Wat is er nieuw

Crystal red sterfte in nieuwe bak vuurgarnalen blijven leven

• Onderwerp starter Onderwerp starter LevChauvaux
  • Startdatum Startdatum
L

LevChauvaux

Guest
Hallo allemaal

Ik heb een 300 liter bak met guppen, corrydoras, tetras, japona garnalen, vuur garnalen en gele garnaaltjes.
Mijn vuurgarnaaltjes hebben regelmatig kleintjes dus heb ik een extra 25 liter bak gekocht om er in een aparte bak mee te kweken. deze heb ik 4 weken laten indraaien. ik heb er 5 vuurgarnalen in gedaan en ze leven en doen het goed.

Ik doe er een beetje CO2 in voor de planten en heb er een combodja plant in staan (de gevreesde plant) en heb hem voor hem in de bak te zetten 5 dagen in een emmer gezet en dagenlijk het water ververst.

Vandaag was ik naar de viswinkel en ik dacht laat ik er ook een paar crystal reds in steken. "als ze kweken is het mooi kweken ze niet zijn ze mooi" dacht ik. ik ben thuis gekomen heb mijn druppelaar opgestart en alles was ok.

2 uur later merk ik echter dat er 1 garnaal half dood is ik stop de druppelaar en doe tests

NO2: <0,3
NO3: 12,5
PH: 7-7,5
KH: 4-5

ik heb toen 3 crystal reds in de bak gedaan om te kijken of het sterfgeval niet van stress was maar blijkbaar hebben die het ook begeven.

nu mijn vraag is of de reden van de sterfte aan mijn NO3 ligt en of vuurgarnalen dat beter verdragen dan crystal reds?

Weet je zeker dat je nitriet 0 is? Als het daarboven ligt, kunnen garnalen daar slecht tegen.
De NO3-waarde lijkt me eigenlijk geen probleem voor garnalen.
De pH-waarde zou wat hoog kunnen zijn voor crystals, maar dat ligt eraan hoe ze gekweekt zijn. Bovendien lijkt het me niet dat ze daar zo abrupt aan overlijden.

Ja ik ben zeker dat de nitriet zogoed als 0 is want mijn test water was fluogeel.
ik test namelijk met

tetra-watertest-set-plus-te-188624-d00a9ae8.jpg

Nu in mijn aquarium winkel zeiden ze wel dat als de NO3 niet op 0 is hij mijn andere testen zou be-invloeden. Ik weet niet of dit waar is maar ik zou het wel raar vinden.

De no3 heeft niks met de andere testen te maken hoor. Zonder no3 groeien de planten niet namelijk dus dat moet je in je bak hebben.

Ze moeten eigenlijk ook met minimaal 10 worden gehouden. Aan de no3 zal het met 12,5 niet liggen hoor.

van de crystal reds wou ik er 10 inzetten maar ik heb ze uiteindelijk snel naar een vriend gebracht die er wel heeft zitten zonder problemen en die is ze aan het redden.

Nu de 5 vuurgarnalen ik kan er altijd 5 bijsteken ik heb er nog wel een hoop in mijn bak beneden zitten en die doen het wel ok in mijn bakje boven.

maar ik zou graag uitpluizen waarom de crystals het begeven zodat ik ze in de toekomst wel in het bakje kunnen. en dan zullen de vuurgarnalen het ook wel wat beter hebben als het probleem gevonden is denk ik.

Op welke waardes werden ze gehouden/gekweekt?
Een te groot verschil kan voor problemen zorgen op de lange duur.
Maar ook kan het voor sterfte zorgen tijdens de overwenning.. die overwenning moet dus ook erg voorzichtig en langzaam gedaan worden, anders zal de omschakeling naar andere waterwaardes inderdaad voor directe sterfte kunnen zorgen.
Toevoegen van cr's in een bak met vuurgarnalen lijkt me uberhaupt niet zo handig aangezien ze hoogstvermoedelijk snel zullen worden weg geconcureerd, veelal zullen ze zich al niet voortplanten.
Verder zijn ze in het algmeen nog wat gevoeliger dan bv. vuurgarnalen, waterwaardes moeten tip-top in orde zijn, en stabiel, mede de gradatie heeft daar ook mee te maken.
Hoe hoger de gradatie, hoe verder er mee is doorgekweekt, hoe gevoeliger ze zijn.

ik heb ze laten wennen doormiddel van druppel techniek dus ik vermoed dat het wel voorzichtig is gebeurt.

of zijn er betere technieken?

O, sorry, had je 'druppelaar' even niet gelezen 😉
Nee, dit is wel de beste manier denk ik.. zo geleidelijk mogelijk.

Maar het neemt spijtig genoeg niets af van mijn andere opmerkingen..
Te grote verschillen in specifieke waterwaardes tov. het water waar ze op zijn gekweekt met name.
En nogmaals.. op termijn is de kans klein dat cr's in staat zullen zijn de populatie in stand te houden met deze medebewoners.

dan zal ik nog even wachten kijken hoe het met mijn waterwaardes gaat. nu de crystal reds moeten niet kweken hoor, het is ook leuk een andere soort te hebben zitten voor de variatie. Maar als de crystal reds in de toekomst het zouden overleven zal ik mijn vuurgarnalen er uit halen dat de crystals op hun gemak zetten.

Ik ben ook bang dat de cr s het niet redden met een paar omdat de Vuurtjes ze weg concurreren.
Als het verschil in waterwaarden te groot is dan kweken ze niet meer en zullen ze waarschijnlijk vervellingsproblemen gaan krijgen.
Ik ben het helemaal verder met Mark eens.

ok maar dat concurreren kan het probleem niet zijn geweest er zijn van de 10 zijn er 7 gesneuveld waarvan er 4 nooit in mijn bakje zijn geraakt. Maar ik ga mijn waterwaardes in het oog houden en binnenkort nog eens proberen.

Voor cr's kun je het beste een bak cre�ren (al dan niet een speciaalbak) waar de waardes niet al te ver afstaan van de waardes waar ze op zijn gekweekt.
Dus zoek naar cr's die op vergelijkbare waardes zitten.
Anders gaat 't 'm hoogstwaarschijnlijk niet worden.

Het wegconcurreren zal tot gevolg hebben dat de populatie zichzelf niet in stand kan houden, kun je ok mee zijn.. of niet. Persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen.
Zou er nog 'ok' mee zijn voor wat betreft Japonica's misschien.. mede omdat die bij optimale opvang erg oud kunnen worden, ook al zal de populatie in zoet water geen overlevend jongbroed krijgen.

Zou zonde zijn van de cr s vind ik persoonlijk hoor.
Ik denk dat in dit geval de waarden misschien niet ok zijn geweest voor de cr s.
Soms is het bij garnalen erg moeilijk aan te geven wat nu de oorzaak is geweest.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan