Crystal Red samen met TaiwanBee niet doen of juist wel?


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Ik weet dat deze soort met elkaar kruisen. Maar ik weet niet of dit in dit geval een goed of een slecht iets is.

Zo heb ik weleens gehoord dat uit TB altijd nog Crystals kunnen komen en andersom en dat het mixen van deze soorten de groep sterker houdt omdat de Crystal in meeste gevallen toch een sterkere garnaal is.


Wat is de waarheid en wat is jullie advies Crystal wel of niet samen met TB?


crystal-red-garnaal.jpg
IMG_4080.jpg
 
Lastig maar ik zou het niet doen omdat de cr geen TB genen heeft waarschijnlijk. Uit de TB kun je wel weer F1 cr krijgen maar goed die hebben dan wel de TB genen.
 
Ik zou het ook niet doen.


Pfff, ik was al bang dat jij ging zeggen dat het wel goed zou zijn:D:D.

Volgens mij zijn de genen van de lagere gradatie cr "sterker" dan de TB genen en dan zal waarschijnlijk snel dit de overhand krijgen.
 
Nou kwaad is een groot woord maar als je TB garnalen houdt dan wil je vaak de gradatie zo mooi mogelijk houden. Ga je dat mixen met garnalen zonder dat gen dan zul je denk ik meer F1 krijgen en dus ook TB garnalen met "meer" niet TB genen. Dat geeft weer een grotere kans op nakomelingen die geen echte TB zijn.

John heeft in zijn TB bakjes ook enkel de echte TB en selecteerd de F1 eruit en zo hou je dat de mooie TB met andere TB kruisen. Het hele genen verhaal is best ingewikkeld en daar zit ik verder dan ook niet zo in.
Wellicht dat John er iets meer over kan zeggen.
 
Maar dan is het eigenlijk enkel van belang als je je druk maakt/bezig houdt over de kweek? Als je F1 ook al heel mooi vind en het eerder leuk vindt om te zien wat eruit komt kun je ze dus prima mixen?
 

Terug
Bovenaan