te maken. Met bedoeling te starten in linkerkant met cr a kwaliteit. Eenmaal ze kweken de minder kwaliteit(b en C) naar de rechter kant te brengen en zo de kwaliteit van de garnaaltjes aan de linker kant hoog en gezond houden. Kwaliteit a en miss hoger. Voor ik het aquarium begin te lijmen en glas in plaats wat zijn jullie mening. Zou dit goed werken of beter niet doen? Pro en contra's?

Alvast bedankt

IMG_1510.JPG

IMG_1511.JPG

IMG_1518.JPG

IMG_1521.JPG

IMG_1524.JPG

Je kan inderdaad de mindere gradaties naar de andere kant verplaatsen van de bak. Zo voorkom je dat de mooiere met de minder mooie gaan paren. De mooie kunnen best gen meedragen waardoor ze minder mooie nakomelingen blijven krijgen. Ik heb hier de TB maar ook daar komen F1 kleintjes uit en die moet ik ook uitselecteren.

Je kan inderdaad de mindere gradaties naar de andere kant verplaatsen van de bak. Zo voorkom je dat de mooiere met de minder mooie gaan paren. De mooie kunnen best gen meedragen waardoor ze minder mooie nakomelingen blijven krijgen. Ik heb hier de TB maar ook daar komen F1 kleintjes uit en die moet ik ook uitselecteren.

Ja idd dat leek me ook een goed plan. Dus dat doorselecteren naar mooie gradatie is perfect haalbaar in 2 aparte aquariums? Ik kan ook zonder probleem voor de juiste ph en waterkwaliteit zorgen dus met wat zorg zou de kweek moeten doorkomen

Tja, wat is perfect. Zoals ik al zei heb ik de Taiwan Bee maar ook daar hou je genen die mindere nakomelingen voortbrengen. Dus ik denk dat je altijd wel minder mooie erbij zult houden.

Jaa klopt maar zolang je de hogere gradatie aan 1 kant houd en de minder aan de harder kant kan je wel gezond houden en iets meer kans dat de mooie gradatie ook mooiere uitbrengt dan dat er C kwaliteit tussen zit dan wordt het een zootje denk ik

Enigste waar ik nog over twijfel is welke bodem ik er beste in zou leggen en zoiezo genoeg mos en eventueel wat drijfplantjes. Welke bodem gebruiken jullie of raden jullie aan?

Ik heb een ph verlagende bodem maar dat is ook speciaal voor de TB gradatie. De A gradatie kan in de regel op gewoon leidingwater.

Oei dus als ik een hogere gradatie wil houden zoals de crystal reds s / ss /sss heb ik egt een ph verlagende bodem nodig? En Blijft die goed of moet je die na zoveel tijd vervangen?

Zo n bodem werkt op den duur uit. Maar of je bij de S/SS al deze nodig hebt hangt ook af van op welke waarden ze zijn gekweekt. Veel S gradaties kun je wel op leidingwater houden.

Ja als die bodem er later uit moet en vervangen worden. En het zal krioelen van de crystal reds (hopelijk ;)) dan is het bijna onmogelijk alles eruit te halen om die bodem te vervangen. Dus miss meer regenwater verversen om de ph te verlagen en zo proberen kweken dan dat ze ph bodem gewoon zijn en dan na een jaar uitwerkt? Of ben ik mis hierin?

Ik zou als je de cr koopt eerst vragen op welke waarde ze worden gehouden en in de regel kunnen die wel op kraanwater. Ik heb ook wel de S en de SS gehad en dan op leidingwater. Je moet ze heel rustig overwennen.

een ph wat lager is voor de hogere gradaties vaak wel aan te raden maar ik zou ook beginnen met de gewone gradaties en niet meteen de moeilijke. Tegenwoordig worden er zelfs al TB s aangeboden die op kraanwater zijn gekweekt. Het hangt ook af van wat de waarden van je kraanwater zijn.

Ja is wel een goeie tip! Maar zal moeilijker te kweken zijn zonder ph bodem?

In de regel kweken ze makkelijker op een wat lagere ph inderdaad. Maar zelf zou ik eerst even ervaring opdoen met de lagere gradaties en dan later kun je altijd nog overstappen.

In de regel kweken ze makkelijker op een wat lagere ph inderdaad. Maar zelf zou ik eerst even ervaring opdoen met de lagere gradaties en dan later kun je altijd nog overstappen.
Waar moet je dan heen met die garnalen met lagere gradatie ?

Hoe doen jullie het hier als je bodem na een jaar is uitgewerkt? Je kan tog onmogelijk alle 100 garnaaltjes en mini garnaaltjes uit halen om de bodem te veranderen? Als je die bodem Gwn de jaren laat liggen zou ik dan wel direct goed doen en wel zo'n egt bodem gebruiken?

Waar moet je dan heen met die garnalen met lagere gradatie ?

Als je wat ervaring ermee hebt dan kun je die verkopen.

Het vervangen van de bodem doe ik zelf in 2x om zo de hele bacteriecultuur niet te verliezen. er zal best weleens een klein garnaaltje het onderspit delven.

Dus dan haal je egt de helft van je bodem uit terwijl de garnaaltje erin blijven bedoel je? Ik las net op een site sorry voor de vragen. Dat als je een verlagende ph bodem neemt je gh en kh+ moet toevoegen die de ph constant houden en zo je bodem langer laten meegaan?

Ik heb nog wat rondgekeken. En zou idd een ph verlagende bodem nemen. En dan gewoon water verversen met kraantjewater. Die manier moet het water wel optimaal te houden zijn. Die toevoeging gh/kh was voor osmose water blijkbaar.

Nu was mijn bedoeling om een plexiglas in de midden te lijmen en daar een venster in met panty over zodat de bak groot blijft qua liter en temperatuur gelijk.

Wat ik me afvroeg is als ik dan beter in elk zo'' dubbele sponge filter zet op luchtpomp. Of mijn eerste idee was in de een mijn binnen filter en de stroming door het gaas heen laten vloeien zodat ze alle 2 worden gefilterd met 1 filter. Een heel verhaal maar ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen bijsturen wat de beste oplossing zou zijn voor ik de plexi begin te lijmen?

Of je een ph verlagende bodem moet hebben hangt af van welke gradatie cr s je neemt. Ik laat bij het vernieuwen van de bodem de garnelen erin maar het is echt rustig en voorzichtig te werk gaan en niet de bodem in zn geheel vernieuwen.
Een ph verlagende bodem trekt inderdaad de kh en de ph onderuit en ook de gh.

@jessicapilon dank je wel voor de hulp. Ik zou toch graag wat hogere gradatie kunnen houden. En naast een ph verlagende bodem voeg jij nog iets anders toe aan het water dat je ververs? Gebruik je regen water of osmose?

Ik werk met osmose. Dat heeft een kh van 0-1 en ik breng het op een geleidbaarheid van rond de 270 met mineralsalt en dan komt de gh uit op zo n 7.

Je hebt veel ervaring hierover ik beschik niet over osmose hoe zou ik dan het beste aanpakken als ik verlangende ph bodem neem is gewoon verversen met kraanwater goed of moet in ook nog dingen toevoegen?

@fish-lover Crystal reds zijn in de regel niet zo moeilijk. ph van iets onder de 7 doen ze het prima op. Zou zeker in het begin niet teveel gaan klooien met middeltjes. Je kan beter een goede ph-verlagende bodem gebruiken dan een slechte en dan vanalles toe moeten voegen. @jessicapilon en ik gebruiken volgensmij allebei de environment soil van Glasgarten. Bij mijn crystals voeg ik hier niks aan toe, heb ze van B tot SSS zitten. Als je Taiwan bees gaat houden moet je het wel echt toevoegen. Heb die op kraanwater gehad zonder gh+ en ben op 5 na heel mijn groep kwijtgeraakt. Gh zat blijkbaar rond de 2... vul deze nu aan tot de 4 elke keer.

Ja als je met kraanwater ververst dan gaat de gh ook zakken door bepaalde reacties en dat heb je met osmose niet. Het is een scheikundig gebeuren maar dat heeft Backplay lat netjes uitgelegd.

De uitleg:

Water verversen zonder carbonaten/bicarbonaten (osmose) en met (kraanwater) heeft een verschillende invloed op je aquasoil.
De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading (anionen), die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
Je bodem ziet er dan ongeveer zo uit:

Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
Hopelijk is het wat duidelijk.

Dank u alle 2 voor de nuttige info en tips! @jessicapilon zeer nuttig en mooi geschreven over de bodem nu snap ik het eindelijk! Maar intussen naar de winkel geweest en me tog een klein osmose apparaat aangeschaft ben er super blij mee. Wat me dus een beter plan lijkt is dat ik 60% procent osmose ververs en 40% kraanwater om tog wat stoffen in het aquarium te hebben. En om zeker te zijn voeg ik na iedere waterwissel. Crusta mineral toe zodat ze niets te kort hebben. En dit doe ik ook voor de vuurgarnaal wat is jullie mening? Ik denk zo zeer goed tegen de gewenste waardes te gaan door kraantjeswater harder is

zeer nuttig en mooi geschreven

Alle cedits komen lid Backplay toe die dit ergens had gepost😉. Fijn dat je er iets aan hebt gehad:thumbs:

Je kan ook met pure osmose werken en het op peil brengen met Mineral GH+.

Alle cedits komen lid Backplay toe die dit ergens had gepost😉. Fijn dat je er iets aan hebt gehad:thumbs:

Je kan ook met pure osmose werken en het op peil brengen met Mineral GH+.
Dank u Backplay. Ja had er wat over gelezen maar heb er wat schrik van omdat ze dan niets hebben van goeie stoffen uit kraanwater. Dus eigenlijk kan ik iedere week 10 procent verversen met puur osmose en dan enkel crusta mineral poeder en mineral gh+ indoen zonder uitval? Zou het de kweek bevorderen of verminderen denken jullie?

Als je GH+ toevoegt is het volgens mij onnodig dubbelop om dan ook nog eens van Crusta toe te voegen.

Als je GH+ toevoegt is het volgens mij onnodig dubbelop om dan ook nog eens van Crusta toe te voegen.
Ahzo, werd mij verteld dat als je enkel osmose gebruikte het bloednodig was die mineral omdat er alle mineralen inzitten die ze nodig hebben en bij gh+ niet?

Ahzo, werd mij verteld dat als je enkel osmose gebruikte het bloednodig was die mineral omdat er alle mineralen inzitten die ze nodig hebben en bij gh+ niet?

Bij bovenstaande link zijn wel alle mineralen aanwezig. Maar er is gekozen voor zouten die de KH niet verhogen.

Bij een remineral zout, wordt zowel KH als GH opgevoerd. Dat wil je bij CR juist niet.

Ja als je met kraanwater ververst dan gaat de gh ook zakken door bepaalde reacties en dat heb je met osmose niet. Het is een scheikundig gebeuren maar dat heeft Backplay lat netjes uitgelegd.

De uitleg:

Water verversen zonder carbonaten/bicarbonaten (osmose) en met (kraanwater) heeft een verschillende invloed op je aquasoil.
De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading (anionen), die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
Je bodem ziet er dan ongeveer zo uit:

Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
Hopelijk is het wat duidelijk.

Die John, kan zo lekker papegaaien.

Die John, kan zo lekker papegaaien.

Lekker Lorre, Lorre nootje:S:S😀😀

Ja dit is info dat ik op mn oude kast heb opgeslagen en al een paar keer van nut is geweest😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan