Wat is er nieuw

Crystal reds

MC-Animals

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Ik ben een 60 liter bakje aan het opstarten en zit er over te denken om hier crystal reds in te gaan houden .

Ik heb al bakjes met red rili en citroen garnalen staan, maar die zijn qua verzorging wel wat makkelijker.

Zijn er tips waar ik rekening mee moet houden, wat betreft de inrichting.
Wat moet er vooral niet ontbreken?

Ik wil ze sowieso op gewoon kraanwater gaan houden zonder ph verlagende bodem.
Ik heb de bodem wel liggen, maar lees steeds vaker dat ze ook op kraanwater kunnen.

De persoon bij wie ik ze wil halen heeft ze op kraanwater en osmose maar zegt dat ze over kunnen wennen naar kraanwater.
Is het verstandig om eerst wel een oh verlagende bodem te gebruiken en dit langzaam af te bouwen of zouden ze via de druppel methode direct over kunnen naar gewoon kraanwater?

Hier een foto zoals hij nu is

20191223_145215.jpg

Deze kunnen op kraanwater in de regel en houden wel van flink wat mosjes. Leuke stukjes hout kun je eenvoudig bekleden hiermee. Hou er wel rekening mee dat ze kunnen gaan kruisen.
Wat drijvers vinden garnalen ook wel fijn.

Zou wel die ph-bodem doen, doen ze het doorgaans beter op dan op grind of zand

O ik had even verkeerd gelezen en het gaat niet om de Rilli en Citroenen. Het beste is om de waarden aan te houden waar ze bij de kweker op hebben gezeten als dat mogelijk is. Vooral de lagere gradaties kunnen vaak wel prima op kraanwater. Natuurlijk hangt het ook weer van de waarden van je kraanwater af maar in de regel kan dat wel.

Het gaat mij er om, dat ik ze uiteindelijk op normaal kraanwater wil hebben, dus ook zonder ph verlagende bodem.
De rede dat ik er nooit aan begonnen ben is dat ik overal (jaren terug) hoorde dag ze op osmose water gehouden moesten worden.
Nu hoor ik steeds vaker dat mensen ze gewoon op kraanwater houden zonder speciale bodem of iets.
Er was van de week ook iemand bij mij, die ze ook gewoon zo had en ook eitjes had (foto gezien).
Dus vandaar dat ik vroeg of ik dan eerst moet beginnen met een ph verlagende bodem en dan langzaam over ga naar een normale bodem (de bodem neemt sowieso langzaam af).
Ik denk dat ik dan wat ph verlagende bodem meng met de gewone bodem en dan op de natuurlijke wijze de ph laat stijgen.

Het gaat mij er om, dat ik ze uiteindelijk op normaal kraanwater wil hebben, dus ook zonder ph verlagende bodem.
De rede dat ik er nooit aan begonnen ben is dat ik overal (jaren terug) hoorde dag ze op osmose water gehouden moesten worden.
Nu hoor ik steeds vaker dat mensen ze gewoon op kraanwater houden zonder speciale bodem of iets.
Er was van de week ook iemand bij mij, die ze ook gewoon zo had en ook eitjes had (foto gezien).
Dus vandaar dat ik vroeg of ik dan eerst moet beginnen met een ph verlagende bodem en dan langzaam over ga naar een normale bodem (de bodem neemt sowieso langzaam af).
Ik denk dat ik dan wat ph verlagende bodem meng met de gewone bodem en dan op de natuurlijke wijze de ph laat stijgen.
Tja foto's van zwangere garnalen zeggen niks van wat er uiteindelijk overleeft van de jonkies, zou het risico niet nemen eerlijk gezegd en gewoon een ph-bodem nemen

Iedere garnaal heeft zijn eigen wensen.
Jij kan ze wel op andere waarde willen houden dan waar ze op horen dan is de kans aanwezig dat ze met een paar maanden dood zijn.

In de regel willen de Caridinas op een lage PH met water zonder KH.
Als jij dat niet wilt dan kan je beter een ander soort garnalen houden.

Het is niet zo dat ik het perse wil, ook al is het slecht voor de garnalen.
Maar ik heb nu al vaker gehoord en gezien dat ze op gewoon kraanwater worden gehouden, zonder speciale bodem of iets.
Waarom zou het dan niet kunnen?

Ik zou het zeker niet doen als het echt niet zou kunnen.

Nogmaals de rede van de waterwaardes enz, waren de rede dat ik er nooit aan begonnen was.
Maar nu ik steeds vaker hoor dat niet perse meer nodig is, ben ik me verder gaan inlezen.

Ik heb in de afgelopen 15 jaar al verschillende soorten vissen gehad, waarvan men ook wel vaker tegen mij zei, die vissen leven niet lang.
Als ik dan 2 jaar later terug kwam en ze vertelde dat ze het prima deden en zelfs goed kweekten wisten ze ineens van niks en hadden ze dat nooit gezegd.

Ik bedoel maar te zeggen dat vissen of in dit geval garnalen, niet perse op de ideale waarden hoeven te zitten om het goed te doen.

Ik ben niet eigenwijs ofzo (een klein beetje dan) maar als ondertussen tientallen (schatting) mensen ze zo houden, waarom zou het dan niet kunnen?

Ik heb de gewone cr lage gradatie altijd op kraanwater gehouden maar goed daar waren ze ook op gekweekt.

Ja maar dat bedoel ik.
Ze moeten ergens een keer over naar kraanwater.
Ik kan ze eigenlijk alleen op kraanwater houden als ze daar op zijn gekweekt, maar hoe zijn die andere dan op kraanwater gekweekt? 😉

Ja ik ken de kweker niet maar veel gebruiken voor de lage gradatie cr en cb gewoon kraanwater dus daarop zijn ze gekweekt en dat gewent. Nu hebben ze wel een brede tolerantie dus een wat afwijkende ph/kh zal met rustig overwennen niet zo n probleem zijn.
Het is anders bij de hogere gradaties en de TB.

Kwa inrichting hebben ze niet echt belangrijke eisen. Zorg voor voldoende planten. Planten zoals mossen en planten met heel veel kleine blaadjes zullen ze waarderen. Dat geeft ze een veilig gevoel alleen zul je ze dan als er nog weinig inzitten niet altijd zien.

Let er ook op dat er geen giftige stoffen tegen slakken en zo op de planten zitten. Dat kan gevaarlijk zijn.

Let er ook op dat er geen giftige stoffen tegen slakken en zo op de planten zitten. Dat kan gevaarlijk zijn.

Voor je nieuwe planten toevoegt kun je deze het beste 5 dagen in een emmer weken en dat water dagelijks verversen.

Ik ben 7 jaar geleden begonnen met een groepje va. 20 Crystal red garnalen die op kraanwater werden gehouden. Dat was een hele lage gradatie (A) .
Ik ben toen langzaam overgegaan naar kraanwater met osmose tot alleen osmose.
Ook ben ik gaan uitselecteren.
Nu 7 jaar later heb ik een goed kwekende groep hoge gradatie (SSS) crystal reds.

Dus wat zou beter zijn voor de Caridina garnalen?
Zou ik de zelfde gradatie met kraanwater hebben bereikt?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan