Crystal Reds ideale waterwaarde?


D@nny H

Well-known member
Lid geworden
20 februari 2016
Berichten
706
Locatie
Hoofddorp
Website
www.instagram.com
Ik heb een aqua30 met Crystal Reds.
Ik gebruik Osmose en miniraliseerd dit met GH+ van Salty Shrimp naar een TDS van 150.
De PH is door een KH van 0 lastig te meten.

Ik lees op internet verschillende adviezen. van een KH van 0 tot een KH van 8.

Zonder KH is de PH niet stabiel.

Wat zijn de ideale waterwaardes voor de Crystals?
 
Dat ligt eraan welke gradatie je hebt. De Taiwan Bee en de hogere gradaties moet je eigenlijk houden op een kh van 0-1. Ph zal dan ergens rond de 5.5-6.5 zijn.
 
zonder KH is de PH niet stabiel, tenzij je die KH vervangt door iets anders om de PH stabiel te houden.
dit in de zin van turf of een PH verlagende bodem.

de ideale waardes liggen maar net aan de kweker waar ze vandaag komen, lagere gradatie kunnen doorgaans op hogere waardes.
hoge gradaties moeten op lagere waardes.
 
Zorgt een ph verlangende bodem dan voor een stabiele ph? Ik gebruik deze dus ook maar had dit nog niet eerder gehoord.
 
Zorgt een ph verlangende bodem dan voor een stabiele ph? Ik gebruik deze dus ook maar had dit nog niet eerder gehoord.
Lijkt me wel, staat er ook bij:
Door de actieve bestanddelen van deze Amazonia soil powder wordt kH effectief uit het water gebonden wat er voor zorgt dat de pH kan stabiliseren op een waarde van +- 6,0 (afhankelijk van het gebruikte water).
En hoe wil je anders een stabiele ph krijgen, als je met osmose-water, met een kh<1. ;)k
 
Nooit bij nagedacht om eerlijk te zijn. Ja het bindt inderdaad de kh dus de kh is er nog wel maar niet in de waterkolom. De bodem zal de carbonaten en bicarbonaten vasthouden dus.
 
Hier een goede uitleg van Backplay die er op van toepassing is lijkt me:

De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading (anionen), die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
 
De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+).
Dus de bodem trekt H+ ionen aan?
Maar dat verhoogt de ph dan toch juist? Want hoe meer H+ ionen, ten opzichte van H-, hoe lager de ph.
Of lees ik de tekst verkeerd?;)k:oops:
 
Ik heb er geen verstand van Ruben maar hier even de gehele uitleg over deze bodems en de werking:

Water verversen zonder carbonaten/bicarbonaten (osmose) en met (kraanwater) heeft een verschillende invloed op je aquasoil.
De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading (anionen), die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
Je bodem ziet er dan ongeveer zo uit:


Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
Hopelijk is het wat duidelijk.
 
De gh is verhoogd met GH+ van salty shrimp naar 5 en de tds is dan 150 kh is 0.
De crystal reds zitten op fijn aquarium zand.
Als ik een beetje kh nodig heb dus kh 1 hoe verkrijg ik die?
 
Waarom wil je de kh dan verhogen want de bodem verlaagd de juist. Veel hangt af van welke gradatie je hebt en waarop ze zijn gekweekt en dat zou ik eerst nagaan dus.
 
Ik heb ze op gewoon zand dus ik denk dat de bodem niet veel aan de waarde veranderd?

De gradatie is ooit verkocht als Pure red line en als ik de garnalen goed bekijk kom ik op gradatie a en s.
Bij de huiskweker zaten ze op een tds van 150 en een gh van 5 op een ph verlagende bodem.

Ik heb al van een aantal garnalen baby's gehad maar dat is al weer een tijdje geleden. Die zijn nu 3 maanden oud.

Waarom wil je de kh dan verhogen want de bodem verlaagd de juist. Veel hangt af van welke gradatie je hebt en waarop ze zijn gekweekt en dat zou ik eerst nagaan dus.
 
Nee op zand met een sponsfilter, mos, plantjes.
Ik zie het niet zo zitten om elk jaar de bodem te vervangen.

IMG_20171209_153023.jpg
 
Maar hoe kom je dan aan een Kh van 0 ?????

Dat is echt niet goed, want dan gaat je ph enorm schommelen.
Daar is ook een ph verlagende bodem voor bedoeld, om de ph stabie te houden


Ruben en ik waren tegelijk geloof ik :D :D :D
 
De oplossing is dan kh toevoegen of een bakje met ph verlagende bodem?
Tja, als je de kh verhoogt, krijg je geen lage ph. Beste gewoon een ph verlagende bodem, sommigen gaan een jaar of 2 mee, als je ververst met osmosewater ;)k
 
Amazonia geeft wel in het begin dacht ik nh3/4 af dus je moet dan wel verversen maar dat staat dacht ik op de zak wel aangegeven. Ik gebruik de Enviroment bodem en die verlaagd tot zo n 5.8 en gaat hier al bijna 2 jaar mee.
 
Zo de oude bodem is eruit gewoon zwart water.
Nu de nieuwe bodem er voorzichtig in gedaan.
Nu zal ik dagelijks gaan verversen tot alles weer helder is.
Nu maar hopen dat de crystal reds het blijven doen .... Ja heb de bodem vervangen met garnalen erin het ia ondoenlijk om deze uit te vangen...
 
Je moet niet verversen tot alles helder is maar zoals de fabrikant het aangeeft,

BELANGRIJK: Water verversen in de opstartfase:
1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.

Hopelijk komen je garnalen er ongeschonden doorheen.
 
Bedankt Seabait,

De inrichting zit er al weer in.
Meteen het osmose apparaat maar aangezet op deze manier is de voorraad van 40 liter er snel doorheen.

IMG_20171209_174910.jpg
 
Ja mooi hoor.
Echt goed in de gaten houden want met een lage ph komt een eventuele nitrietpiek meestal wat later.
 
Bedoel je dan n.a.v de ammonia die vrik komt van de bodem?
Het filter draait al een paar maanden. Maar de in de oude bodem aanwezige bacteriën zijn natuurlijk wel weg.

Ja mooi hoor.
Echt goed in de gaten houden want met een lage ph komt een eventuele nitrietpiek meestal wat later.
 
Weet nu eigenlijk precies ook niet hoe dat zal verlopen met de ammonia afgevende bodem idd.
Iig goed blijven verversen volgens het schema en in de gaten houden! ;)
 

Terug
Bovenaan