Wat is er nieuw

Crystal red nieuwe bak kweken

• Onderwerp starter Onderwerp starter fish-lover
  • Startdatum Startdatum
Dankjewel iedereen voor de reactie. Dus beter de gh+ gelijk bestellen en houden op puur osmose? Nu vroeg in me wel af; osmose water is normaal 0 kh 0 gh en 6 ph. Dus dan zit er geen enkel beetje kh in je water wat tog tussen de 2 of 4 moet zitten voor crystal red?

Je hebt twee soorten poeders

Gh+
en
Gh+/Kh+

Gh+ gebruik je bij de caridina garnalen (taiwan bee en de meeste crystal bee garnalen)
Gh+/Kh+ gebruik je bij de NEOcaridina garnalen (alle kleuren vuurgarnalen en sommige lagere gradaties crystal bee)

Caridina garnalen:
Ph 5-7
Gh 5-6
Kh 0-1
TDS lager dan 250

NEOcaridina garnalen:
Ph 6,5-8
Gh 3-8
Kh 4-8
TDS 300-600

Gh+/Kh+ gebruik je bij de NEOcaridina garnalen (alle kleuren vuurgarnalen en sommige lagere gradaties crystal bee)

Dat is mede afhankelijk van de leidingwater want veelal hoef je dan niets toe te voegen😉

Caridina s zoals de lage gradaties cr kunnen prima op leidingwater met een ph boven de 7 en een hogere uS. Hier is de uS 500 en dat gaat prima verder. Het is afhankelijk van de gradatie en waarop ze zijn gekweekt.

Dat is mede afhankelijk van de leidingwater want veelal hoef je dan niets toe te voegen😉

Caridina s zoals de lage gradaties cr kunnen prima op leidingwater met een ph boven de 7 en een hogere uS. Hier is de uS 500 en dat gaat prima verder. Het is afhankelijk van de gradatie en waarop ze zijn gekweekt.

Excuus, je hebt gelijk, ik bedoelde dan ook als toevoeging aan 100% osmosewater.

Excuus, je hebt gelijk, ik bedoelde dan ook als toevoeging aan 100% osmosewater.

Waarom zou je dat willen ? Osmosewater + GH/KH gebruiken bij neocaridinas i.p.v. kraanwater?

Dus even vertellen. Mijn kweek Vuurgarnalen zitten op 40% kraanwater en 60%osmose en daar voeg ik crystal mineral toe want ik heb zoiezo al wat gh via kraanwater klopt?

Nu voor mijn nieuwe kweek crystal red als ik die op 100% osmose wil houden wat veiligste is. Dan voeg ik ipv crusta mineral voeg ik die gh+ toe alle mineralen maar zo krijg ik wel wat gh klopt deze redenering dan?

Wat voor je cr s het beste is hangt af van de gradatie en waarop ze zijn gekweekt. Waarom heb je de Vuurtjes niet op gewoon leidingwater eigenlijk?
Hoe hoog is de gh bij de Vuurtjes dan precies? deze mag wel 6 of meer zijn denk ik.

Waarom zou je dat willen ? Osmosewater + GH/KH gebruiken bij neocaridinas i.p.v. kraanwater?

Ik niet hoor, heb ze hier gewoon op leidingwater zitten.
Maar geen idee hoe de waterwaarden in andere delen van nederland of belgie zijn.

@jessicapilon het is bij de cr wel de bedoeling om uiteindelijk te selecteren naar hoger gradatie dus neem aan dat 100% osmose dan wel de beste keuze is vermoed ik. En mijn leiding water hier in brugge is wel wat aan de hoge kant. Al snel een ph van 7,5 en een gh van boven de 12-14 Te hoog voor vuurgarnaaltjes drm 50% osmose is het wat zachter.

Al snel een ph van 7,5 en een gh van boven de 12-14

Prima voor Vuurtjes denk ik hoor😉. Hier is de ph 8 en de gh 13 en daar kun je prima makkelijke garnalen op houden. Helemaal als ze in je eigen omgeving gekweekt zijn.

Nog even een vraagje zijn de zelfde waterwaardes vereist voor de
Neocaridina cf. davidi soort? Ook wel blue dream genoemd? Iemand hier ervaring met deze prachtig soort?

Neo s kun je in de regel prima op kraanwater houden zonder ph verlagen de bodem.

Oeie dus zuiver osmose met die bee gh+ zou niet werken voor de blue dream?

Welke bodem heb je want ik las een ph van 7.5 en dat is denk ik prima voor deze soortjes.

Er ligt een ph verlagende bodem in. Ik las dat ze een ph van 6-8 willen. Maar mijn gh zal wss te laag zijn als ik puur osmose water ververs?

Ja osmose heeft geen gh eigenlijk. Dat moet je dan inderdaad verhogen met gh+

Onee prima dus ze kunnen perfect op een ph van 6. Gh 3 en kh1 gehouden worden wat dat waren de perfecte waardes voor crystal reds. Bedankt voor je hulp

Dus de blue dream moet hetzelfde worden gehouden als de vuurgarnaaltjes 50% kraanwater 50% osmose zo kweken mijn Vuurgarnalen goed. Voor de blue dream moet ik hetzelfde doen dan ipv puur osmose met gh+

Klopt maar dacht dat je crystal reds ging nemen :S 😉

Klopt maar dacht dat je crystal reds ging nemen :S 😉
Jaa was mijn eerste plan. Maar omdat mijn Vuurgarnalen al rood waren wou ik liever veranderen naar die mooie blue dream. Maar hoor van jessicapilon dat deze op harder water worden gehouden dan crystal reds. Kan Gwn hetzelfde water gebruiken als bij vuurgarnaaltjes voor de blauwe

Ligt aan de gh en kh van je leidingwater en war het water op uit gaat komen als je kraanwater en osmose gaat mengen.

Als die exact zelfde zijn als Vuurgarnalen dan zal het houden/kweken wel lukken want de vuurgarnaal kan ik perfect houden op 50%/50% kraanwater osmose die kweken heel goed en geen dode. Dus blauw zal ook wel goedkomen denk ik. Anders met crystal red is het 2x rood en wil wat meer kleur

Had je 4 Juli toch ook al kunnen bedenken?! 😉

Idd @Seabait maar goeie ideeen komen soms later eeh 😉 morgen wat kraanwater bij laten want water is egt zacht nu

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan